کد خبر: 586201
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

محسن کوهکن: نباید دستورات تلفنی روحانی صوری و تشریفاتی باشد/ رسانه‌ها تحقق دستورات رئیس‌جمهور را از وزرا پیگیری کنند/ انتظار می‌رفت دولت در سال آخر سست‌تر از گذشته عمل کند

محسن کوهکن: نباید دستورات تلفنی روحانی صوری و تشریفاتی باشد/ رسانه‌ها تحقق دستورات رئیس‌جمهور را از وزرا پیگیری کنند/ انتظار می‌رفت دولت در سال آخر سست‌تر از گذشته عمل کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حسن روحانی چندوقتی است که هرهفته به‌صورت تلفنی دستوری به یکی از وزرا می‌دهد؛ برای مثال یک‌بار می‌گوید قیمت لوازم خانگی کاهش یابد و بار دیگر درباره قیمت مسکن دستور می‌دهد. روحانی این شیوه مدیریت یعنی مدیریت از راه دور را بعد از شیوع ویروس کرونا در پیش گرفت و تا امروز که تقریبا تمام مشاغل باز شده است روحانی هنوز به شیوه دستورهای تلفنی ادامه می‌دهد. اما باید دید که اینش یوه جدید رئیس‌جمهور تا چه حد موفق بوده است و چه‌قدر می‌تواند باعث پیشبرد مطالبات عمومی شود؟

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد که شیوه دستورات تلفنی روحانی بد نیست به شرط آنکه پیگیری و محقق شود. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هر وزارتخانه‌ای شرح مسئولیت‌هایش مشخص است و مجلس از دو حیث وزیر را بررسی می‌کند تا به او رأی اعتماد بدهد؛ نخست بررسی صلاحیت فردی او و دوم برنامه‌هایش. اگر توانست از هر جهت مورد تأیید نمایندگان مجلس باشد، رأی اعتماد می‌گیرد و به وظایف قانونی خود عمل می‌کند. اما گاهی پیش می‌آید که اتفاقاتی باعث می‌شود در عرصه کلان سیاسی اولویت‌بندی صورت گیرد. ما در موضوع کرونا کاملا شاهد چنین حالت بودیم. در موضوع کرونا وزارت بهداشت باید اقداماتی انجام می‌داد که بخشی از آنها چه‌بسا در حوزه اختیارش نبود. در چنین شرایطی باید کارهای کشور به‌دلیل وجود یک امر بسیار مهم اولویت‌بندی شود و حتی دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی برای کنترل رفت‌و‌آمدها یا شورای اصناف برای تعطیلی مشاغل متعدد به کمک وزارت بهداشت می‌آمدند. می‌دانیم که اگر برای مثال در یک وزارتخانه تصمیم گرفته شود که از سفرکردن مردم جلوگیری شود، ضمانت اجرایی نخواهد داشت اما اگر وزارت بهداشت در تعامل با پلیس این کار را بکند و همه اجازه‌ها گرفته شود، می‌توان کار را پیش برد. دستورهایی که آقای روحانی می‌دهند هم شبیه به همین موضوع است. او بعد از شیوع کرونا سعی کرد که با دستورهای مشخص به وزارتخانه کارها را پیش ببرد. من کلیت این کار را مثبت می‌دانم و در با شیوه انجامش موافقم اما نمی‌دانم که چنین دستوراتی در حد یک توصیه می‌ماند یا واقعا پیگیری می‌شود؟»

او در پاسخ به این پرسش که آیا به شیوه روحانی یعنی مدیریت از راه دور می‌توان به نتیجه مطلوب رسید یا خیر، اظهار کرد: «نظارت و مدیریت در یک کانال و شیوه خاصی خلاصه نمی‌شود. ممکن است تصمیم گرفته شود که به صورت میدانی و حتی بدون اطلاع قبلی از منطقه‌ای بازدید شود؛ چنین شیوه‌ای ممکن است در موقعیت خود جواب بدهد اما گاهی هم ممکن است که برای مدیریت کلان رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی کند و در یک اتاق بنشیند و به وزرا دستور بدهد. البته این دستورات نباید در حد توصیه باشد و رها شود و باید به صورت آنلاین و دائمی باشد از سوی دیگر رسانه‌ها هم باید به‌عنوان ناظر پیگیر تحقق دستور رئیس‌جمهور باشند و از وزرا بپرسند که دستور صادره در چه مرحله‌ای است و چه زمانی محقق می‌شود؟ بنابراین شیوه دستورهای تلفنی اتفاقا بد نیست مشروط به اینکه صوری و تشریفاتی نباشد و واقعا آقای روحانی شخصا پیگیر اجرایی شدن دستورات باشد».

او در پایان درباره عملکرد دولت روحانی در سال پایان کاری‌اش گفت: «من کاملا منتقد دولتم و همواره به اقدامات نادرست دولت نقد کرده‌ام اما واقعیت این است که دولت در مقایسه با هفت‌سال گذشته بهتر عمل می‌کند و مقداری به خودش آمده و تکانی به خود داده است. باتوجه به عملکرد هفت‌سال گذشته دولت انتظار می‌رفت که دولت سست‌تر از گذشته عمل کند اما قدری وضعیت بهتر شده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها