کد خبر: 593360
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

غلامعلی رجایی:دهقان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌/نامزد‌های اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند، از لاریجانی حمایت می‌کنند/ فقط جهانگیری در حد لاریجانی است

غلامعلی رجایی:دهقان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌/نامزد‌های اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند، از لاریجانی حمایت می‌کنند/ فقط جهانگیری در حد لاریجانی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: زمزمه‌های انتخاباتی هر روز که به سال1400 نزدیک می‌شویم بیشتر می‌شود و حالا یکی اعضای حزب کارگزاران از حمایت این حزب از علی لاریجانی سخن گفته است تا بیش از پیش احتمال حضور رئیس مجلس دوازده سال گذشته در رقابت انتخاباتی پررنگ شود.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی درباره احتمال حضور لاریجانی در صحنه انتخابات به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای لاریجانی ویژگی‌هایی دارند که جز آقای جهانگیری هیچ یک از نامزدهایی که اکنون نامشان مطرح می‌شود، همسنگ او نیستند. او دوازده سال رئیس مجلس بوده است و به خوبی با مشکلاتی که در کشور وجود دارد، آشناست و پیش از آن هم در مسئولیت‌های مهمی مانند ریاست شورای امنیت ملی و صداوسیما را در کارنامه‌اش دارد».

او ادامه داد: «اگر بخواهیم لاریجانی را در دسته‌بندی‌های سیاسی موجود شناسایی کنیم او خاستگاه اصولگرایی با تمایلات اعتدالی دارد اما واقعیت این است که اصولگرایان بر او اجماع ندارند و حتی مقبولیت او بین اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان است اما اصلاح‌طلبان در چندوقت اخیر بر این موضوع اصرار می‌کنند که دیگر به دنبال نامزد اصولگرا نیستند و می‌خواهند از گزینه‌های خودشان استفاده کنند. البته بحث کارگزاران سازندگی قدری با بدنه اصلی اصلاح‌طلبان متفاوت است و ممکن است آنها هنوز تمایل داشته باشند که از فردی مانند آقای لاریجانی حمایت کنند اما غاطبه اصلاح‌طلبان در حال حاضر چنین نگاهی ندارند اما ممکن است در شرایطی که نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند و آنها به این نتیجه برسند که نمی‌توانند چهره‌ خاص اصلاح‌طلبی را معرفی کنند از آقای لاریجانی حمایت کنند. در واقع حمایت یا عدم حمایت اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان قدری بستگی به برخورد شورای نگهبان با آنها دارد و اینکه اگر آقای جهانگیری به صحنه بیاید شورای نگهبان او را ردصلاحیت می‌کند یا خیر».

رجایی در پاسخ به این پرسش که رقابت اصلی در انتخابات1400 بین چه نامزدهایی خواهد بود، تصریح کرد: «اگر رقابت و دوقطبی‌شدن فضای انتخابات بین اصولگرایان با اصولگرایان باشد، شور انتخاباتی خاصی ایجاد نمی‌شود اما اگر دو قطبی‌شدن فضا بین اصولگرایان با نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشد مانند آنکه در یک طرف شخصیتی مانند آقایان رئیسی، جلیلی یا قالیباف و در سمت دیگر فردی مانند لاریجانی که از سمت اصلاح‌طلبان حمایت شود، قرار داشته باشند، فضای انتخاباتی بسیار داغ می‌شود. اکنون آقایان فتاح و دهقان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند اما من خبری مبنی بر آغاز فعالیت انتخاباتی آقای لاریجانی نشینده‌ام؛ هرچند او نیاز به زمان و تبلیغات زیادی ندارد زیرا به اندازه کافی شناخته‌شده است».

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این‌روزها علی لاریجانی در سکوت خبری به‌سر می‌برد، اظهار کرد: «شاید از هوش بالای سیاسی‌اش باشد که نمی‌خواهد ورود زودهنگام به انتخابات داشته باشد. دیدیم که برخی آن‌قدر هول شدند که سخنانی را مطرح کردند که با عتاب رهبری مواجه شدند و در نهایت عذرخواهی کردند. آقای لاریجانی می‌داند در چه زمانی چه کنشی داشته باشد اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که اگر اصولگرایان بر او توافق نکنند، احتمال به صحنه نیامدنش زیاد است زیرا او در بین اصلاح‌طلبان رأی مستقل ندارد و در بین اصولگرایان هم رأی منفرد دارد؛ بنابراین باید دید که جمع‌بندی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر نحوه ورود به انتخابات چگونه است و دانستن نتیجه آن جمع‌بندی‌ها گفت که اولا آقای لاریجانی به صحنه می‌آید و ثانیا اگر بیاید می‌تواند پیروز انتخابات باشد یا نه؟»

این فعال سیاسی در پایان درباره اینکه چه‌قدر محتمل است که ظریف رقیب انتخاباتی لاریجانی باشد، گفت: «با تمام احترامی که به آقای ظریف و کارنامه‌اش می‌گذارم اما باور دارم که اصلاح‌طلبان بر ظریف اجماع نمی‌کنند؛ از سوی دیگر بعید است که خودِ او هم به کارزار انتخابات وارد شود؛ بنابراین بسیار بعید است که دوگانه ظریف-لاریجانی شکل بگیرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها