کد خبر: 580075
تاریخ انتشار :

کاهش انتقاد از اصلاح‌طلبان و افزایش انتقاد از اصولگرایان در توئیتر

کاهش انتقاد از اصلاح‌طلبان و افزایش انتقاد از اصولگرایان در توئیتر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا نشان داده است که در یک ماه اخیر، انتقادات توئیتری‌ها از اصولگرایان در حالی افزایش داشته است که انتقادات آن‌ها از اصلاح‌طلبان نسبتا کمتر شده است.

در این بررسی که از ۱۴ اسفند تا ۲۰ فروردین را شامل می‌شود، در هر هفته تمام توئیت‌های مربوط به چهره‌های شاخص هر دو جریان استخراج شده، و ۱۰۰ توئیت پرلایک مربوط به چهره‌های هر جریان، به طور جداگانه مورد تحلیل مضمون قرار گرفتند. نتایج این تحلیل به شرح زیر است:

همان‌گونه که در نمودار فوق نیز مشخص است، انتقاد از اصلاح‌طلبان در سال جدید کاهش یافته و حمایت‌ها از آن‌ها افزایش یافته است؛ هرچند همچنان انتقادات از اصلاح‌طلبان بیشتر از حمایت‌ها از آن‌هاست. با این حال کاهش انتقادات از چهره‌های اصلاح‌طلب در سال جاری حاکی از آن است که آن‌ها از دید کاربران توئیتری، کمتر سخنان نسنجیده طرح کرده‌اند. ذکر این نکته نیز ضروری است که افزایش حمایت‌ها از برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب به صورت مقطعی و در نسبت با اتفاقات بیرونی بوده است و لزوما این حمایت‌ها همیشه رخ نمی‌دهد. اما شرایط اصولگرایان در این مدت، روندی متفاوت از اصلاح‌طلبان را طی کرده است.

در هفته‌های اخیر شاهد جهش انتقادات از اصولگرایان بوده‌ایم و حمایت ویژه‌ای از آن‌ها نیز رخ نداده است. مواضع نسنجید برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا در نسبت با مسئله کرونا، یکی از دلایل افزایش انتقادات از آن‌ها بوده است. این در حالی است که نیروهای اصولگرای حاضر در توئیتر نیز، عمدتا تلاش خود را معطوف به حمله به جریانات رقیب کرده و تنها از برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا دفاع می‌کنند یا توجهشان به چهره‌های نوظهور در این جریان سیاسی است که در این گزارش مورد ارزیابی قرار نگرفته است. به عنوان نمونه، در روز گذشته برخی از آن‌ها تلاش‌هایی را در جهت دفاع و حمایت از علی اکبر رائفی‌پور انجام داده‌اند.

در ارزیابی نهایی دو نمودار فوق باید گفت که روند طی شده برای اصولگرایان در یک ماه اخیر، کاملا متفاوت از روند طی شده برای اصلاح‌طلبان بوده است و اصلاح‌طلبان در این مدت حمایت بیشتری را از سمت کاربران توئیتری دریافت کرده‌اند. با این وجود، فضای توئیتر، که در آن انتقادات بیشتر از حمایت‌ها دیده می‌شود، فضای متغیری است که تحت تأثیر اتفاقات بیرونی و عملکرد و مواضع چهره‌های سیاسی مرتبا تغییر می‌کند و ممکن است در ماه‌های آتی شرایط برای این دو جریان سیاسی برعکس شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که نمودار فوق، حاصل از ارزیابی تنها ۱۰۰ توئیت پرلایک در نسبت با چهره‌های شاخص هریک از جریانات سیاسی بوده و صرفا فضای یک ماه اخیر در توئیتر را بازنمایی می‌کند و نمی‌توان آن را لزوما به کلیت جامعه ایران تعمیم داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها