کد خبر: 592534
تاریخ انتشار :

دمی که دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برای آمریکا تکان داد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شورای همکاری خلیج فارس در حالی در سال ۱۹۸۱ میلادی با هدف یکپارچگی اقتصادی و نظامی و رسیدن به واحد پولی مشترک با حضور کشورهایی همچون قطر ،امارات ، بحرین ، عربستان ، عمان و کویت تشکیل شد که اکنون اختلاف شدید درونی برخی اعضا از جمله اختلافات عربستان و قطر ماهیت وجودی این شورا را با چالش مواجه کرده است و به واسطه سایه گسترده عربستان بر آن، این شورا به محلی برای تشدید اختلافات میان کشورهای عضو تبدیل شده است .

در هفته گذشته نایف الحجرف دبیرکل کویتی این شورا که از ماه آوریل سال جاری به جای عبدالعزیز الزیانی بحرینی مسئولیت این شورا را برعهده گرفته است در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.

او در این نامه تلاش کرد که نظرات شخصی خود را به عنوان نظرات شش کشور عضو این شورا جا بزند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند و در راستای جلوگیری از آنچه" اشاعه بی ثبات کننده تسلیحات ایران" عنوان کرده است، "اقدامات لازم دیگری نیز مانند توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای افراد مشارکت کننده در تامین، فروش و انتقال تسلیحات به ایران و یا از آن انجام شود".

این نامه که در پی سفیر اخیر برایان هوک، نماینده پیشین و مستعفی وزارت امورخارجه امریکا در امور ایران به کشورهای این منطقه به منظور جلب حمایت آن‌ها از اقدام آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه تهران و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و با چراغ سبز عربستان منتشر شد با واکنش ایران مواجه شد.

در همین چارچوب سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از رویکرد غیرسازنده برخی اعضای این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد : متاسفانه به نظر می رسد شورای موسوم به همکاری خلیج فارس به سخنگوی برخی کوته فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه شورا نیز با تاثیر از سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، بلندگوی ایران ستیزان شده است.

موسوی افزود: بیانیه غیرمسئولانه دبیرکل در حالی به صورت یک‌جانبه و دیکته شده صادر می شود که برخی از اعضای شورا حتی در زمان مشکلات اقتصادی، دست از خرید و انباشت سلاح بر نداشته و از بزرگترین خریداران تسلیحات در منطقه و جهان بوده و بدون شک منافع آمریکا نیز به فروش بیشتر تسلیحات به این کشورها با چنین رویکرد و ادعاهای واهی گره خورده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اظهار کرد : وضعیت کشتار مردم و کودکان بی دفاع در یمن از مصادیق عینی سیاست های غلط برخی اعضای این شوراست که هر روز با انواع سلاح های غربی و توسط سردمداران همین شورا در مقابل چشم جهانیان قربانی می‌شوند.

موسوی همچنین در نشست هفتگی خود در پاسخ به اینکه دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در نامه‌ای نگرانی‌هایی را از ناحیه ایران مطرح کرده و خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است با توجه به حضور کشورهایی از جمله قطر در این شورا موضع ایران چیست؟ و ایا این احتمال وجود دارد که بدون اطلاع اعضا این نامه منتشر شده باشد؟ اظهار کرد: ما هم این احتمال را محتمل‌تر می دانیم. نامه‌ای که به نام اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته امضا شده از سوی دبیرکل این شورا، بر اساس منابع موثق ما برخی از اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشتند و به نظر ما نامه ای که دبیرکل شورا ارسال کرده نظر همه اعضا نیست و ما اعلام کردیم همیشه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دنبال همکاری منطقه ای هستیم.

وی تاکید کرد: به کشورهایی که ابراز نگرانی از بابت ایران می‌کنند اعلام کردیم که ما رویکردمان مشخص است و این شما هستید که منطقه را به انبار مهمات و سلاح های آمریکایی و غربی مجهز کردید و این ما هستیم که باید از این بابت نگران باشیم. از این رو این ابراز نگرانی ها بیهوده و قدری خودشیرینی کردن برای آمریکاست.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد این اقدام دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با ذوق زدگی آمریکا مواجه شد در همین چارچوب وزیر امورخارجه آمریکا در توییتی مدعی شد که کشورهای منطقه از خلیج فارس تا اسرائیل حامی تمدید تحریم تسلیحاتی هستند.

او مدعی شد : این موضوع برای تک تک‌شان عمیقا اهمیت دارد، عرب‌ها و اسرائیلی‌ها یک صدا هستند و شورای امنیت باید به آن‌ها گوش کند.

این توییت مایک پمپئو با واکنش محمد جواد ظریف مواجه شد و وزیر امورخارجه کشورمان در توییتی نوشت: ایالات متحده برای نشان دادن وجود پشتیبانی از تلاشش برای تمدید غیرقانونی محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، چنان مستأصل شده که به موضع شخصی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که آن هم از راه اجبار به دست آمده، متوسل شود و آن را اجماع منطقه‌ای بنامد!

در کشاکش این موضوع که آیا نامه منتشر شده از سوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ، نظر تمام کشورهای عضو هست یا نه ؟ با توجه به این که تهران معتقد بود که برخی اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشته‌اند ،"مطلق بن ماجد القحطانی،" نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری در حل اختلافات تاکید کرد که مواضع توافق شده شورای همکاری خلیج فارس معمولا از طریق مصوبات نشست های وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا صادر می‌شود، نه ازطریق بیانیه‌های دبیرکل که صرفا نشانگر دیدگاه دبیرخانه این شورا می باشد.

به گزارش ایسنا، القحطانی در واکنش به بیانیه دبیرخانه شورای همکاری که خواستار تمدید تحریم بین المللی تسلیحاتی ایران شده بود، افزود: ما در قطر معتقدیم تحریم های کنونی علیه ایران منتج به نتایج مثبتی نمی شود و موجب حل بحران‌ها نمی‌گردد و حل بحران‌ها باید فقط از طریق گفت‌وگو صورت پذیرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: ایران کشوری همسایه است و ما روابطی مبتنی بر حسن هجواری و همسایگی با یکدیگر داریم و موضع ایران به خصوص در خلال محاصره ظالمانه کنونی علیه قطر مورد تقدیر دولت و مردم قطر می‌باشد.

القحطانی افزود: در حالی که کشورهای محاصره کننده اقدام به اتخاذ اقدامات یکجانبه می کنند، دولت قطر گفت‌وگو را برگزیده و این سیاست دائمی ما است و ما به دنبال روابطی خوب با همه و بین همه کشورها هستیم.

ایران که طی سال های اخیر با طرح ابتکاراتی مثل طرح صلح هرمز تلاش کرده که در راستای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه پیشتاز باشد و بارها اعلام کرده که برای گفت‌وگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان برای رفع سوء تفاهم احتمالی آمادگی دارد ، سعی کرد که اثرات مخرب این نوع موضع‌گیری‌ها را به این شورا متذکر شود چنان که در همین چارچوب محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در واکنش به این موضوع تاکید کرد : حفظ امنیت و منافع ملت‌های منطقه در گروی اعتمادسازی و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای است.

وی در ادامه توئیت خود تاکید کرد: شورای همکاری خلیج فارس نباید از آمریکا -که حضور نامشروعش در منطقه چیزی جز ناامنی و بی‌ثباتی نداشته- تبعیت کند. اقدام اخیر این شورا موجب بی‌اعتمادی می‌شود و بیشترین خسارت آن به خودشان بر می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور نیز در روز چهارشنبه در بخشی از صحبت های خود در جلسه هیات دولت با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اظهار کرد: نکته‌ای را به صورت برادرانه خدمت همسایگان‌مان می‌گویم، حواسشان جمع باشد که مبادا آمریکا بخواهد از این کشورها برای اهداف خود سوءاستفاده کند. مبادا آمریکا بخواهد آنان بیانیه‌ای علیه ما صادر کنند. البته این بیانیه‌ای هم که اخیراً منتشرشده مشخص نیست با امضای چه کسانی است. ما هم با اکثریت همسایگانمان روابط خوبی داریم اما من به چند کشوری که در جنوب ما هستند و گاهی کارهایی انجام می‌دهند، برادرانه می‌گویم که سلاح و قدرت نظامی و تسلیحاتی ما علیه همسایگان‌مان نیست.

روحانی تاکید کرد: آنانی که به شما اسلحه می‌فروشند که علیه مردم یمن به کار بگیرید، آنان به ضرر شما عمل می‌کنند، ما ضد شما عمل نمی‌کنیم.

وی با یادآوری ماجرای حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی، اظهار کرد: ما همان روز صبح که صدام به کویت حمله کرد، دقیقاً در همان روز در ساعت سه عصر این حمله را محکوم کردیم. زمانی که ما این حمله را محکوم کردیم هنوز همین کشورهای جنوبی ایران این کار را نکرده بودند.

روحانی افزود : ما به صدام کمک هم نکردیم در صورتی که اگر ما چراغ سبز به صدام نشان داده بودیم، فردای همان روز که کویت را گرفت، عربستان و قطر را هم می‌گرفت. او در نامه خود به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صراحتا نوشته است که مرز آبی ما با شما (ایران) هشتصد کیلومتر است. یعنی کل این کشورهای جنوب ایران را برای خود می‌دانست و می‌گفت ما همه این کشورها را پس می‌گیریم ولی ما پشت شما ایستادیم چون برادر شما هستیم. اگر ما این کار را نکرده بودیم صدام همه شما را خورده بود.

با توجه به تاکید همواره ایران در راستای تعامل با کشورهای منطقه جهت تامین امنیت در منطقه به‌دور از دخالت قدرت های فرامنطقه‌ای، این انتظار وجود دارد که شورای همکاری خلیح فارس با کنار گذاشتن پروژه ایران هراسی و حل مشکلات بین کشورهای عضو به عنوان یک بال قدرتمند در راستای کاهش جنگ افروزی و بی ثباتی در منطقه از جمله کمک به پایان دادن بحران یمن و قتل عام مردمان بی گناه این سرزمین توسط ائتلاف سعودی حرکت کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها