کد خبر: 586486
تاریخ انتشار :

توقیف ۲ کشتی ترال در آب‌های دریای عمان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مجتبی نکوئیان روز چهارشنبه اظهارداشت: این اقدامات در پی شکایت جامعه بزرگ صیادان منطقه کنارک، زرآباد و چابهار مبنی بر صید غیرقانونی ترال در ساعات پایانی شب انجام شد.
وی بیان کرد: متاسفانه کشتی‌های ترال در چند روز اخیر با خاموش کردن سامانه‌های دریانوردی وارد محدوده ۱۲ مایل می‌شدند و اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند.
دادستان عمومی و انقلاب کنارک گفت: پس از چند شبانه روز تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها، مستندات قطعی مبنی بر ورود غیرقانونی کشتی‌ها به محدوده ممنوعه جمع‌آوری و دستور توقیف ۲ کشتی ترال صادر شد.
وی تصریح کرد: با وجود شرایط نامناسب دریا، کارکنان نیروی دریایی سپاه در شب گذشته موفق به توقیف این کشتی‌ها شدند.
نکوئیان با بیان اینکه این ۲ کشتی هم‌اینک در اسکله چابهار توقیف هستند افزود: رصد سایر کشتی‌های ترال حاضر در منطقه نیز همچنان ادامه دارد و در صورت ورود آنها به محدوده ۱۲ مایل، نسبت به توقیف آنها نیز اقدام خواهد شد.
سه کشتی صنعتی ترال در آب های دریای عمان مشغول صید هستند
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در کل کشور هشت مجوز برای صید کشتی های صنعتی(ترال) صادر شده و از این تعداد سه فروند کشتی در خارج از فصل صید شناورهای سنتی در محدوده دریای عمان به فعالیت صید مشغولند چون در این زمان مشهور به فصل مونسون امکان دریاروی سایر شناورها وجود ندارد.
محمد شهلی‌بر افزود: فعالیت شناورهای صید صنعتی یا به نوعی کشتی های مشهور به ترال با تعداد ۶۳ فروند در کل کشور از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغاز شده و با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان در سال‌های بعد و بر اساس تصمیمات سازمان شیلات ایران در راستای مدیریت صید و حفاظت و بازسازی ذخایر، نسبت به کاهش شناورها بصورت تدریجی اقدام شده به طوریکه در سالجاری فقط برای هشت فروند کشتی ترال اجازه نامه صید از سوی معاونت صید سازمان شیلات ایران صادر شده و هم اینک در محدوده دریای عمان از این تعداد فقط سه کشتی کار صید به روش ترال را انجام میدهند.
وی گفت: کشتی‌های صنعتی (ترال) هر کدام ۵۰۰ تن ماهی از نوع ماهیان حرام گوشت شامل یال اسبی و ماهی مرکب برای صادرات و ماهیان حسون و سلطان ابراهیم برای بازارهای داخلی صید می‌کنند، هر فروند کشتی موجود ۳۰ نفر اشتغال داشته و در هر فصل ۴.۵ ماهه هر کدام حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کشتی‌های صید صنعتی ترال به عنوان نخستین ناوگان صید صنعتی در کشور جهت صادرات برای اتحادیه اروپا و کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌های عامل ایجاد شده‌اند و در دریای عمان با صید گونه‌های مختلف که امکان استحصال این گونه ماهیان برای شناورهای سنتی و کوچک امکان پذیر نیست، مشغول هستند.
وی ادامه داد: ۲۴ هزار صیاد در ۹بندر ماهیگیری و ۲ جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.
شهلی بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.
وی اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها