کد خبر: 590222
تاریخ انتشار :

تیتر یک روزنامه های عراق؛ الکاظمی در تهران

تیتر یک روزنامه های عراق؛ الکاظمی در تهران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چهار روزنامه پرشمارگان عراق شامل «الصباح»، «الزمان»، «الصباح الجدید» و «المدی» تیترهای نخست خود را به این سفر اختصاص داده و در صفحه های داخلی، صفحه کاملی را به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران اسلامی و الکاظمی در تهران اختصاص داده اند.

روزنامه بین المللی «الزمان» با انتشار دیدار الکاظمی با مقام معظم رهبری برای «تیتر یک» خود این عبارت را انتخاب کرده است: آیت الله خامنه خطاب به الکاظمی گفت که ایران هرگز قضیه شهادت سپهبد شهید سلیمانی را فراموش نمی کند و ضربه متقابل را به آمریکا می زند.

این روزنامه همچنین در همین صفحه به نقل از رییس جمهوری اسلامی ایران آورده است که تبادلات تجاری بین دو کشور به ۲۰ میلیارد می رسد و شاهد نقطه عطفی در روابط تهران و بغداد هستیم.

روزنامه دولتی «الصباح» پرشمارگان ترین نشریه عراق نیز با انتشار عکسی از آیین استقبال رسمی از نخست وزیر عراق در تهران نوشت که مصطفی الکاظمی با رهبران ایران اوضاع منطقه، کرونا و اقتصاد را بحث و بررسی کرد.

این روزنامه ادامه داد که نخستین سفر خارجی نخست وزیر عراق توام با توافقنامه های راهبردی و قراردادهای دوگانه بوده است.

در همین حال روزنامه «الصباح الجدید» نیز در گزارشی نوشت که سفر نخست وزیر عراق به تهران مورد توجه ویژه دو کشور ایران و عراق قرار گرفته است.

جدا از روزنامه های عراق، شبکه های تلویزیونی متعدد این کشور نیز به صورت اخبار فوری و پخش مستقیم بخش هایی از مراسم رسمی استقبال و کنفرانس کامل خبری رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را پوشش دادند.

بسیاری از رسانه های این کشور درباره ابعاد مختلف مناسبات ایران و عراق با کارشناسان برجسته سیاسی و راهبردی دو کشور گفت وگوهای ویژه برگزار کردند.

در این چارچوب در سطح شبکه های اجتماعی هم هشتگ های مختلف در واکنش به سفر مصطفی الکاظمی به تهران راه اندازی شده که از مهم ترین آنها «#نرحب_بالتعاون_الایرانی» (از همکاری با ایران استقبال می کنیم) و «#الحیف_الصادق» (متحد صادق) است.

برخی از کاربران نوشته های جالبی را در این هشتگ ها گذاشته اند:

«امیر الناصر» نوشته است: بیشترین عبارتی که از آیت الله خامنه ای او را تحت تاثیر گذاشت، وقتی بود که ایشان فرمودند: «آمریکایی ها مهمان شما را به قتل رساندند.»

وی اضافه کرده است که چرا دولتمردان ما (عراق) نسبت به این کشتار در داخل خانه و آن هم در حق مهمان ما چند ماه است، سکوت کرده اند؟

«سجاد السعد» بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مصطفی الکاظمی را با عنوان «قضیه ساده ای نیست» که امروز به یکی از توئیت های پرترند تبدیل شده، منتشر کرده است.

در کنار این توئیت عکسی از شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس گذاشته که در آنها این عبارت به چشم می خورد: «ایران و العراق لایمکن الفراق».

کاربری به نام «المهندس سلیمانی» نوشته است: «بر خلاف آنها که ویرانی و جنگ ره آوردشان است، متحد صادق کسی است که در وقت تنگی و سختی در کنارت می ایستد و تو هرگز نمی توانی از آن چشم پوشی یا ترکش کنی.»

در این راستا «علی موید» نویسنده و فعال رسانه ای عراق در صفحه شخصی خود نوشته است که از اظهارات نخست وزیر عراق و مقامات ایرانی این گونه احساس می شود که عراق در آینده در آرامش و ثبات منطقه نقش ایفا خواهد کرد.

«عباس شمس الدین» پژوهشگر تاریخی عراق در توئیتی به نقل از روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آورده است که بعد از چند ماه از تصدی پست نخست وزیری توسط الکاظمی، نشاط تجاری بین دو کشور بهبود یافته است.

«احمد الذواق» کاربر معروف عراقی نیز بخشی از کنفرانس خبری مشترک الکاظمی با روحانی و همچنین مجموعه ای عکس از دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم رهبری در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشته است: الکاظمی بر ضرورت حفاظت از ایران در برابر هرگونه تعرض احتمالی تاکید کرد.

انتظار می رود که واکنش ها در عراق به سفر مصطفی الکاظمی همچنان در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها