کد خبر: 585088
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد؛

علی صوفی: بعید نیست ظریف نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد/ مردم دیگر به سیاست ائتلافی اعتماد نمی‌کنند

علی صوفی: بعید نیست ظریف نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد/ مردم دیگر به سیاست ائتلافی اعتماد نمی‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت سیاسی جبهه اصلاحات در هاله‌ای از ابهام است زیرا نیروهای اصلاح‌طلب باتوجه به آنکه نتوانستند در انتخابات اخیر مجلس به توفیق برسند، این خطر را احساس می‌کنند که شاید شرایط اسفند98 در سال1400 و در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار شود. در مقطع کنونی پرسش این است که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات سال آینده نظر مردم را جلب کنند و سرمایه اجتماعی خود را احیا کنند؟ و آیا در صورت ردصلاحیت نیروهای‌شان باز هم به سمت ائتلاف با یک نیروی اصولگرا می‌روند؟

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شرایط این‌روزهای اصلاح‌طلبان به «نامه‌نیوز» گفت: «انتخابات یک قواعدی دارد که مهم‌ترینِ آنها آزادبودن، قانونی‌بودن، عادلانه‌بودن و رقابتی بودن است. اگر این اصول رعایت شود، می‌توان انتظار داشت یک انتخابات تأثیرگذار برگزار شود و در غیر این صورت آن انتظاری که از انتخابات می‌رود محقق نمی‌شود. واقعیت این است که در انتخابات98 همه معیارهای انتخابات رعایت نشد و در عمل جریان اصلاحات کنار گذاشته شد. طبیعی است که اگر نوع نگاه ناظران بر انتخابات در سال1400 هم تغییر نکند و همین موضع درقبال اصلاح‌طلبان اتخاذ شود، نباید توقع داشت که اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری مؤثر باشند اما اگر اجازه داده شود که اصلاح‌طلبان نامزدهای اصلی خود را روانه انتخابات کنند، مردم هم اعتماد خواهند کرد و روند انتخابات متفاوت از آنچه در اسفند98 رخ داد، خواهد شد».

او درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با یک نیروی اصولگرا در انتخابات1400 گفت: «نهاد تصمیم‌گیری درباره این موضوع شورای عالی سیاست‌گذاری است و آخرین نظری که این شورا ارائه کرده است، نفی سیاست ائتلافی است زیرا نامزدهای جریان اصلاحات باید به اصول اصلاح‌طلبی پایبند باشند. مهم‌ترین آسیبی که به اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر وارد شد از ناحیه افرادی بود که اصلاح‌طلب نبودند و در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفتند. البته که احزاب اصلاح‌طلب هم مشکلاتی داشتند و بعضا نگاهشان معطوف به قدرت بود اما به هر حال وقتی فردی با نشان اصلاح‌طلبی وارد نمی‌شود، طبیعی است که به آرمان‌های اصلاح‌طلبانه هم وفادار نباشد. مردم هم یک‌بار به سیاست ائتلافیِ اصلاح‌طلبان اعتماد کردند و نتیجه مثبتی دریافت نکردند و بعد از این و مشخصا در سال1400 دلیلی ندارد بار دیگر به این سیاست اعتماد کنند. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند دیگر با این سیاست نظر مردم را به خود جلب کنند بلکه باید بازتعریفی در گفتمان اصلاح‌طلبی ایجاد کنند در غیر این‌صورت هیچ تغییری رخ نخواهد داد».

او درباره احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر محمدجواد ظریف در انتخابات1400 هم اظهار کرد: «ما باید مشکلی که برای اصلاح‌طلبان ایجاد شده را رفع کنیم و فرقی نمی‌کند که بحران سرمایه اجتماعی با آقای ظریف یا فرد دیگری حل شود. اگر مردم به آقای ظریف اعتماد می‌کنند و نظر اکثر اصلاح‌طلبان بر این شخصیت سیاسی مثبت باشد و در عین حال خود او نیز تمایل به حضور در انتخابات داشته باشد، بعید نیست که او نامزد اصلاح‌طلبان شود. به هر حال باید در شورای عالی سیاست‌گذاری بحث شود تا همه اعضا بر سر یک راهبرد جامع به اتفاق نظر برسند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها