کد خبر: 593823
تاریخ انتشار :

اوکراین رابطه با دولت بلاروس را تعلیق کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درپی وقوع نا آرامی سیاسی در بلاروس، «کی‌یف» روز جمعه تمامی ارتباطات خود با «مینسک» را به حالت تعلیق درآورد.

به نوشته پایگاه «او اِی وایر»، «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در این باره گفت: «می‌توانم به طور رسمی به شما بگویم که اکنون در واقع، تمامی رویه‌ها و ارتباطات با طرف بلاروسی متوقف شده‌اند».

این دیپلمات ارشد اوکراینی گفت: «در حال پایش اوضاع هستیم و تنها زمانی که متقاعد ‌شویم این روابط هیچ زیان سیاسی و اخلاقی نداشته و به اعتبار اوکراین لطمه نمی‌زند، این ارتباطات احیا می‌شوند».

وی افزود، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هیچ برنامه‌ای برای برقراری ارتباط با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود در آینده نزدیک ندارد.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس و اعلام رسمی پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو، موجی از اعتراضات در شهر‌های مختلف از جمله مینسک، پایتخت این کشور به راه افتاد.

اکثر این اعتراضات به درخواست «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و رهبران مخالفان فعلی بلاروس برپا شده‌اند که گاه به خشونت کشیده شده و تا کنون ۳ کشته بر جا گذاشته‌اند.

لوکاشنکو، آمریکا را عامل پشت پرده نا آرامی‌های کشورش دانسته و ضمن رد پیشنهاد همتای فرانسوی برای میانجیگری جهت مذاکره بین دولت و مخالفان به او توصیه کرد با جنبش «جلیقه زردها» گفت‌و‌گو کند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌‌جمهور روسیه نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه ۲۴ روسیه عامل شکل گیری ناآرامی‌های بلاروس را دخالت‌ بازیگران خارجی دانست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها