کد خبر: 594395
تاریخ انتشار :

اهداف وزیر خارجه سوئیس در سفر به تهران / میانجیگری بین ایران و آمریکا؟!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، قرار است ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس روز شنبه، ۱۵ شهریور (پنجم سپتامبر) در راس یک هیات بلندپایه برای یک دیدار رسمی سه‌روزه به تهران سفر کند.

روزنامه سوئیسی "نویه تسورشر تسایتونگ" با اشاره به این سفر نوشت، کاسیس علاوه بر ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر أمور خارجه ایران، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به گزارش این روزنامه، موضوعات اصلی مذاکرات سیاستمداران ایرانی و سوئیسی، روابط دو جانبه و "اختیارات" سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران خواهد بود.

روزنامه سوئیسی در ادامه به نقش سوئیس در روابط میان واشنگتن و تهران پرداخته و این که سوئیس در این مدت "خدمات خوبی" به دو کشور ارائه کرده است. البته سوئیس تنها حافظ منافع ایالات متحده در ایران است و جمهوری اسلامی را در آمریکا نمایندگی نمی‌کند.

در گزارش "نویه تسورشر" به نقش سوئیس در فرو نشاندن اوج تنش میان تهران و واشنگتن پس از ترور شهید قاسم سلیمانی در عراق نیز اشاره شده است و ادعا شده که اقدامات سوئیس توانسته از بروز فاجعه‌ای احتمالی جلوگیری کند. بنا به نوشته دویچه وله، علاوه بر این کنفدراسیون سوئیس موفق شده است، مجوز صادرات دارو، مواد غذایی و کشاورزی و نیز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران درباره پرداخت این کالاها را از دولت ترامپ دریافت کند. به همین دلیل، اهمیت نقش میانجی‌گری سوئیس بین دو کشور "بیش از هر زمان دیگری است". سوئیس از سال ۱۹۷۹ مصر را در ایران نمایندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۷ حافظ منافع ایران در عربستان سعودی است و برعکس، و همچنین از سال ۲۰۱۹ نقش نماینده ایران را در کانادا به‌عهده دارد. آخرین سیاستمداری سوئیسی که به ایران سفر کرد، یوهان اشنایدر آمان، رئیس جمهور وقت این کشور در ۱۶ فوریه ۲۰۱۶ بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها