کد خبر: 594722
تاریخ انتشار :

انتقاد تند یک اصولگرا از رئیس مجلس/ سفرها استانی مداخله‌گرایانه نباشد/ رئیس مجلس حق ندارد به جای نمایندگان اعلام موضع کند

انتقاد تند یک اصولگرا از رئیس مجلس/ سفرها استانی مداخله‌گرایانه نباشد/ رئیس مجلس حق ندارد به جای نمایندگان اعلام موضع کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سفرهای استانی رییس مجلس یازدهم این شائبه را در افکار عمومی پررنگ کرده است که محمدباقر قالیباف این سفرها را با اراده و انگیزه تبلیغاتی پیگیری می‌کند که تبعات چنین حالتی برای همگان روشن و ملموس است.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت. نظارت و قانون‌گذاری ۲ بال قوه مقننه هستند. با این توضیح که بدون وضع قانون نظارت هم امکان‌پذیر نیست، البته نظارت هم باید در چارچوب معینی باشد و فقط با هدف دفاع از منافع ملی انجام شود.

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنانش گفت: همچنین لازم به اشاره می‌دانم که اجرای غلط برخی از امور به این دلیل است که قوانین اشکال دارند. پس وظیفه نمایندگان مجلس است که بعد از بررسی شرایط قوانین غلط را اصلاح کنیم تا بلکه در روند اجرایی شدن برنامه‌ها هم موفق عمل کنیم و هم نتیجه کارمان موجب کاهش مشکلات و کاستی‌ها شود.

او تصریح کرد: درباره سفر استانی آقای قالیباف در نقش رییس‌مجلس این کار فی‌نفسه خوب است، اما ایشان باید طوری رفتار کنند و سخن بگویند که کارهای‌شان مداخله در امور دیگر قوا تلقی نشود. همچنین درباره شائبه انتخاباتی بودن سفر آقای قالیباف بنده اعتقادم این است که رجال سیاسی کشور نفس کشیدن‌شان هم انتخاباتی است. البته در روسای مجلس پیشین هم سفرهای استانی داشته‌اند، پس نمی‌توانیم به قالیباف بگوییم، سفر نکن. باز تاکید می‌کنم، مراقبت شدید لازم است تا شبهه انتخاباتی به وجود نیاید.

وی توضیح داد: آقای قالیباف همچنین این را باید بداند که رییس مجلس در واقع فقط مسئول اداره جلسه‌های مجلس است و این حق را ندارد که به جای نمایندگان اعلام موضع کند یا در موقع رای دادن بخواهد اعمال سلیقه کند. اگر این اصل رعایت نشود و مقام ریاست فرصتی برای اعمال نظر قلمداد شود،‌ باعث ایجاد اختلاف در مجلس خواهد شد.

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت:‌ مجلس یازدهمی‌ها، چه رییس و اعضای هیات‌رییسه و چه نمایندگان شهرهای کوچک و بزرگ باید با در نظر گرفتن شرایط دشوار کشور،‌ همه تلاش‌شان را انجام بدهند تا با کمترین اهمال یا خطایی به امور نمایندگی‌شان برسند.

چکیده گفت‌وگو با حسین کنعانی‌مقدم

نظارت فقط با هدف دفاع از منافع ملی انجام شود

سفرهای استانی مداخله‌گرایانه نباشد

رییس مجلس فقط مسئول اداره جلسه‌های مجلس است

محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم این روزها بار و بندیل سفرهای استانی بسته و در اولین سفر خود به خوزشتان حتی وعده داده که این سفرها به دلیل اولویت نظارت بر قانون‌گذاری در دور تازه پارلمان در ایران است. این در حالی است که سفرهای استانی رئیس مجلس یازدهم این شائبه را در افکار عمومی پررنگ کرده است که محمدباقر قالیباف این سفرها را با اراده و انگیزه تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ پیگیری می‌کند.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در این‌باره اظهار داشت. نظارت و قانون‌گذاری ۲ بال قوه مقننه هستند. بدون وضع قانون نظارت هم امکان‌پذیر نیست، البته نظارت هم باید در چارچوب معینی باشد و فقط با هدف دفاع از منافع ملی انجام شود.

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنانش گفت: اجرای غلط برخی از امور به این دلیل است که قوانین اشکال دارند. پس وظیفه نمایندگان مجلس است که بعد از بررسی شرایط، قوانین غلط را اصلاح کنند تا در روند اجرایی شدن برنامه‌ها هم موفق عمل و هم نتیجه کار موجب کاهش مشکلات و کاستی‌ها شود.

او تصریح کرد: سفرهای استانی آقای قالیباف در نقش رئیس‌ مجلس فی‌نفسه خوب است، اما ایشان باید طوری رفتار کنند و سخن بگویند که کارهای‌شان مداخله در امور دیگر قوا تلقی نشود. همچنین درباره شائبه انتخاباتی بودن سفر آقای قالیباف بنده اعتقادم این است که رجال سیاسی کشور نفس کشیدن‌شان هم انتخاباتی است. البته روسای مجلس پیشین هم سفرهای استانی داشته‌اند، پس نمی‌توانیم به قالیباف بگوییم سفر نکن. اما باز هم تاکید می‌کنم، مراقبت شدید لازم است تا این سفرها شبهه انتخاباتی بودن نداشته باشد.

وی توضیح داد: آقای قالیباف همچنین این نکته را باید بداند که رئیس مجلس در واقع فقط مسئول اداره جلسه‌های مجلس است و این حق را ندارد که به جای نمایندگان اعلام موضع یا در موقع رای دادن بخواهد اعمال سلیقه کند. اگر این اصل رعایت نشود و مقام ریاست فرصتی برای اعمال نظر قلمداد شود،‌ باعث ایجاد اختلاف در مجلس خواهد شد.

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت:‌ مجلس یازدهمی‌ها، چه رئیس و اعضای هیات‌رییسه و چه نمایندگان شهرهای کوچک و بزرگ باید با در نظر گرفتن شرایط دشوار کشور،‌ همه تلاش‌شان را انجام بدهند تا با کمترین اهمال یا خطایی به امور نمایندگی‌شان برسند.

چکیده گفت‌وگو با حسین کنعانی‌مقدم

-نظارت قوه مقننه فقط با هدف دفاع از منافع ملی انجام شود -سفرهای استانی رئیس مجلس نباید مداخله‌ در کار قوای دیگر باشد -رئیس مجلس فقط مسئول اداره جلسه‌های مجلس است

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها