کد خبر: 584158
تاریخ انتشار :

کوچک شدن سفره مردم بخاطر عدم گشایش در سیاست خارجی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:«چگونه است کشوری که به تصدیق همه آمارها به صورت بالقوه از ثروتمندترین‌هاست، بخشی از مردمش در عسرت به‌ سر می‌برند؟ آیا این حاصل تصمیمات اتخاذشده -‌اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی- سال‌های نزدیک نیست؛ تصمیماتی که معلوم نیست اگر اتخاذ نمی‌شد، وضع بهتری در نتیجه اهداف مربوطه نصیب نمی‌شد؟».

هاشمی طبا در ادامه نوشت:«حتما باید اذعان کرد تصمیمات متخذه در کشور، عامل بسیاری از توفیقات و حتی جهش‌ها بوده است؛ اما روند رو به تزاید محرومان و فقرا و کوچک‌ترشدن سفره عموم به دلیل تورم و مسائل دیگر، فقط به دولت حاضر برنمی‌گردد، بلکه ریشه در تصمیماتی دارد که فضای اشتغال، کسب‌وکار و مراودات بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده است. مصلحت کشور کدام است؟».

هاشمی طبا چندی پیش گفته بود:«اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم، GNP کشور افزایش پیدا کند و مردم از مواهب مختلف بیشتر بهره‌مند شوند، یکی از عوامل اصلی آن سیاست خارجی ماست. یعنی اگر بخواهیم در این جهت گام برداریم باید روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله آمریکا بهبود ببخشیم».

وی همچنین در دفاع از لوایح مرتبط با FATF گفته بود:«اگر ما به خاطر خواست اروپا و آمریکا الحاق به این کنوانسیون‌ها را نپذیریم به خود آسیب زده‌ایم. حرف‌های دیگری نیز مطرح می‌شود که این نوع لوایح دخالت بیگانه در کار ما را تسهیل می‌کند که به گمان من وقتی ما وارد اقتصاد جهانی شدیم و خواهان باقی‌ماندن در آن هستیم، باید شرایط و قوانین بازی را بپذیریم».

ایده ای که هاشمی طبا بارها برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور مطرح کرده است، هفت سال است که توسط دولت روحانی به صورت جدی پیگیری و اجرا شده است.

دولت روحانی در مذاکرات هسته ای به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کرد. در ادامه برجام امضا و اجرا شد. اما به دلیل متن بسیار ضعیف توافق و قصور و تقصیرهای دولت در اجرای 28 شرط ابلاغی، این توافق نه تنها دستاوردی برای مردم ایران نداشت، بلکه آنان را متضرر کرده و مشکلات عدیده معیشتی به بار آورد.

وقتی برجام امضا شد، دلار حدود 3 هزارتومان و سکه نیز حدود یک میلیون تومان بود. اما اکنون و در مقطعی که دولتمردان و اصلاح طلبان آن را موعد برداشت سیب و گلابی های برجام نامیده بودند، دلار حدود 18 هزارتومان و سکه نیز بیش از هفت میلیون تومان است!

غفلت دولت آقای روحانی از ظرفیت های عظیم داخلی و اعتماد به آمریکا و عدم اهتمام جدی در اجرای اقتصاد مقاومتی، سفره مردم را کوچک کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها