کد خبر: 593299
تاریخ انتشار :

در گفتگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

پیر محمد ملازهی: نباید از نقش دومینیکن در بازی آمریکا غافل شد/ آمریکا به قانع‌کردن کشور‌های اروپایی نیازی ندارد/ ایران با رایزنی با اندونزی اجازه ندهد که درخواست اجرای مکانیزم ماشه در شورای امنیت ثبت شود

پیر محمد ملازهی: نباید از نقش دومینیکن در بازی آمریکا غافل شد/ آمریکا به قانع‌کردن کشور‌های اروپایی نیازی ندارد/ ایران با رایزنی با اندونزی اجازه ندهد که درخواست اجرای مکانیزم ماشه در شورای امنیت ثبت شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: استفاده از مکانیزم ماشه فشاری است که آمریکا علیه ایران وارد کرده است. با این مکانیزم طراحی شده در برجام این امکان تحت شرایطی وجود دارد که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بازهم بازگردد. اما تا چه‌حد آمریکا توانایی تحقق چنین امری را دارد و آیا کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با درخواست این کشور همراهی می‌کنند یا خیر؟

پیر محمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مسئله‌ای که در این مدت چندان مورد توجه قرار نگرفت این است آمریکا از کشور استفاده ویژه‌‌ای برای خود کرد. همگان گفتند که دومینیکن تنها حامی آمریکا بود و این موضوع نشان‌دهنده انزوای آمریکاست که سخن درستی است اما یک پشت پرده‌ای هم دارد. آمریکا می‌دانست منزوی است و از قضا آگاه بود که به احتمال زیاد هیچ‌کشوری همراهی‌اش نمی‌کند به همین دلیل کشور دومینیکن را قانع کرده بود که همراهش شود. اکنون هم این احتمال وجود دارد که همین کشور به عنوان یک کشور مستقلِ عضو شورای امنیت سازمان ملل به‌کارگیری مکانیسم ماشه را درخواست کند».

او ادامه داد: «اگر درخواست دومینیکن ثبت شود در آن صورت هر تصمیمی گرفته شود به نفع آمریکا خواهد بود؛ یعنی اگر اعضای شورای امنیت رأی موافق به اجرای مکانیزم ماشیه دهند که خواست آمریکا محقق می‌شود و اگر مخالفت هم کنند، آمریکا از حق وتوی خود استفاده می‌کند و نظر اعضا را رد می‌کند و بازهم مکانیزم ماشیه فعال می‌شود».

ملازهی در پاسخ به این پرسش که چرا خودِ آمریکا نمی‌توانست اجرای مکانیزم ماشه را درخواست کند، تصریح کرد: «آمریکا نمی‌تواند این کار را بکند زیرا یک بار در خصوص برجام علیه ایران قطعنامه‌ای را درخواست کرده و رأی نیاورده است».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک در پیشنهادی گفت: «بهتر است که ایران اجازه ندهد که درخواست اجرای مکانیزم ماشه در شورای امنیت ثبت نشود. اکنون رئیس‌ دوره‌ای شورای امنیت اندونزی است و بهتر است که ایران با اندونزی رایزنی کند تا اصلا این درخواست پذیرفته نشود. واقعیت این است که آمریکا حتی نیاز به قانع‌کردن کشورهای اروپایی هم ندارد و این‌طور نیست که صرفا کشورهای عضو برجام حق درخواست مکانیزم ماشه را داشته باشند، بلکه هر یک از اعضای شورای امنیت می‌توانند این درخواست را داشته باشند».

او در پاسخ به این پرسش که دولت آمریکا از این تحرکات در پی چه اهداف سیاسی است، اظهار کرد: «واقعیت این است که ترامپ از نظر انتخاباتی وضعیت به‌شدن شکننده‌ای دارد. ترامپ می‌خواهد برای انتخابات دو مسئله را عملیاتی کند، نخست آنکه طرح صلح خاورمیانه با عادی‌سازی رابطه کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت، عمان، قطر و بحرین با اسرائیل را به سرانجام برساند و از سوی دیگر با فشار بر ایران در افکار عمومی مردم آمریکا چنین القاء کند که ایران را کنترل کرده است. حتی اگر تیم ترامپ به این نتیجه برسد که تحت هر شرایطی انتخابات به دموکرات‌ها واگذار می‌شود، این احتمال دارد که دولت آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کند زیرا چنین تصوری وجود دارد که مردم آمریکا به دولت در حال جنگ رأی منفی نمی‌دهند».

او در پایان گفت: «واقعیت این است که اروپایی‌ها کاری نمی‌توانند بکنند و احتمالا در نهایت در مقابل آمریکا کوتاه بیایند. چین هم مبادلات گسترده تجاری‌ای با آمریکا دارد و اگر احساس کند که منافع اقتصادی‌اش به خطر می‌افتد با آمریکا همراه می‌شود اما در این بین روسیه می‌تواند تا حد قابل توجهی در برابر آمریکا مقاومت کند و در شرایط فعلی به ایران اسلحه بفروشد اما باید دید که با توجه به وضعیت تحریم‌های گسترده ایران می‌تواند اسلحه‌های گران‌قیمت روسیه را خریداری کند یا نه؟»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها