کد خبر: 590626
تاریخ انتشار :

در گفتگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

ناصر ایمانی: سؤال از رئیس‌جمهور به معنای کارشکنی نیست/ رهبری بر منع استیضاح تأکید کردند نه منع سوال از رئیس‌جمهور

ناصر ایمانی: سؤال از رئیس‌جمهور به معنای کارشکنی نیست/ رهبری بر منع استیضاح تأکید کردند نه منع سوال از رئیس‌جمهور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخیرا ناصر موسوی لارگانی، یکی از نمایندگان مجلس گفته است که نمایندگان خواهان رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور از قوه قضائیه هستند. این درحالی است که منتقدان برخورد با رئیس‌جمهور می‌گویند که سوال از رئیس‌جمهور یا طرح‌های مشابه باعث کند شدن حرکت دولت و بازداشتن آن از خدمت‌رسانی است. در مقابل متقدان عملکرد دولت باور دارند که اگر نمایندگان نظارت دقیق و دارای ضمانت اجرای نداشته باشند، دولت از مسیر اصلی خدمت‌رسانی خارج می‌شود. اما آیا سوال از رئیس‌جمهور یا درخواست از قوه قضائیه برای برخورد با دولت کارشکنی محسوب می‌شود یا انجام وظیفه نظارتی نمایندگان؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی باور دارد که پیگیری عملکرد دولت در قالب سوال به هیچ وجه به معنای کارشکنی نیست. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «درخواست رسیدگی به تخلفات دولت نظر یکی از نمایندگان بوده است و باور دارم که چنین خواسته‌ای نظر اکثریت و حتی اقلیت مجلس نیست اما در کنار این گزاره فراموش نکنیم که سوال از رئیس‌جمهور هیچ منعی ندارد و به هیچ وجه به معنای کارشکنی نیست. به فرض که حتی اکثریت نمایندگان هم خواستار سوال از رئیس‌جمهور باشند، هیچ اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد. در آن صورت رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود و بخشی از نمایندگان از پاسخ‌های او قانع می‌شوند و برخی هم نمی‌شوند. آنچه رهبر انقلاب تأکید کردند، منع استیضاح و برکناری دولت بود اما سوال از رئیس‌جمهور که برکناری دولت نیست و اتفاقا در راستای انجام وظیفه نمایندگی است».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا طرح ارائه گزارش سالانه رئیس‌جمهور به مجلس متوقف ماند و بازهم رئیس‌جمهور به صحن علنی نیامد، اظهار کرد: «آن موضوع هنوز به صورت قانون در نیامده است و اگر نمایندگان ارائه گزارش به مجلس را به صورت قانون درآورند هم آقای روحانی و هم رؤسای جمهور بعدی بر اساس قانون باید به مجلس بروند و گزارش عملکرد بدهند. برخی می‌خواهند چنین القاء کنند که درخواست گزارش از رئیس‌جمهور هم کارشکنی است اما واقعا این‌طور نیست و اتفاقا چنین امری مطلوب به نظر می‌رسد. ارائه گزارش عملکرد از سوی دولت مخالف قانون اساسی هم نیست و قانون اساسی مقرر داشته است که مجلس می‌تواند بر امور مختلف نظارت داشته باشد. در این موضوع نباید با نگاه سیاسی و جناحی روبه‌رو شد. در بعضی کشورها هم چنین قانونی وجود دارد؛ ازجمله آمریکا که رئیس‌جمهور این کشور موظف است سالیانه یک بار به نزد نمایندگان برود و گزارش عملکرد دولت را ارائه کند».

او در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی براینکه آیا دولت نسبت به مجلس نگاه از بالا دارد، گفت: «تصور نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد زیرا قرینه‌ای بر وجود نگاه بالای دولت نسبت به مجلس وجود ندارد اما اگر چنین تصوری در دولت نسبت به مجلس یا بالعکس ایجاد شود، قطعا ناپسند است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها