کد خبر: 592634
تاریخ انتشار :

سکوت جهانی مقابل قانون‌شکنی‌ کاخ سفید در خط پایان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران،عصر روز جمعه (به وقت محلی) نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند. این قطعنامه با ۱۱ رای ممتنع، تنها ۲ رای موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ رای مخالف روسیه و چین شکست خورد.

اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضدایرانی آمریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیرقانونی آمریکا را دلیل رای خود برشمردند. نتیجه رای گیری اخیری در شورای امنیت سازمان ملل درخصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران حکایت از این واقعیت انکار ناپذیر دارد که سکوت کشورها در برابر یکه تازی و یکجانبه گرایی های کاخ سفید در خط پایان قرار گرفته و شرایط جهانی جدیدی درحال ظهور است.

سد محکم در برابر یک‌جانبه‌گرایی کاخ سفید

مخالفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل با این قطعنامه پیشنهادی آمریکا نشان داد که کشورهای جهان دیگر تحمل یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن در عرصه بین‌الملل را ندارند و با رد این قطعنامه پیامی آشکار به کاخ سفید ارسال کرده‌اند.

چالش‌هایی که به واسطه یک‌جانبه‌گرایی آمریکا طی سالهای اخیر برای جهان ایجاد شده بود، هزینه‌های سنگینی به دنبال داشته به طوریکه به نظر می‌رسد مقامات برخی کشورها که سابقا بی چون و چرا از طرح‌های مخالف آمریکا در عرصه دیپلماتیک جهان حمایت می‌کردند، نسبت به مسائل مختلف آگاه‌تر شده و اجاره نخواهند داد خطرات ناشی از تصمیمات یک‌جانبه کاخ سفید برای جامعه جهانی هزینه‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا اثبات کرد که اجماع جهانی علیه یک‌جانبه‌گرایی سیاست های آمریکا در میان یکی از مهمترین نهادهای تصمیم‌گیرنده جهان ایجاد شده و اعضای این شورا با این اقدام ضمن مخالفت با طرح‌های مخرب دولت ترامپ، عملا در مسیر حرکت کاخ سفید برای اجرای سیاست هایش در حوزه‌های دیگر ممانعت به عمل می‌آورند. ترامپ و مشاورانش مدتهاست با ترفندهای مختلف به دنبال ایجاد تنش در عرصه بین‌الملل بوده‌اند و این در حالی است که مقامات کشورهای جهان به این مهم پی برده‌اند که باید مقابل واشنگتن ایستاد.

عدم تصویب این قطعنامه پیشنهادی آمریکا نشان داد که دیگر شرایط برای ترامپ و هم پیمانانش در اجرای تصمیمات یک‌جانبه در عرصه جهانی هموار نیست و دولتمردان آمریکایی از این پس با سد محکمی برای تحقق اهداف مورد نظرشان روبرو خواهند شد.

تاکید بر اجرای قانون در برابر قانون‌شکنی واشنگتن

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حالی بر اجرای قانون و به ویژه برجام تاکید داشته‌اند که دولت ترامپ با ارایه این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل عملا به دنبال قانون‌شکنی بود اما نمایندگان کشورها بر اجرای قانون و عدم قانون‌شکنی در مسیر اجرای توافق‌نامه‌های بین‌المللی تاکید داشته‌اند.

نمایندگان کشورهای شورای امنیت اعلام کردند که این طرح آمریکا مغایر با قطعنامه 2231 سازمان ملل بوده و موافقت با آن مغایر با قوانین بین‌الملل است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل عنوان کرد: پیشنهاد ایالات متحده نقض آشکار ضمیمه ب(B) از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که آشکارا تصریح می‌کند تنها راه مشروع برای بازنگری در زمان‌بندی رژیم انتقال سلاح از ایران و به این کشور، اجماع کمیسیون مشترک برجام است.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در پیامی توییتری نوشت: هر تلاشی برای اولویت دادن به منافع خود در مقابل منافع مشترک جامعه جهانی به بن‌بست می‌انجامد.

تاکید بر حفط برجام

از جمله نکات مهم رد این طرح پیشنهادی آمریکا، تاکید اعضای شورای امنیت بر حفظ برجام و حرکت در چارچوب این توافق بین‌المللی است. در حالی که جامعه جهانی بر این مساله اجماع نظر دارد که برجام چارچوب بسیار خوبی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است اما دولت ترامپ خلاف جهت نظر اکثریت کشورها حرکت می‌کند که این خود نارضایتی جدی جهانی علیه سیاست‌های کاخ سفید به دنبال داشته است.

اعتبار شورای امنیت مهمتر از تصمیمات آمریکا

به نظر می رسد اعضای شورای امنیت سازمان ملل به این مساله پی برده‌اند که اعتبار این شورا در عرصه جهانی مهمتر از اهداف موردنظر آمریکاست بنابراین لازم است به طور جدی در برابر زورگویی‌های دولت ترامپ ایستاد. ترامپ از زمان روی کار آمدن همواره مغایر با قوانین و توافق‌های بین‌المللی حرکت کرده و این مساله نگرانی‌هایی را در میان دولتمردان جهان ایجاد کرده است. قطعا اعضای شورای امنیت به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم یک‌جانبه‌گرایی دولت ترامپ، خطرات جدی برای جامعه جهانی به همراه خواهد داشت و اگر نهادی همچون شورای امنیت نتواند صلح و ثبات جهانی را حفظ کند باید شاهد تشدید تنش‌های بین‌الملی بود. این گامی مثبت از سوی اعضای شورای امنیت به حساب می‌آید که لازم است ادامه داشته باشد. ایستادگی این شورا در برابر زورگویی‌های آمریکا قطعا امیدها را نسبت به تاثیر عملکرد این نهاد مهم جهانی در آینده بر صلح جهانی افزایش خواهد داد.

انزوای عیان شده آمریکا

آمریکا که از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید فاصله‌اش با جامعه جهانی بیشتر شده دیگر امیدی به هم‌پیمانانش از جمله متحدان اروپایی‌اش ندارد. کشورهایی که روزی بی چون و چرا از طرح‌های واشنگتن در عرصه جهانی حمایت می‌کردند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های کلان دولت ترامپ، جهان را به خطر می‌اندازد که ممکن است حتی روزی خود آنها را با چالش‌های جدی روبرو کند.

ترامپ این روزها خود را منزوی‌تر از گذشته می‌بیند که در حال از دست دادن متحدان سابقش است. نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در حالی در مورد این قطعنامه پیشنهادی آمریکا اعلام کرد که لندن به قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت به این دلیل رای ممتنع داده که مشخص بود حمایت لازم را ندارد. این نشان می‌دهد که حتی نزدیکترین همپیمان آمریکا نیز اعتقادی به سیاست های ترامپ ندارد.

ترامپ که پیشتر به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در دستورکار قرار داد تا به دیدگاه خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

شکست سیاسی ترامپ در زورآزمایی با ایران

مخالفت با این طرح آمریکا در شورای امنیت در حالی شکست سیاسی بزرگی را برای دولت ترامپ رقم زد که به نظر نمی‌رسد واشنگتن دست از اقداماتش علیه ایران بردارد اما نکته حائز اهمیت این است که اعتبار واشنگتن در عرصه جهانی به شدت خدشه‌دار شده و کشورهای جهان عملا به ماهیت راهبردهای تنش‌آلود آمریکا در دنیا پی برده‌اند. این خبر خوبی برای دولتمردان آمریکایی نیست و زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورده است. مقامات امریکایی از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی به شکست در این اقدام علیه ایران اعتراف کرده‌اند که به خوبی می‌دانند از این پس در مسیر اجرای طرح‌هایشان علیه جمهوری اسلامی ایران و هر کشور مستقل مخالف واشنگتن، شرایط بسیار سختی پیش‌رو خواهند داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها