کد خبر: 594970
تاریخ انتشار :

جلسه شورای امنیت درباره تسلیحات شیمیایی سوریه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از روزنامه القدس العربی، در نشست شورای امنیت ایزومی ناکامیتسو، نماینده امور خلع سلاح در سازمان ملل مدعی شد که "نظام سوریه با نادیده گرفتن ارائه اطلاعات، مانع بستن نهایی صفحه تسلیحات شیمیایی توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌شود."

وی گفت: استفاده از سلاح شیمیایی یک مسئله غیرقابل قبول است. مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی و مجازات آن‌ها اهمیت زیادی دارد. تضمین مجازات به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی مسئولیت ماست و امیدوارم شورای امنیت در این باره متحد شود.

از سوی دیگر نماینده آلمان در سازمان ملل روسیه را به سرپوش گذاشتن بر "جنایت‌های نظام سوریه علیه غیرنظامیان" متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه این اتهامات را رد و تاکید کرد: گزارشات سازمان منع تسلیحات شیمیایی شفافیت ندارند و برپایه اطلاعات نادرست هستند.

این جلسه شاهد درگیری لفظی نمایندگان آلمان و روسیه بود و اختلاف میان دو طرف به پرونده مسموم کردن الکسی ناوالی، مخالف روسی کشیده شد.

نبنزیا در این راستا، آلمان را به عدم همکاری با روسیه در این پرونده متهم کرد و گفت: این پرونده به مذاکرات امروز ارتباط ندارد. روسیه بیش از هر کشور دیگری می‌خواهد این پرونده را حل کند.

همچنین بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: من به مشارکت نماینده نظام ترکیه که حامی تروریسم است در این نشست اعتراض دارم. اگر حمایت ترکیه نبود گروه‌های تروریستی نمی‌توانستند عملیات‌هایشان را انجام دهند؛ عملیات‌هایی که برخی از آن با استفاده از سلاح شیمیایی انجام شد. روزنامه "یورت" ترکیه نیز در سال ۲۰۱۲ این را تایید کرد که تروریست‌ها در آزمایشگاهی در شهر غازی آنتپ مواد سمی می‌سازند و گاز سارین را از لیبی از طریق خاک ترکیه به واسطه هیثم الکساب، مزدور سازمان اطلاعات ترکیه وارد می‌کنند.

وی گفت: دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی‌خواهند به این مسئله اذعان کنند که از ژوئن ۲۰۱۴ زمانی که سیگرید کاگ، رئیس هیئت مشترک امحای تسلیحات شیمیایی در سوریه گزارش نهایی خود را در مقابل شورای امنیت ارائه و تاکید کرد سوریه به تمام تعهدات خود پایبند بوده و تمام تسلیحات شیمیایی خود را بر روی کشتی آمریکایی امحا کرده است و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز آن را تایید کرد پس درنتیجه سوریه به تمام تعهدات خود عمل کرده و از سال ۲۰۱۴ هیچ‌گونه برنامه یا سلاح شیمیایی نداشته است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل مجددا بر دروغ بودن ادعاهای برخی دولت‌های غربی درباره پرونده تسلیحات شیمیایی در سوریه تاکید کرد.

الجعفری تاکید کرد: سوریه به تعهدات خود درباره پیوستنش به معاهده منع تسلیحات شیمیایی عمل کرد و همواره به همکاری مثبت و شفاف با مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی و تیم‌های بازرسی و حقیقت‌یاب پایبند است و این درحالی است که از تبعات اشغالگری ترکیه و آمریکا و برخورد خصمانه برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی و تحریم‌های بیرحمانه رنج می‌برد. ما امیدواریم این پرونده به طور کامل بسته شود اما کشورهای غربی در شورای امنیت نمی‌خواهند بسته شود تا از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

الجعفری همچنین گفت: اخیرا جان رابیون، فرستاده آمریکا به ترکیه رفت و با افسران سازمان اطلاعات این کشور و تروریست‌های "کلاه‌سفیدها" دیدار و حمایت واشنگتن از آن‌ها را اعلام کرد. همچنین اطلاعات مهم و محرمانه‌ای درباره قصد استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب داد. مکان توسط کلاه‌سفیدها و با نظارت جبهه النصره و سازمان اطلاعات ترکیه تعیین شده و مواد سمی از طریق کامیون حامل مواد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها