کد خبر: 590701
تاریخ انتشار :

سخنگوی حزب اتحاد ملت: رضا خاتمی اساسا گزینه ریاست شعسا نیست/ با این حرف‌ها می‌خواهند به نهادهای نظارتی «خطر» را گوشزد کنند

سخنگوی حزب اتحاد ملت: رضا خاتمی اساسا گزینه ریاست شعسا نیست/ با این حرف‌ها می‌خواهند به نهادهای نظارتی «خطر» را گوشزد کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «تعلیق» شاید بهترین واژه در توصیف حال و روز فضای سیاسی- انتخاباتی باشد. اگر نیم‌نگاهی هم به سمت چپ محور سیاست در ایران بیندازیم و تا منتهی‌الیه آن را ببینیم بیشتر و بهتر معنای تعلیق سیاسی انتخاباتی را درک خواهیم کرد. کرونا، وضعیت معیشتی و اقتصادی، ناکامی‌های دولت، دوری گزینی رییس‌جمهوری از نگاه و رویکرد مصلحانه، تیغ تند نظارت استصوابی، انتخابات اسفند سال گذشته، فشارهای امنیتی، وضعیت نا‌بسامان تشکیلاتی و هزار و یک دلیل دیگر باعث می‌شود که انتخابات برای اصلاح‌طلبان همچنان محل تردید باشد. نه اینکه احتمال کنشی تحریمی میان این جریان سیاسی بالا باشد اما سردرگمی در این جریان به‌خصوص پس از استعفاهایی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صورت گرفت، محسوس است و همین سردرگمی هم منجر به تعلیق فضای انتخاباتی و سیاسی در این جریان و کنشگران آن شده است. آنچه به گوش می‌رسد گعده‌ها و محافل اصلاح‌طلبی، جلسات مجازی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و جلسات محدود و اغلب مجازی احزاب اصلاح‌طلب است که هنوز نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

با این اوصاف اما خبرگزاری اصولگرای فارس، دیروز در گزارشی تفصیلی به شرایط این روزهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پرداخته و گمانه‌زنی‌ها و شنیده‌هایی را در مورد ریاست آن مطرح کرده‌ که برخلاف آنچه ادعا شده که مبتنی بر خبر و شنیده‌های خبرنگار است، هیچ ارتباطی با واقعیت موجود در جریان اصلاح‌طلبی ندارد و بیش از هرچیز مشابه اعلام زنگ خطر به نهادهای امنیتی است و نوعی گرا دادن.

این خبرگزاری وابسته به برخی نهادها با مرور اتفاقاتی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رخ داده به اتفاقات پس از استعفای محمدرضا عارف از ریاست این شورا اشاره کرده و مدعی شده که «محمدرضا خاتمی» گزینه «مشارکتی‌ها» برای ریاست بر شعسا است. این گزارش از محسن صفایی‌فراهانی دیگر عضو سابق مشارکت و رییس هیات اجرایی آن نیز به عنوان گزینه دیگر ریاست بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یاد کرده و در ادامه این گزارش نگارنده تاکید کرده که هرچه فضا میان اصلاح‌طلبان رادیکال‌تر شده، برخی احزاب میانه‌رو از این شورا خارج شدند یا حضور خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. البته فارس از گزینه‌های دیگری همچون بهزاد نبوی و مصطفی معین که پیش از این نام‌شان برای ریاست بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح بود، به عنوان گزینه‌های متعادل‌تر یاد کرده و مدعی شده که «احزاب و چهره‌های معتدل شورای عالی بهزاد نبوی و مصطفی معین را گزینه بهتری برای ریاست می‌دانند.»

از این دست مدعیات در حالی مطرح می‌شود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از شیوع کرونا هیچ نشستی برگزار نکرده و اعضا با یکدیگر از طریق یک گروه تلگرامی در ارتباط هستند. همچنین بیش از آنکه بحث انتخاب رییس جدید شورای عالی سیاستگذاری مطرح باشد، بحث و گفت‌وگوها بر سر ساختار تشکیلاتی است؛ به این معنا که اصلاح‌طلبان در طیف‌ها و گروه‌های مختلف نظرات متفاوتی در مورد تداوم کار این تشکیلات به همان سبک و سیاق گذشته دارند. حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرده که نام «رضا خاتمی» که در گزارش فارس به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری بیان شده، اساسا مطرح نیست و حتی در حد بحث و بررسی هم درمورد ریاست او بر شعسا سخنی به میان نیامده است. او تاکید دارد که در حال حاضر احزاب و گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب مشغول بررسی این موضوع هستند که چه تشکیلاتی کارایی لازم را دارد.

کما اینکه در این مدت در خلال مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای متعدد اصلاح‌طلبان به این موضوع اشاره شده که برخی موافق تداوم فعالیت شعسا و برخی مخالفند و الگوهای تشکیلاتی دیگری چون پارلمان اصلاحات یا شکل‌گیری یک هسته مرکزی برای این جریان را پیشنهاد می‌دهند. این موضوع اساسی‌ترین مبحثی است که اصلاح‌طلبان در گروه‌ها و گعده‌های خود درمورد آن صحبت می‌کنند. اما اینکه چرا فارس دست به خبرسازی در مورد محمدرضا خاتمی و محسن صفایی فراهانی زده و از آنها به عنوان گزینه‌های ریاست بر شعسا یاد کرده، احتمالا ریشه در اخباری دارد که حول محور این دو نفر در یک ماه اخیر شنیده شده است. اینکه گروهی از اصلاح‌طلبان تمایل دارند چهره‌هایی چون رضا خاتمی، محسن صفایی‌فراهانی یا مصطفی معین را به عنوان گزینه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کنند و قاعدتا فارس با مانور خبری روی این گروه که تعلقات اصلاح‌طلبی‌شان مشخص است، احتمالا تلاش دارند به‌صورت تلویحی به نهادهای نظارتی «خطر» را گوشزد کنند؛ کما اینکه حضور بهزاد نبوی بر راس شورای عالی نیز کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد، چراکه احتمالا کهولت سن و بیماری عوامل موثری در تصمیم شخصی او برای اجتناب از قبول این مسوولیت باشد. میان گزینه‌های مطرح‌شده، نام عبدالله نوری نیز شنیده می‌شود که فارس نیز به آن اشاره کرده است؛ گویا جلسات و گعده‌های دو هفته یک بار عبدالله نوری همچنان پابرجاست اما مساله این است که نوری مدت‌ها است از زمین سیاست فاصله گرفته و بعید به نظر می‌رسد که بخواهد نقش اجرایی و عملیاتی را در این دوران برعهده بگیرد و باز همین قدر علنی به سیاست بازگردد. ضمن اینکه عبدالله نوری نیز ازجمله چهره‌هایی است که نهادهای امنیتی حساسیت ویژه‌ای نسبت به آن دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان همچنان در حال بررسی کیفیت تشکیلاتی خود هستند و تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود، انتخاب رییس برای شورایی که تداوم کار آن با پرسش‌هایی روبه‌رو است، بی‌معنا به نظر می‌رسد.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها