کد خبر: 592102
تاریخ انتشار :

خبر مهم: کامل ترین جزئیات وام 2 میلیاردی دولت به جوانان

خبر مهم: کامل ترین جزئیات وام 2 میلیاردی دولت به جوانان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان بر ازدواج جوانان بسیار تاکید دارد ، تسهیلات پی در پی نیز برای ازدواج جوانان مطرح و طرح هایی در این زمینه در نظر دارد و اجرایی کرده است و طرح هایی را هم در برنامه های آتی خود در این خصوص مدنظر دارد.

اما سوال است این است که آیا آمار بیکاری جوانان جایی برای تاکید به ازدواج برای آنان می گذارد؟ آیا جوانان از کار جامانده، میتواند تامین کننده مخارج یک زندگی مشترک باشند ؟ بازپرداخت وام ازدواج چگونه خواهد بود؟ جوانان بیکار یا جوانان مشغول به کار، اما با حقوق نهایت 3 میلیون تومان، چطور می توانند زندگی مشترک شروع کرده و بدون زندگی مشترک خود را ادامه دهد؟

شاید تاکید بر ازدواج و حتی ایجاد تسهیلات برای صرف برگزاری و آغاز ازدواج خود زمینه هایی ایجاد آسیب های بعدی در جامعه را ایجاد کرده و آمار طلاق افزایش دهد.

آیا با این تسهیلات اندک می توان زندگی مشترک را مدیریت کرد و آیا معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در راستای اشتغال و گسترش فضای کار برای جوانان چه گفتمان هایی با ارگان هایی که می توانند اشتغال زایی داشته باشند انجام داده است ؟

محمد مهدی تندگویان، معاون جوان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوالات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: موضوع وام ازدواج ربطی به بحث حل شدن تمام مشکلات یک جوان ندارد. ضمن آن که اینطور نیست بگوییم چون مشکلات دیگر حل نشده است پس نباید وام ازدواج بدهیم.

اگر اشتغال ایمن و مسکن ارزان باشد ، جوان نیاز به وام ندارد

وی افزود: اگر ساختارهای کشور در حوزه جوانان درست باشد و اشتغال ایمن، مسکن ارزان و... وجود داشته جوان نیازی به وام ندارد. یعنی دلیلی ندارد که وام بدهیم که هم نوعی منت سر مردم بگذاریم، هم آنها را به کمک ها وابسته کنیم و هم به بانک مقروض شوند. چرا جوان یک کشور باید وابسته به وام باشد. این وام سه سال پیش 10 میلیون بوده و حالا به 50میلیون رسیده است. یعنی وام را 5 برابر کرده ایم ولی تا کجا پیش خواهیم رفت در حالی که تورم را داریم، سه سال بعد می خواهیم این وام را 200میلیون تومان کنیم؟ چشم اندازی در این کار چیست؟ من هم موافق هستم که 50 یا 100 میلیون تومان برای یک زوج معنی ازدواج کردن را نمی دهد. ازدواج فاکتورهای دیگری دارد که با این اعداد قابل تعدیل نیست.

تعادل همه ساختارها بهم ریخته است

معاون جوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به این که دولت کمک به امر ازدواج به عنوان مشوق تسهیلاتی ارائه می دهد، گفت: به نظر می رسد تعادل تمام ساختارها بهم ریخته است. تحریم، کرونا و... بیشتر به این ساختارها آسیب می زند. به همین دلیل این حداقل کمک را نباید حذف کنیم.

محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه موضوع ازدواج یک موضوع کاملا میان بخشی است افزود: اینطور نیست که وزارت ورزش و جوانان به دلیل آن که کلمه جوانان را دارد هر آنچیزی که به جوانان کشور مربوط است را باید ساماندهی کند. دقیقا مثل آلودگی هواست که شما نمی دانید باید یقه کدام سازمان را بگیرید. همین است که 20 سال است که نتوانستیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم چون یک کمیته دارد که سازمان های بسیاری عضو آن است و هر کدام یک کار را انجام می دهند. در حوزه جوانان نیز مشکل همینگونه است. در وزارت ورزش و جوانان مدیریتی، سیاستگذاری، پیگیری و نظارت را انجام می دهیم اما زیرساخت ها در 33نهاد دیگر تعریف شده است. با این همه اعتباراتی که در کشور برای موضوع جوانان توزیع می شود. تمام این نهادها با سرفصل های مختلف با موضوعاتی مانند مسکن، آسیب های اجتماعی، اشتغال، فرهنگسازی و... برای جوانان اعتبارات توزیع می شود.

مصوبات شعاری را نمی پذیریم

وی افزود: برآیند عملیاتی آن همیشه معکوس است و ازدواج افزایش پیدا نمی کند، اشتغال رو به افزایش نیست و اتفاقا افزایش بیکاری را شاهد بودیم و برای مسکن هیچ تعریف درستی صورت نگرفته است. نماینده هر بخشی باید بیاید و در مورد عملکرد سازمان خود توضیح کامل دهد. برای این که نقص نظارتی نداشته باشیم و در سال در موضوع عملکرد حوزه جوانان به تفکیک شهرستان و استان ها گزارش تهیه می کنیم و برای همه نهادهای وابسته بهره بردار مانند مجلس، سازمان های نظارتی، معاون اول رئیس جمهور و... ارسال می شود. در این گزارش بحث کیفی یا همان عملکرد ساختار ستادهای ملی جوانان و ستادهای شهرستانی را پایش می کنیم و میزان حضور مسئولان و استاندار، تعداد و ساعت های جلسات و... را بررسی می کنیم. در بحث کمی نیز مصوباتی که حتی در ستاد جوانان در یک شهرستان با حضور فرماندار تولید می شود را مورد بررسی قرار می دهد. حتی ممکن است مصوبه را نپذیریم چرا که شاید این مصوبه شعاری باشد. ما مصوبه ای را قبول می کنیم که قابلیت پایش و اجرایی داشته باشد. با این مدل نیز مصوبات را پایش می کنیم و برمبنای این پایش و حضور دستگاه های کشوری در این موضوع اقدام و عملیات درصد اقدامات 33نهاد پایش و منتشر می کنیم. در این گزارش نشان می دهد که این نهادها چند درصد موضوعات جوانان را به صورت عملیاتی پیگیری کرده اند.

فصل بودجه به گزارش های ما توجهی نمی شود

محمدمهدی تندگویان تاکید کرد: متاسفانه وقتی فصل توزیع بودجه و اعتبارات می رسد ظاهرا هیچ توجهی به گزارش های ما نمی شود و همان سرفصل های بودجه دوباره همان اعتبارات با ضریب سنوات بودجه و تورم به همان دستگاه ها اختصاص می یابد. سوال ما از قانونگذار و سازمان برنامه و بودجه این است که چرا وقتی یک دستگاهی به عنوان مثال 30درصد موفق بوده، صد در صد اعتبارات را به او اختصاص می دهند؟

اختصاص اعتبارات بدون توجه به گزارش دستگاه نظارتی

وی افزود: در جایگاهی نشسته ایم که سیاستگذاری، پیگیری، تهیه گزارش و نظارت می کنیم ولی در اعتبارات، تنظیم منابع و توزیع آن هیچ اختیاری نداریم و این موضوع یک تناقض است. کل اعتبارات باید در اختیار سیاستگذار باشد و بر اساس پایش تخصصی ، اعتبار را توزیع کند. اگر این اعتبارات در اختیار دستگاه ها می ماند باید از آنها گزارش بگیرند و با گزارش های عملیاتی که وزارت ورزش و جوانان ارائه می دهد مقایسه شود . اگر مغایرتی وجود دارد باید با آن دستگاه برخورد شود تا تحولی در حوزه جوانان صورت بگیرد. یکی از مشکلات کشور این است که خود نهادها گزارش دریافت می شود و توجهی به گزارش نهاد ناظر نمی شود و دوباره اعتبارات را اختصاص داده می شود.

اعتبار برای توزیع سیاست هایمان نداریم

محمد مهدی تندگویان با اشاره به دیگر مشکلات حوزه جوانان تاکید کرد: سال گذشته شعار "ازدواج آسان" و امسال شعار "مشارکت خیرین" را مطرح کردیم. در وزارت ورزش و جوانان با سیاستگذاری گذاری به سمت شعارهایمان می رویم و به دستگاه هایی که عضو ستاد ساماندهی امور جوانان هستند، برنامه هایشان را ابلاغ می کنیم، ولی مشکل این است که دستگاه ها می گویند بابت این برنامه و سیاست مگر اعتباری به من می دهید که بعد از من گزارش عملکرد هم درخواست می کنید؟ نهادهای سیاستگذاری دیگر وقتی یک ابلاغیه ای را اعلام می کنند، اعتبارات آن را می پردازند و بعد پاسخگویی می خواهند. ولی ما فقط یک ستاد و شورا داریم و اعتباری برای توزیع سیاست هایمان نداریم و دخالتی هم در توزیع اعتبارات نداریم.

پرداخت وام 2 میلیارد تومانی به زوج های جوان ، راهی برای ساماندهی

معاون جوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وام 50میلیونی ازدواج گفت: وام ازدواج می دهیم که چه مشکلی از جوانان حل شود؟ حکایت ازدواج جوان مانند سخنان داخل فامیل شده است که به آنان می گوییم: "برو ازدواج کن! پدر جهیزیه را می دهد. پول مسکن را از دایی بگیر. پول اشتغال را هم از عمو و..." جوان را دچار سردرگمی می کنیم که سراغ همه فامیل برود تا ازدواجش شکل بگیرد. این واقعیت ازدواج است که در کشور اتفاق می افتد. باید ساختارها را درست کنیم. جوان نیاز به وام ندارد. ولی حالا که دچار بحران هستیم پیشنهاد این است که تمام اعتباراتی که برای حوزه جوانان به نهادهای مختلف داده ایم را تجمیع کنیم تا یک وام با رقم بالاتری از وام ازدواج و اشتغال و... شود تا اثر بخشی بهتری در زندگی جوانان در این روزها داشته باشد . این نوعی تنظیم منابع است و اعتبار مضاعفی نمی خواهد. این روش وام تجمیعی و صندوق واحد برای یک جوان است. اگر این اتفاق بیفتد می توانیم به جوانان بگوییم اگر ازدواج کنید، اعتبار یک میلیارد تومانی نزد دولت دارید. یعنی یک زوج دو میلیارد تومان می توانند از دولت بگیرند. این مبلغ تجمیع شده وام مسکن، وام ازدواج، وام اشتغال، یارانه ها، وام های مختلف و تسهیلاتی است که در کشور به جوانان پرداخت می شود. نیاز به اعتبار جدید هم نیست . برای اعطای هر کدام از این وام ها جوان را صد جا می فرستیم، او را درگیر می کنیم، دنبال یک عالم مدارک می فرستیم و تمام این اقدامات نیز هدفمند نیست و در آخر هم جوان برای پرداخت اقساط آن دچار مشکل می شود.

وام یک میلیارد تومانی به جوانان ،دولت را به کوچک سازی مجبور می کند

محمد مهدی تندگویان با اشاره به این که طرح وام یک میلیارد تومانی به جوانان در دو سه سال اول تبعات اجتماعی خواهد داشت، افزود: احتمالا این طرح دولت را به کوچک سازی مجبور می کند ولی نهایتا جوانان به اعتباراتی می رسند که صاحب آن هستند. اگر هر جوان بداند که یک میلیارد تومان اعتبار در دولت دارد که می تواند در 40-50سال آن را بپردازد، حتما ازدواج می کند و با این مبالغ می تواند مسکن تهیه و شغلی را اختیار کند.

وی در پاسخ به این سوال که این وام باید چند درصد سود داشته باشد؟ گفت: هیچ سودی وجود ندارد و باید کارمزدی پایین تر از 4درصد گرفته شود. این پول در حال حاضر توزیع می شود و دولت آن را استقرار نمی کند که بگوییم باید درصدی روی آن بکشد و جبران کند. این اعتبار ،موجود فعلی است. بنابراین نیازی ندارد که سودی برای آن در نظر بگیریم. صاحبان اعتبارات موجود مشخص می شوند. تنها چیزی که در حال حاضر وجود دارد این است که یک جوان می داند مسکن و شغل دارد اما مالک آن نیست. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اینطور است که مردم اعتباری و اقساطی زندگی می کنند ولی دغدغه ای ندارند چرا که می دانند این خانه متعلق به اوست و تا آخر عمر می تواند اقساط آن را بپردازد. در این کشورها، جوانان می دانند که شغل دارند و ممکن است مالک کارگاه یا شغل نشود ولی دغدغه و ناامیدی ندارد و نیازی به انباشت ثروت ندارد چرا که می داند فرزندان شان نیز این اعتبار را دارند.

وام یک میلیاردی ازدواج، باعث شکوفایی اقتصاد کشور

معاون جوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به طرح اعطای وام یک میلیارد تومانی به جوانان تاکید کرد: این وام باعث شکوفایی اقتصادی در کشور می شود و آسیب های اجتماعی برطرف می شود. از سوی دیگر به نظر من بعد از گذشت چند سال اعتبار هم نیاز نیست چون ساختار دولت آنقدر کوچک می شود که ساختار خصوصی کشور را نجات می دهد.

گم شدن اعتبارات جوانان در ساختار فربه دولت

محمدمهدی تندگویان در پاسخ به این سوال مخالفت که با این طرح می شود در چه بعد و از چه زاویه اس است گفت: مخالفت این است که هیچ سازمان، نهاد و دستگاه دولتی که هر ساله این حجم از بودجه را دریافت می کنند پای این طرح نمی آید. این دستگاه ها بیم این را دارند که این بودجه های کلان کنسل شود و آن را از دست بدهند. این پول ها باعث فربه سازی دولتی شده و بخش خصوصی را ضعیف کرده است. حالا که می خواهیم پول ها به صاحبان اصلی بگردد باید فکری برای این ساختار فربه دولتی بکنیم که سال هاست این تسهیلات را دریافت کرده است اما شما، ما و جوانان می بینیم که چقدر موفق بوده اند. وقتی من این طرح را می آورم، اول از همه سازمان برنامه و بودجه آن را نمی پذیرد چرا که در دو سه سال اول اجرای آن تبعات اجتماعی بزرگی در پی خواهد بود.

دولت جوان، وام دو میلیاردی ازدواج را می پذیرد

وی با اشاره به این که در روزهای اول تغییر نمایندگان مجلس و کابینه، صحبت ها از اصلاح رفتار اقتصادی و اصلاح بودجه بود ،افزود: من می گویم کشورمان با اصلاح درست نمی شود. کشور نیاز به انقلاب در برنامه و بودجه و اقتصاد دارد. انقلاب هم در دو سه سال اول بخش های دولتی دچار مشکل می شوند. در ساختار بزرگی که دارند ، ابنیه و امکانات زیادی که ایجاد کرده اند حتما دچار مشکل می شوند. به نظرم اگر دولت جوان باشد این طرح را می پذیرد و مجلس نیز باید پشتیبان آن باشد تا این انقلاب در اقتصاد شکل بگیرد. به این شکل پرداخت تسهیلات و وام ، به مردم کمک نمی کند، رانت ایجاد کرده و تخلف نیز شکل می گیرد. اگر طرحی که من می گویم اجرا شود میزان تخلفات به شدت کاهش می یابد و برخورد با متخلفان آن باید ده برابر دیگر متخلفان باشد.

باید تمام اعتبارات را تجمیع و سهم جوانان را به آنها بدهیم

معاون جوان وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه از بخش پژوهش های سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده ام که این طرح حتی اگر خام و ناپخته را بررسی کنند تا یک طرح پخته از آن استخراج شود ادامه داد : ممکن است بسیاری از اعدادی که من اعلام می کنم درست نباشد اما به عنوان کارشناسی که دو سه سال است در این حوزه فعالیت کرده و اعتبارات را می بینم این طرح و ایده را داده ام. بعد از آن نیز به مرکز پژوهش های مجلس مراجعه کردم تا از کانال آنها این طرح را به دل مجلس ببریم. اما با تغییرات مجلس روبرو شدم ولی تلاشم را برای بررسی طرحم در مجلس می کنم. مشکل طرح این است که نمی شود به صورت پایلوت، بخشی از آن را اجرا کرد. طرح وام یک میلیارد تومانی به جوانان باید به صورت کامل اجرا شود. من به عنوان ارائه کننده طرح می گویم اگر این طرح کامل اجرا نشود حتما شکست می خورد. باید تمام اعتبارات را تجمیع کنیم و سهم جوانان را به آنها بدهیم و از افرادی که در آستانه تجرد یا بیکاری قطعی هستند شروع کنیم و سپس به جوان ترها برسیم و مشکلات را حل می کنیم. اگر این طرح هدفمند و کامل در لایحه بودجه بنشیند موفق می شود ولی اگر به صورت پایلوت در گوشه ای از کشور انجام شود، به شکست محکوم است و می گویند قابل اجرا نیست. یا باید این انقلاب را در برنامه و بودجه و اقتصاد به وجود آوریم یا اگر توانایی و جرات آن را نداریم بهتر است به این طرح فکر نکنیم و وضعیت فعلی را پیش ببریم تا کشور آنقدر آسیب ببیند که نتوانیم آن را جمع کنیم.

مهاجرت معکوس جوانان با وام یک میلیارد تومانی

محمد مهدی تندگویان تاکید کرد: البته که نظارت، پایش، گزارش دهی و طرحی که ارائه کرده ایم رافع مسئولیت های ما نمی شود. در وزارت ورزش و جوانان ایجاد اشتغال مستقیم نبود ولی سال گذشته بخشی از اعتبارات ،کمک های کمی و اعتباری 40میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت دادیم تا در مدل اشتغال و کسب و کار روستایی تسهیلات ارائه شود. در طرح "وام یک میلیارد تومانی به جوانان" نیز پیشگیری از اشتغال و جلوگیری از مهاجرت را مد نظر قرار داده ایم. اگر قرار است این پول به جوانی پرداخت شود نباید از شهرستان و روستاها به شهرها و استان ها بیایند. اگر جوانی ببیند با این وام در روستا یا شهرستان می تواند یک خانه بزرگ داشته باشد و اشتغال وسیع، حتما به شهری که نه مسکن داشته باشد نه شغل مهاجرت نمی کند . این طرح مهاجرت معکوس را هم ایجاد می کند.

مسیری امن که صفر تا صد آن برای جوانان امن است

وی با بیان این که سال گذشته در وزارت ورزش و جوان با 120 میلیارد تومان ، 7هزار شغل ایجاد کردیم، گفت: سوالم این است که با 120میلیارد تومان 7هزار شغل در یکسال ایجاد کردیم با هزاران میلیارد تومانی که در این حوزه وجود دارد، چقدر می توان شغل ایجاد کرد؟ و چرا نمی شود؟ کسی نمی تواند بگوید که شما نمی توانید!ا من این طرح را اجرایی و کسب و کار روستایی کوچک راه اندازی کرده ام. کارگاه های مشخص توانمندی ایجاد کردیم که محصولاتشان به راحتی فروش می رود. بانک رسالت وام را می دهد شما کارگاه را راه می اندازید و بانک محصولات را خریداری می کند. بنابراین صفر تا صد آن برای جوانان امن است. اگر واقعا این منابع درست جمع آوری شود آیا نمی شود مشکل اشتغال جوانان را حل کرد؟ می شود. می توان جوانان را به سمت مهارت گرایی سوق داد به جای مدرک گرایی که هیچ کاری نمی توان با آن انجام داد. وقتی اشتغال، مسکن و ازدواج برای جوان مهیا باشد خودکشی ها، اعتیاد، سرقت ها و... به وجود نمی آید وهزینه های آن نیز از بین می رود. مانند همه کشورهای پیشرفته ای که امروزه اعلام کرده اند قرار است زندان ها را جمع کنند و رانت ها از بین رفته است. خیلی واضح گفتم که با یک وام ازدواج مشکل جوانان حل نمی شود. فقط یک نوع کمک و مشوق است وگرنه با 50 یا 100 میلیون تومان درد جوانان کشور حل نمی شود

منبع: رکنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها