کد خبر: 585531
تاریخ انتشار :

پیدا و پنهان ماجرای بلوکه شدن پول ایران در کره جنوبی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این روزها بحث کره جنوبی و ایران بر سر پول بلوکه شده ایران در فضای مجازی و رسانه های خبری داغ است و این و این سوال را مطرح کرده که چرا کره جنوبی پول ایران را بلوکه کرده است؟ از آنجایی که سئول وارد کننده عمده انرژی است و بدون آن قادر به تامین نیازهای خود نیست، خرید نفت از ایران به یکی از برنامه های اصلی کره جنوبی تبدیل شد. در آن سال ها ایران روزانه 350 هزار بشکه نفت را روزانه تنها به این کشور صادر می کرد. اما پرداخت پول این خریدها با مشکل مواجه شد. پس از آنکه ترامپ ایران را تهدید کرد، کره جنوبی با بهانه عدم همکاری بانک ها و ترس آنها از واشنگتن حاضر به پرداخت هزینه خریدهای قبلی خود نشد.

هفت میلیارد دلار از پول ایران که در کره جنوبی بلوکه شده است، بالاترین میزان پولی است که ایران در کشورهایی دارد که با آنها مبادله اقتصادی داشته است. با این حال مقامات سئول، در دوسال گذشته به درخواست ایران برای آزاد کردن این پول توجهی نکرده اند و در آخرین اقدام خود تنها به میزان نیم میلیون دلار از این پول را آنهم به صورت کالای بشردوستانه به ایران فرستاده است.

کره جنوبی می گوید از زمان شروع تحریم ها با ایران دست به رایزنی هایی با مقامات آمریکایی زده تا بتواند مبادلات تجاری خود را با ایران ادامه دهد. اما برخی ناظران معتقدند این موضوع چندان حقیقت ندارد. ایالات متحده در ابتدا کره جنوبی را به همراه یازده کشور دیگر معاف از تحریم ها اعلام کرد. اما در همان زمان سئول ترجیح داد تا به دنبال جایگزین دیگری برای خرید انرژی بگردد و از این فرصت استفاده نکرد.

کره جنوبی می گوید پول ایران به دو بانک این کشور ارسال شده اما چون بانک مرکزی ایران تحریم است، بانک های سئول قادر به ارسال این مبلغ به ایران نیستند. تهران در یک سال و نیم گذشته تلاش کرده تا با رایزنی با مقامات این کشور اعتراض خود را به گوش کره ای ها برساند. اما روند رسیدگی به درخواست ایران همچنان کند است. سخنگوی وزیر خارجه در توضیح ارسال محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران اعلام کرد که در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد. با این حال او به مقامات کره جنوبی کنایه زد و گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها