کد خبر: 582438
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد؛

روح‌الله حسینیان: بعید است رئیسی نامزد ریاست‌جمهوری شود/اصلاح‌طلبان هیچ شانسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند

روح‌الله حسینیان: بعید است رئیسی نامزد ریاست‌جمهوری شود/اصلاح‌طلبان هیچ شانسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اصولگرایان توانستند در انتخابات مجلس یازدهم توفیق کم‌نظیری به دست آوردند؛ به‌نحوی که اکثریت قاطع مجلس در اختیار آنهاست. اصولگرایان در شرایطی که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلیل ناکارآمدی آنها در مجلس دهم و انتقادهای گسترده‌ای که به دولت حسن روحانی وارد می‌شود، امید دارند تا بتوانند در انتخابات سال1400 هم پیروز باشند. شاهد مثال چنین موضوعی مطرح شدن نام برخی شخصیت‌های شاخص جریان اصولگرا برای انتخابات سال آینده است؛ افرادی چون سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح، علیرضا زاکانی، عزت‌الله ضرغامی، علی نیکزاد یا حتی شخصیت‌هایی مانند محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی.

روح‌الله حسینیان در تحلیل شرایط اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 به «نامه‌نیوز» گفت: «اصولگرایان تجربه خوبی در انتخابات مجلس به دست آوردند و باتوجه به نامدیدی مردم از اصلاح‌طلبان و عملکرد ضعیف دولت و نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم توانستند اکثریت قاطع آراء مردم در اختیار بگیرند. از سوی دیگر دریافتند که اتحادشان چه‌قدر موثر بود و طبیعتا با درنظر داشتن همه این تجربیات باید بکوشند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هم چنین اتحادی را با یکدیگر داشته باشند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان با نامزدهای متعددی در انتخابات1400 وارد می‌شود، اظهار کرد: «تصور نمی‌کنم اصولگرایان با نامزدهای زیادی به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شوند و اگر هم چند نامزد از سوی اصولگرایان وجود داشته باشد، رقابت در دور دوم میان خود اصولگرایان خواهد بود و در آخر یک اصولگرا رئیس‌جمهور خواهد شد».

حسینیان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای بار دیگر نامزد ریاست‌جمهوری شود، گفت: «تحلیل خاصی درباره این موضوع ندارم اما باتوجه به اینکه ایشان ریاست قوه قضائیه که یکی از ارکان اصلی نظام محسوب شود را بر عهده دارند؛ علی‌القاعده نباید نامزد ریاست جمهوری شوند و من بعید می‌دانم خود ایشان بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات سال آینده تصریح کرد: «اینکه فردی به مجلس برود و سپس نامزد ریاست‌جمهوری شود، موضوع قبیحی نیست؛ کمااینکه در گذشته هم دیده‌ایم که آقای هاشمی از مجلس برای ریاست‌جمهوری نامزد شد؛ بنابراین اگر آقای قالیباف هم نامزد ریاست‌جمهوری شود اتفاق عجیبی رخ نداده است. از سوی دیگر به هر حال آقای قالیباف فردی عملگراست و تجربه کار جدی و مستمر در حوزه عمران و آبادانی شهر تهران داشته است و می‌توانیم او را نمونه و الگوی خوبی برای کار اجرایی بدانیم».

او همچنین درخصوص اختلاف‌نظرهایی که در میان اصولگرایان وجود دارد، ادامه داد: «اختلاف میان اصولگرایان طبیعی است و اختلاف نظر اقتضای فعالیت سیاسی است. مهم این است که اصولگرایان در اصول اصلی با یکدیگر اختلاف‌نظری ندارند اما به هر حال عده‌ای از آنها عملگرا، عده‌ای آرمان‌گرا و عده‌ای مکتبی هستند یا برخی تصور می‌کنند که با حل شدن مشکلات اقتصادی عموم مشکلات کشور حل می‌شود و برخی دیگر طور دیگری می‌اندیشند. مهم این است که همه این نظرات با مبانی فکری انقلاب اسلامی پیش برود و همه در چاچوب نظام اسلامی باشد وگرنه اختلاف در روش‌ها به هیچ وجه ناپسند نیست و اتفاقا اگر همه این اختلاف‌ها با اصول انقلابی پیش برود زمینه موفقیت را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر تردیدی نیست که اصولگرایان با همه اینها در شرایط بحرانی به وحدت سراسری هم می‌رسند».

روح‌الله حسینیان در پایان در ارزیابی شرایط انتخاباتی اصلاح‌طلبان هم گفت: «مردم یک طرف قضیه ایستاده‌اند و اصلاح‌طلبان هم آن طرف. قطعا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند و با یکدیگر به اتحادهایی هم می‌رسند اما مهم‌تر کنش انتخاباتی آنها رأی مردم است که در سبد آنها نیست زیرا اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان زایل شده است. مردم می‌پرسند که از سال92 تا کنون به کدام یک از شعارها جامه عمل پوشانده‌اید؟ آیا قول‌های رئیس‌جمهور محقق شده است؟ وقتی دربرابر این پرسش‌های به‌حق هیچ پاسخی وجود ندارد، مردم هم به اصلاح‌طلبان اعتماد نمی‌کنند و به آنها رأی نمی‌دهند. در مجموع بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 شانسی داشته باشند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها