کد خبر: 583200
تاریخ انتشار :

آیا بحران نفت باعث درگیری نظامی آمریکا و روسیه می‌شود؟ / بن سلمان؛ مهره‌ای در دستان ترامپ و پوتین

آیا بحران نفت باعث درگیری نظامی آمریکا و روسیه می‌شود؟ / بن سلمان؛ مهره‌ای در دستان ترامپ و پوتین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بازار نفت باعث به هم خوردن روابط سیاسی برخی کشورها با هم شده است. در این میان، عربستان سعودی که سعی دارد در این عرصه قدرت نمایی بیشتری داشته باشد، پس از تهدید ترامپ تولیدات نفتی خود را تا حد زیادی پایین آورد و همین اقدام باعث ضربه دیدن شدید روسیه شد.

ماجرا از این قرار است که عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره با هدف پشت سر گذاشتن سریعتر بحران انرژی که اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده، کاهش بیشتر تولید نفت را اعلام کرد. بهای معاملات نفت در واکنش به این تصمیم، صعودی شد و کویت و امارات متحده عربی با اعلام کاهش بیشتر تولید نفت، از این اقدام تبعیت کردند. این اقدام اما تبعاتی سیاسی و اقتصادی خواهد داشت که به آن خواهیم پرداخت.

ائتلاف سعودی - آمریکایی علیه روسیه

الجزیره قطردر تحلیلی به سیاست اخیر نفتی سعودی - آمریکایی و تاثیرش بر اقتصاد و نفت روسیه پرداخته است. طبق گفته الجزیره این اقدام عربستان (کاهش تولیدات نفتی) که به اصرار آمریکا صورت گرفته، می‌تواند زیان اقتصادی عظیمی به روسیه وارد سازد و بزرگترین آسیب هم به روبل (واحد رسمی پول روسیه) وارد خواهد شد.

البته کاهش ارزش روبل و قیمت نفت روسیه حاصل شیوع کرونا هم است و نمی‌توان این عامل را که اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده نادیده گرفت اما سیاست‌های نفتی جدید آمریکا و عربستان می‌توانند اوضاع را برای روسیه بدتر کنند. طبق گزارش الجزیره، بزرگترین بانک‌های روسیه زودتر این احساس خطر را کرده و نسبت به چشم انداز مالی کشور خود بدبین شده اند. تحلیلگران مالی روسی معتقدند که ارزش روبل همچنان رو به کاهش خواهد بود و ممکن است نرخ سالانه اش به ارزش 70.7 در برابر هر دلار برسد.

بخشی از اقتصاد روسیه در سالهای اخیر به نفت وابسته بوده و با کاهش تولیدات این قسمت آسیب زیادی خواهد دید. طبق گفته الجزیره، ضعف کنونی روسیه این است که بازار نفتی در شرایط فعلی به شدت تحت تاثیر آمریکا و عربستان است و این دو کشور می‌توانند عایدات نفتی روسیه را کم کنند.

کاهش تولید نفت و ضربه‌ای که روسیه خورد

این اتفاق که در حال حاضر رخ داده می‌تواند شکل وحشتناک تری بگیرد. طبق آخرین اخبار، تولید نفت و میعانات گازی روسیه در پنج روز نخست ماه می، به 9 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید. برای نخستین بار از اوت سال 2009 است که تولید این کشور به کمتر از 10 میلیون در روز می‌رسد. در حالی که تازه‌ترین آمارها از تولید روزانه یک میلیون و 296 هزار تن نفت و میعانات گازی در روزهای نخست ماه می حکایت دارد، این موضوع بیانگر تعهد روسیه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با تأکید بر اینکه مسکو تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را به‌طور کامل اجرا می‌کند، گفت: "مجموع تولید روسیه در سال 2020 میلادی با 15 درصد کاهش به 9.6 میلیون تا 10 میلیون بشکه در روز می‌رسد، این نخستین کاهش تولید سالانه این کشور از سال 2008 به شمار می‌آید."

اوپک پلاس یک اتحادیه جهانی نفتی است که از 10 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه در کنار 13 عضو اوپک تشکیل یافته است. اعضای اوپکی این سازمان با فشار خود قانون کاهش تولید نفت را امضا کردند و این کاهش تولید باعث فشار به روسیه شد.

بحران نفتی وارد فاز نظامی می‌شود؟

الجزیره قطر معتقد است که افزایش فشار اقتصادی به روسیه به تبع بحران نفتی دوران کرونایی می‌تواند باعث افزایش درگیری سیاسی بین آمریکا و روسیه شود و در این بین عربستان نیز درگیر این دو غول نظامی و سیاسی می‌گردد.

نباید فراموش کرد که تصمیمات نفتی عربستان در ابتدای ماه گذشته (مبنی بر افزایش تولید نفت) به شدت آمریکا را درگیر کرد و حتی قیمت نفت این کشور را به منفی 35 دلار رساند. بعد از این بود، که ترامپ از طریق فشار سیاسی و تهدید توانست عربستان را وادار به کنترل و کاهش فروش و تولید نفت کند. بعد از این اقدام ورق برگشت. حالا این روسیه است که در حال ضرر دیدن است.

احتمالا اکنون نوبت پوتین باشد که با یک پاتک، تک ترامپ به بن سلمان را جبران کند. به نظر می‌رسد عربستان مهره مهم نفتی است که میان دو قدرت جهانی دست به دست می‌شود.

برخی تحلیل گران معتقدند در صورتی که ضررهای مالی روسیه ادامه پیدا کند شاید این کشور از اوپک پلاس هم خارج شود؛ اقدامی که می‌تواند آسیب زیادی به خود روسیه و کشورهای نفتی آسیایی زده و مساله نفت را وارد فاز نظامی و سیاسی کند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها