کد خبر: 582681
تاریخ انتشار :

جلوگیری آمریکا از رأی‌گیری شورای امنیت درباره کرونا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایالات متحده امروز جمعه از رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه‌ای با موضوع همه‌گیری ویروس کرونای جدید جلوگیری کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد آمریکا احتمالاً به دلیل اشاره ضمنی به سازمان جهانی بهداشت در متن این قطعنامه از رأی‌گیری بر سر آن جلوگیری کرده است.

طبق این گزارش متن این قطعنامه که از ماه مارس بر سر آن مذاکره شده خواستار توقف درگیری‌ها در مناطق درگیری شده تا دولت‌ها بتوانند به مقابله با این بیماری رسیدگی کنند.

به گفته‌ دیپلمات‌ها آمریکا در روندی که به رأی‌گیری بر سر این قطعنامه منجر می‌شده کارشکنی کرده است.

آمریکا پیش از این در راستای مخالفت‌های خود با «سازمان جهانی بهداشت» از صدور بیانیه مشترکی توسط وزیران بهداشت کشورهای گروه ۲۰ که به باور واشنگتن به حمایت از این سازمان می‌پرداخت جلوگیری کرده بود.

روزنامه گاردین چند هفته پیش گزارش داده این بیانیه مشترک که قرار بود صادر شود بر ضرورت تقویت مأموریت سازمان جهانی بهداشت برای هماهنگ‌سازی اقدامات کشورهای جهان جهت مقابله با همه‌گیری «کووید-۱۹» (بیماری کروناویروس ۲۰۱۹) تأکید داشت.

در پیش‌نویس این بیانیه همچنین از قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت نیز ابراز نگرانی شده و و از خیرین برای کمک به آن دعوت به عمل آمده بود. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «سرمایه‌گذاری برای تأمین بودجه پایدار سازمان جهان بهداشت مقرون به صرفه‌تر از پرداخت هزینه‌های مبارزه با شیوع بیماری‌ها است.»

حاضران در این نشست به روزنامه گاردین گفته‌اند اکثر شرکت‌کنندگان از نقش سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با کووید-۱۹ تمجید کرده و بر ضرورت ادامه آن تأکید کردند.

منابع مورد استناد گاردین همچنین گفته‌اند نمایندگان گروه ۲۰ خاطرنشان کردند هر گونه انتقاد از سوی دولت ترامپ به مدیریت سازمان جهانی بهداشت باید به بعد از مهار بیماری موکول می‌شد.

نمایندگان گروه ۲۰ به جای صدور بیانیه‌ای مفصل با بندهای دقیق به انتشار بیانیه‌ای بسنده کردند. در این بیانیه خاطرنشان شده میان کشورهای دنیا از لحاظ مدیریت این بیماری‌ همه‌گیر اختلافاتی وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا چند هفته پیش بعد از چند روز انتقاد از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کمک‌های مالی آمریکا به این نهاد بین‌المللی را معلق کرده است.

دونالد ترامپ که به شدت در آمریکا بابت نحوه مدیریتش در خصوص شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته قبل‌تر از آن سازمان بهداشت جهانی را را به جانبداری از چین و تلاش برای پنهان کردن اطلاعات اولیه در خصوص شیوع کرونا متهم کرده بود.

ترامپ مدعی شده بود «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» سازمان جهانی بهداشت به همه‌گیری کووید-۱۹ منجر شده است. او با بیان این ادعا که «این بیماری می‌توانست از همان آغاز مهار شود» گفت سازمان بهداشت جهانی، «اطلاعات نادرست چین» درباره این ویروس را ترویج کرده است.

تصمیم دولت آمریکا با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها دردنیا مواجه شده و اکثر کشورها از آن انتقاد کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها