کد خبر: 595021
تاریخ انتشار :

تحلیل یک سایت ترکی از هدف چین از حضور در منطقه خاورمیانه؛

طرح اژدهای سرخ در خاورمیانه/ دیلی صباح: ایران یا پاکستان؛ آیا چین دست به انتخاب می‌زند؟

طرح اژدهای سرخ در خاورمیانه/ دیلی صباح: ایران یا پاکستان؛ آیا چین دست به انتخاب می‌زند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وبسایت خبری دیلی صباح (پایگاه خبری نزدیک به دولت ترکیه) در تحلیلی به ماجرای رابطه چین با کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان پرداخت.

نویسنده مقاله معتقد است چین بر اساس طرح "بازسازی راه ابریشم" که از زمان ریاست جمهوری شی جین پینگ (Xi Jinping) به دنبال اجرای آن است، در حال انعقاد قراردادهای تجاری و عمرانی بزرگی با کشورهای منطقه خاورمیانه بوده و در اوج این قراردادها و همکاری‌ها، به ایران و پاکستان توجه نموده است.

طرح اژدهای سرخ در خاورمیانه/ دیلی صباح: ایران یا پاکستان؛ آیا چین دست به انتخاب می‌زند؟

ارتباط چین با پاکستان

طبق گفته دیلی صباح، پاکستان هم اکنون یک شریک تجاری عالی برای چین است. طرح عمرانی راه آهن سراسری یکی از این طرح‌هاست. مبلغ رد و بدل شده از رابطه تجاری و عمرانی چین و پاکستان در سال 2019 به 15 میلیارد دلار رسید و در این میان، سود چین بسیار بیشتر از پاکستان بود.

همچنین رابطه چین و پاکستان به لحاظ استراتژیک سود بسیاری برای اژدهای آسیا دارد. طبق تحلیل نویسنده دیلی صباح، رابطه تجاری گسترده چین و پاکستان مانع نفوذ برخی تروریست‌های القاعده و گروه‌های تندرو پاکستانی به سرزمین اسلامی سین کیانگ می‌شود. سین کیانگ یک منطقه مسلمان نشین در جنوب غرب چین است. در این منطقه گروه های اسلام گرای جدایی طلب بسیاری وجود دارند که رابطه خوبی هم با اعضای گروه های تندرو پاکستانی و به خصوص القاعده دارند. رابطه خوب تجاری چین و پاکستان باعث می‌شود این ارتباط قطع شود و چین به راحتی بتواند این منطقه را تحت اختیار خود قرار دهد.

رابطه تجاری چین و پاکستان یک سود استراتژیک دیگر هم برای چین دارد. هندوستان یک کشور قدرتمند منطقه ای است که متحد آمریکا بوده و دولتش رابطه بسیار خوبی هم با دولت آمریکا و ترامپ دارد. اتحاد چین و پاکستان باعث می‌شود دشمن درجه یک هند یعنی پاکستان قدرتمند شده و در مقابل هندوستان که یک خطر بالقوه برای چین است بایستد و مانع از اقدام هندی‌ها علیه چین گردد.

به جز مسائل سیاسی و استراتژیک، ارتباط چین و پاکستان می‌تواند سود تجاری و اقتصادی خوبی هم برای چین داشته باشد. منطقه جنوبی پاکستان و بنادر اقیانوس هند امکان ارتباط دریایی چین و ارسال کالاهای صادراتی این کشور را فراهم می‌کند. راه ارتباطی آبی پاکستان - چین بسیار امن است و به خصوص امکان انتقال مواد خام به خصوص نفت را برای چین تسهیل می‌کند.

طرح اژدهای سرخ در خاورمیانه/ دیلی صباح: ایران یا پاکستان؛ آیا چین دست به انتخاب می‌زند؟

ارتباط چین با ایران

نویسنده دیلی صباح تاکید دارد که به جز پاکستان، ایران هم یک شریک منطقه ای خوب برای چین می‌تواند باشد. نویسنده مدعی است قرار است چین با ایران یک قرارداد 400 میلیارد دلاری ببندد. این قرارداد می‌تواند سطح روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی کند. از نظر نویسنده، دلیل علاقه چین به ارتباط با ایران نیز شبیه دلیلش برای ارتباط با پاکستان است. ایران یک منطقه استراتژیک است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است. چین برای بازسازی راه ابریشم باید با ایران ارتباط محکمی ایجاد کند. طرح ساخت راه آهن اورومچی (واقع در سین کیانگ چین) به تهران که از سرزمین‌های مهمی مانند ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان عبور می‌کند هم در جهت اجرای چنین فکر و ایده ای است.

با وجود این، نویسنده معتقد است که تحریم‌های آمریکا می‌تواند مانع از ارتباط وثیق ایران و چین شود. طبق گفته دیلی صباح، ایران و چین در این چند ساله روابط اقتصادی زیادی داشته اند اما میزان این ارتباط با سخت‌تر شدن تحریم های آمریکا و ترس بعضی از شرکت‌های چینی کمتر شده است. میزان مبادلات مالی ایران و چین در سال 2014 حدودا 50 میلیارد دلار بود. این مبلغ در سال 2015 به 35 میلیارد، در سال 2017 به 37 میلیارد و در سال 2018 به 33 میلیارد دلار رسید. طبق ادعای نویسنده این میزان در سال 2019 از این هم کمتر شده و نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است.

طرح اژدهای سرخ در خاورمیانه/ دیلی صباح: ایران یا پاکستان؛ آیا چین دست به انتخاب می‌زند؟

ایران یا پاکستان؛ چین به کدام یک جذب می‌شود؟

نویسنده دیلی صباح معتقد است شاید چین نخواهد با آمریکا سرشاخ شود و به همین دلیل اگر مخیر به انتخاب یک کشور به عنوان شریک اصلی منطقه ایش باشد، آن کشور پاکستان است؛ چرا که چین ذاتا علاقه ای به درگیری جدی در مسائل سیاسی و بحران‌زا با آمریکا ندارد و از این جهت شاید پاکستان شریک امن‌تر و بهتری باشد.

با این حال، نباید فراموش کرد که حمایت از ایران دست چین را در ارتباط با آمریکا باز نگه می‌دارد. نیک مشخص است که ترامپ هم اکنون ارتباط چین و آمریکا را از سطح اقتصاد خارج کرده و وارد فاز جدید سیاسی کرده است. ارتباط چین با ایران می‌تواند دست چین را در مذاکره و در رقابت‌های استراتژیک با آمریکا باز نگه دارد.

(خبرهای ترجمه شده از سایت‌ها و خبرگزاری‌های خارجی به معنی تایید آنها از جانب خبر فوری و نامه نیوز نیست).

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها