کد خبر: 595036
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» بررسی می‌کند

اخبار اختصاصی در مورد جدی شدن نامزدی سعید جلیلی/ خبر‌های بد برای محمد باقر قالیباف؛ نقش شورای ۵ نفره چیست؟+ نمودار

اخبار اختصاصی در مورد جدی شدن نامزدی سعید جلیلی/ خبر‌های بد برای محمد باقر قالیباف؛ نقش شورای ۵ نفره چیست؟+ نمودار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری1400 نزدیک می‌شویم معادلات سیاسی در میان اصولگرایان شفاف‌تر می‌شود. در حقیقت جریان اصولگرایی که روزگاری با ظهور محمود احمدی‌نژاد به یک نقطه کانونی متراکم رسیده بود و تقریبا تمام نیروهای این جبهه سیاسی بر او به اجماع رسیده بودند، آرام‌آرام از نقطه کانونی خود دور و قدری دچار چندپارگی شدند. احمدی‌نژاد در دوره اي توانست محور اصلی دو طیف سیاسی باشد؛ نخست جبهه پایداری که در آن زمان رئیس‌جمهور دولت نهم را نماد و نمود تحقق آرمان‌های خود می‌دانست و دوم بدنه سیاسی خاصی که که مشی و نگاه ایشان و حتی رفتارهای شخصی آنها در عرصه سیاسی ایران متفاوت از دیگران بود که می‌توان از این بدنه به افرادی مانند اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی اشاره کرد که هنوز هم به یار دیرین خود یعنی محمود احمدی‌نژاد نزدیکند.

؟؟؟؟؟؟؟

اما اصولگرایان نشان داده‌اند که در بزنگاه‌های مهم سیاسی می‌کوشند تا با هم به نتیجه مشترکی نایل شوند و به‌نظر می‌رسد که انتخابات1400 هم یکی از این بزنگاه‌هاست؛ به‌نحوی که می‌تواند باعث نزدیک‌شدن نقاط کانونی پراکنده به یکدیگر شود و آنها را برای مقابله با رقیبی واحد به نتیجه‌ای مشترک برساند؛ از جمله نقاط کانونی که این‌روزها برای نزدیک‌تر شدن به یکدیگر مشغول چانه‌زنی هستند، می‌توان به شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، سعید جلیلی و پرویز فتاح اشاره کرد. گرچه برخی از این افراد مانند فتاح بعد از سخنان اخيرش كه از بستر صداوسیما پخش شد، عملا شانس خود را برای حضور در انتخابات از دست داد اما هنوز از حیث اثربخشی در انتخابات کارکرد خود را دارد و نمی‌توان عدم نامزدی‌اش در انتخابات را به مثابه انفعال سیاسی او برداشت کرد؛ بنابراین این افراد به صفتِ شخصی‌شان نقاطی هستند که هر کدام می‌توانند تأثیرگذار باشند و اگر به جمع‌بندی واحدی برسند بی‌تردید نتیجه حاصله از اجماع‌شان تعیین‌کننده خواهد بود.

؟؟؟؟؟؟؟

بر اساس قرائن موجود به احتمال فراوان نامزدهای موردنظر جمع مذکور متشکل از علی نیکزاد، سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی خواهند بود که باتوجه اخبار رسیده نامزدی ابراهیم رئیسی به دلایلی منتفی شده است و اگر در این تحلیل عدم کاندیداتوری رئیسی مفروض دانسته شود، علاوه بر آنکه او به نقاط کانونی و تعیین‌کننده اضافه می‌شود تنها دو نامزد می‌مانند یعنی جلیلی و نیکزاد. در این بین با یک تحلیل ساده می‌توان دریافت که نیکزاد گرچه از همان جنس بدنه سیاسی تولیدشده در دوران احمدی‌نژاد است و هنوز هم رأی و نظرش نزدیک به افرادی چون صادق محصولی است اما در نگاه کلان اولا سرمایه اجتماعی خاصی برای او به صفتِ شخصی‌اش فعال نمی‌شود و ثانیا حتما نظر افرادی چون آیت‌الله مصباح و رئیسی و فتاح بر روی جلیلی خواهد بود و جلیلی می‌تواند نقش محوری بین تمام این افراد را ایفا کند.

با اين تفاسير به نظر مي رسد آنچنان كه پيشتر هم نامه نيوز مطرح كرده بود فعاليت نقاط كانوني براي نامزدي سعيد جليلي بيش از هميشه افزايش يافته و به نظر مي رسد با منتفي شدن نامزدي ابراهيم رييسي و پرويز فتاح حالا بايد نگاهمان را به سعيد جليلي معطوف كنيم.

مانور برخي چهره هاي جبهه پايداري بر روي نامدزي برخي افراد نام آورده شده در اين نوشتار به نظر تنها يك اقدام رسانه اي و سياسي براي عدم سوخت نامزد اصلي يعني سعيد جليلي است .

به نظر يك قطب انتخابات 1400 از هم اكنون مشخص شده است . بايد منتظر ماند ديد كدام چهره سياسي از دو جناح مي تواند قطب قدرتمندتري ساخته و هماني باشد كه صحنه انتخابات 1400 را با سعيد جليلي خواهد ساخت.

اگر مفروضات اين گزارش همگي درست باشد نامزدي سعيد جليلي خبر بسيار بدي براي محمد باقر قاليباف خواهد بود . تكرار صحنه 92 و 96 كه يكبار با حضور سعيد جليلي خلق شد و بار ديگر با حضور ابراهيم رييسي قاليباف را در هر شرايطي به قطب سوم رقابت تبديل خواهد كرد .

به يك معنا آنچه رخ خواهد داد اين است كه پرستيژ و تيپ سياسي خاص سعيد جليلي خودش به شكل ارگانيك قطب مقابلش را خواهد ساخت ؛ قطبي كه البته چندان شباهت و قرابتي با تيپ سياسي محد باقر قاليباف نخواهد داشت.

بايد منتظر ماند و ديد شوراي 5 نفره به چه كسي خواهد رسيد و آيا اين فرض صحيح است كه سعيد جليلي خروجي اين شورا است.

؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها