کد خبر: 589842
تاریخ انتشار :

کنایه‌های سنگین جواد امام به نمایندگان مجلس جدید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مجلس یازدهم و رفتارهای نمایندگان آن همچنان در حال تکرار شدن است تا به طور جدی نسبت به کارآمدی دوره فعلی قوه مقننه تشکیک به وجود آید. در چنین شرایطی این سوال پیش آمده است که نمایندگان مجلس یازدهم در ادامه راه چه روندی خواهند داشت و اساساً روی کار آمدن مجلس یازدهم با چنین ترکیبی ریشه در چه عواملی دارد؟

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: آنچه در این یک‌ ماه و اندی از عمر مجلس یازدهم می‌‌گذرد ما را به این نتیجه می‌رساند که تا نمایندگان فعلی بتوانند خودشان را پیدا کنند، نیمی از دوره‌شان سپری شده است. به هر حال این مجلس معدل اکثریت جامعه نیست، اساساً نمایندگان مجلس یازدهم به دلیل بی‌تجربگی در حال گذراندن طرح کاد هستند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت:‌ همچنین متاسفانه مجلس یازدهم شعارزده است و اگر بخواهد به فکر مصالح کشور و منافع مردم باشد، باید با شعارهای ظاهری‌اش خداحافظی کند. در غیر این صورت قطعاً شاهد رفتارهایی نظیر تبریک آنچنانی به مناسبت بچه‌دار شدن یکی از نماینده‌ها خواهیم بود که در اقدامی عجیب تولد یک نوزاد را به رهبری و مردم تبریک می‌گویند. پس این رفتارها نشان می‌دهد نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشته باشیم.

او همچنین تصریح کرد: تشکیل چنین مجلسی که نمایندگانش سطح دید پایینی دارند‌ نتیجه تصمیم‌گیری گروهی محدود برای کل ملت است. در واقع مجلس یازدهم انتخاب مردم نبود و همان‌هایی هم که پای صندوق‌های رأی رفتند انتخاب‌شان محدود به گزینه‌هایی بود که شورای نگهبان گزینش کرده بود. اساساً تا زمانی که مردم نتوانند انتخابی آزاد داشته باشند، روال طبق همین قرار غلط خواهد بود. مجلس زمانی می‌تواند مجلسی کارآمد باشد که حضور همه سلیقه‌ها در انتخابات تضمین شود تا مردم بتوانند به راحتی سره را از ناسره تشخیص دهند.

امام ادامه داد:‌ قدیمی‌ها می‌گفتند: «چاه باید از خودش آب داشته باشد.» تاکید می‌کنم، تا روزی که نمایندگان همه سلیقه‌ها در انتخابات نباشند مثل این می‌شود که شاگرد کلاس اول برود در کلاس دانشگاه بنشیند؛ معلوم است که نمی‌تواند خودش را با فضای دانشگاهی تطبیق دهد. اکثریت نمایندگان فعلی هم مثل کلاس‌اولی‌هایی هستند که به یکباره خودشان را در دانشگاه دیده‌اند.

مدیرعامل بنیاد باران اضافه کرد: به عنوان مثال هیچ کسی مشکلی با نماز آیات و ختم روزانه قرآن ندارد، اما هیچ مستحبی بهتر و واجب‌تر از رسیدگی به مشکلات مردم نیست؛ یعنی نمایندگان بهتر است در خانه‌هایشان یا در قبور متبرکه یا امامزاده‌ها قرآن ختم کنند و نمازهای واجب و مستحبی بخوانند. چون آنها برای رسیدگی به مشکلات کشور و مردم از جامعه رأی گرفته‌اند و باید بدانند مجلس جای این کارها نیست.

او توضیح داد: البته این را هم نباید نادیده گرفت وقتی هم انتخابات با حضور تمام سلیقه‌ها برگزار و افرادی در تعداد بالا موفق به کسب رأی می‌شوند، بعد از ورود به مجلس با مانع‌تراشی‌هایی مواجه می‌شوند. این نشان می‌دهد ساختار سیاست و فضای انتخاباتی باید تغییر کند تا نهادهای انتخابی بتوانند قدرت تاثیرگذاری داشته باشند.

جواد امام در پایان صحبت‌هایش گفت: لازم است به طور جدی آسیب‌شناسی شود که چرا مردم رأی ندادند و نهادهای حاکمیتی در سیاست‌شان تجدید نظر کنند، چون مردم فقط به شرطی رأی می‌دهند که احساس کنند رأی‌شان موثر واقع خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها