کد خبر: 586855
تاریخ انتشار :

پشت پرده قطعنامه آژانس علیه ایران چیست؟ / کتابی که بازی جدید آمریکا علیه ایران را لو داد/ آماده خروج از برجام شویم؟

پشت پرده قطعنامه آژانس علیه ایران چیست؟ / کتابی که بازی جدید آمریکا علیه ایران را لو داد/ آماده خروج از برجام شویم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بعد از چند ماه درگیری و چالش بالاخره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه ای صادر کرد. بعد از اینکه گروسی، رئیس جدید آژانس در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که ایران مانع از دسترسی آژانس به دو سایت هسته ای در کشورش شده است، بالاخره شورای حکام دست به کار شد و قطعنامه ای علیه کشورمان تصویب کرد.

هر چند چین و روسیه مخالف این قطعنامه بوده و چند کشور مانند پاکستان و هند نیز رای ممتنع به این طرح دادند اما نباید فراموش کرد که این قطعنامه اولین اقدام آژانس علیه ما بعد از انعقاد برجام است.

در مورد نتایج این قطعنامه و واکنش ایران به این اقدام بحث های زیادی شده است. از برداشته شدن یک گام دیگر جهت کم کردن تعهدات هسته ای گرفته تا خروج از برجام و حتی NPT . با وجود این، برداشتن هر کدام از این اقدامات می‌تواند عواقب و تبعات دیگری داشته باشد که در جای دیگر باید به آنها پرداخت.

کتابی که شیفت دیپلماتیک علیه ایران را دیکته کرد

لازم به ذکر است که علت اصلی این تغییر چرخش آژانس به‌عنوان نهادی همسو با کاخ سفید، به نوعی چرخش استراتژیک در آمریکا مربوط می‌شود. اخیرا کتاب مهمی منتشر شده به نام "تقویت آمریکا و مقابله با تهدیدات جهانی". این کتاب توسط کمیته مطالعات جمهوری خواهان کنگره نوشته شده است. در این کتاب نحوه مقابله آمریکا با قدرت هایی مانند چین، روسیه و ایران بررسی شده است.

گروه نویسندگان این مطالعه تاکید دارند که ایالات متحده برای مقابله با ایران باید کاملا در چارچوب قطعنامه 2231 سازمان ملل عمل نمایند و از هرگونه اقدام اضافی و خارج از چارچوبی اجتناب کنند. طبق تحلیل این مطالعه، سیاست خارجی ترامپ راه بسیار اشتباهی را طی کرده و بهتر است هرچه زودتر در چارچوب سازمان ملل عمل کند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه 5+1 در تاریخ 23 تیرماه 1394 توسط تیم مذاکره‌کننده از مسؤولان وزارت خارجه به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف، کشور ایران موفق به توافق هسته‌ای با گروه 5+1 گردید. پس از آن این توافق در تاریخ 29 تیر ماه 1394 در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامه 2231 گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود را ملغی کرد. همین قطعنامه است که بنیان برجام را تشکیل داده و به مثابه هسته سخت آن عمل می‌کند.

ریچارد گولدبرگ که روزگاری رئیس میز «مقابله با توسعه تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران» (WMD) در شورای امنیت ملی ایالات متحده بود در گزارشی که در این کتاب آمده تاکید دارد که آمریکا باید تمام تحریم ها را از طریق شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند و نه به طور مستقل؛ چرا که در صورت تایید شورای امنیت همه تحریم های ضد ایران از جمله تحریم های تسلیحاتی، هسته ای و حتی انرژی قابل بازگشت هستند.

کشتیبان را سیاستی دگر آمد

آنچه در این مدت رخ داده مشخص می‌کند که ایالات متحده آمریکا سیاست خود را تغییر داده و تیم نویسندگان کتاب فوق الذکر که جمهوری خواه هم هستند در حال دیکته رای خود به ترامپ هستند.

با نزدیک شدن زمان لغو تحریم های تسلیحاتی ایران آمریکا سعی کرد که از طریق اقداماتی مانند بازگشت به برجام بار دیگر درگیر پرونده ایران شده و با استفاده از قدرت خود، آن را به شورای امنیت حواله کند.

با آغاز ریاست رافائل گروسی (رئیس آژانس انرژی اتمی) راه برای پیشبرد این هدف سهل تر شد و با قطعنامه روز جمعه شورای حکام آژانس، ایران بار دیگر در مقابل یک نهاد بین‌المللی اثرگذار بر رای شورای امنیت قرار گرفت.

آنچه در 7 سال اخیر از دست رفت

حالا همه چیز به 7 سال قبل بازگشته است. ایالات متحده و اروپا در یک جبهه قرار دارند و روسیه و چین در جبهه ای دیگر. ایران بار دیگر باید با قطعنامه های سازمان ملل مقابله کند اما این بار قلب رآکتورهایش را هم بتن گرفته است. مشخص نیست که بازی هسته ای ایران و آمریکا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. مشخص نیست که شرایط فعلی منجر به خروج ایران از NPT یا نابودی کالبد بی روح برجام می‌شود یا نه.

با این حال، یک چیز عیان است. شکافی که به مدت چند سال(از سال 2018 که ترامپ از برجام خارج شد) بین اروپا و آمریکای ترامپ به وجود آمده بود، از بین رفت و ما در این مدت نتوانستیم از این شکاف و نفرت عمومی از دونالد ترامپ به سود خود استفاده کنیم. حالا دوباره جبهه‌ای متحد علیه ایران درحال تشکیل است. جبهه‌ای که تنها شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بتواند در دیوار سخت آن رخنه ایجاد کند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها