کد خبر: 593602
تاریخ انتشار :

سعد حریری: نامزد نخست‌وزیری نمی‌شوم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از النشره، سعد حریری‌، نخست‌وزیر سابق لبنان، امروز- سه‌شنبه- در بیانیه‌ای گفت: "قصد داشتم قبل از صدور حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان و قبل از تکمیل تماس‌ها با دولت‌های دوست، جامعه جهانی و گروه‌های سیاسی لبنان درباره ابتکار عمل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان سفر اخیرش موضعی سیاسی اتخاذ نکنم. شاهد توجه جهانی جدید در راس آن ابتکار عمل ماکرون و سفرهای تعدادی از مسؤولان بین‌المللی و عربی به کشورمان هستم که به منزله فرصتی و احتمالا آخرین فرصت است و نمی‌توان آن را به منظور بازسازی پایتخت دوست‌داشتنی‌مان بیروت از دست داد. تحقق سلسله اصلاحاتی که لبنانی‌ها مطالبه می‌کنند و از سال‌ها پیش درصدد اجرای آن هستیم اجازه نابودی انزوای اقتصادی و مالی که لبنان از آن در رنج است با منابع خارجی که اجازه توقف فروپاشی ذلت‌بار در مرحله نخست و سپس گذار تدریجی به احیای شکوفایی در مرحله دوم را می‌دهند . "

حریری اظهار داشت: "با تشکر بسیار از تمام کسانی که نام مرا برای تشکیل دولت مطرح می‌کنند؛ دولتی که ماموریت ملی ارزشمند و سختی را توامان دارد اما من همانند سایر لبنانی‌ها مشاهده کردم که برخی گروه‌های سیاسی همچنان واقعیت لبنان و لبنانی‌ها را شدیدا انکار می‌کنند و این وضعیت را فرصتی جدید برای باج‌خواهی بر پایه‌ای می‌بینند که تنها هدفش چسبیدن به دستاوردهای سلطه‌جویانه واهی یا حتی تحقق رویاهای شخصی درباره قدرت و دولت آتی است. متاسفانه باج‌خواهی از شرکای سیاسی فراتر رفته و تبدیل به باج‌خواهی از کشور، فرصت توجه جهانی مجدد و معیشت لبنانی‌ها و عزت‌شان شده و از این رو شدیدا معتقدم مهمترین مساله در این مرحله حفظ فرصت لبنان و لبنانی‌ها برای بازسازی پایتخت‌شان و تحقق اصلاحات مشخص است که بسیار به تاخیر افتاده و زمینه را برای ورود دوستان جامعه جهانی به منظور یاری برای مقابله با بحران و سپس سرمایه‌گذاری در بازگشت شکوفایی فراهم کرده است. از این رو اعلام می‌کنم نامزد دوره جدید نخست‌وزیری نمی‌شوم و از همه انتظار دارم نام مرا از رایزنی‌ها در این خصوص کنار بگذارند . "

مذاکرات پارلمانی لبنان درباره تشکیل دولت، به درخواست رئیس‌جمهوری، در حالی طی چند روز آتی برگزار خواهد شد که هنوز فراکسیون‌ها با هیچ نامزدی برای پست نخست‌وزیری توافق نکرده‌اند و تنها سعد حریری یکه‌تاز میدان شده است. پیشتر نیز "نبیه بری" رئیس پارلمان گفته که حریری گزینه وی برای نخست‌وزیری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها