کد خبر: 595667
تاریخ انتشار :

مکانیزم ماشه یک بلوف سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فردا: ادعاهای این‌روزهای دونالد ترامپ مبنی بر فعال‌سازی مکانیزم ماشه علیه ایران که باعث فعال‌شدن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌شود، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. برخی آن را اجرایی می‌دانند و بسیاری از صاحب‌نظران ایرانی و خارجی آن را یک بلوف‌سیاسی می‌دانند.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امینت ملی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «از نظر قواعد بین‌المللی موضع‌گیری اخیر دونالد ترامپ کاملا یک بلوف سیاسی است زیرا اساسا آمریکا حقِ استناد به مفاد برجام را ندارد زیرا پیشتر از این قرارداد خارج شده است. حتی هم‌پیمان‌های آمریکا هم سخنان ترامپ مبنی بر فعال‌سازی مکانیزم ماشه را بی‌اساس می‌دانند و چنین سخنانی صرفا برای افکار عمومی داخلی آمریکاست و جنبه انتخاباتی دارد». او ادامه داد: «همان‌طور که آقای روحانی هم گفت ایران برنده این مناقشه است. واقعیت هم همین است که ایران نباید در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا کوتاه بیاید زیرا از ابتدای انعقاد برجام تا کنون ایران همه آنچیزی که به آن متعهد بود را رعایت کرده است و هیچگاه خلاف موازین بین‌المللی رفتار نکرده است. آمریکا در شرایط کنونی یک کشور ورشکسته است که سخنان رئیس‌جمهورش هم نزد کشورها و ملت‌های دنیا خریدار ندارد».

این نماینده مجلس درباره هدف آمریکا از کشاندن پای رژیم صهیونیستی به منطقه اظهار کرد: «از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که آمریکا به هر بهانه‌ای می‌خواهد پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند. قرارداد رژیم صهیونیستی با کشورهای کوچک پیرامون خلیج فارس که به ضرر ایران تمام نمی‌شود زیرا ایران موضعش درقبال این رژیم مشخص است و در صورت نیاز توان رویارویی نظامی را هم دارد؛ اتفاقا ارتباط رژیم صهیونیستی با چنین کشورهای به ضرر خود آنهاست زیرا وقتی رژیم صهیونیستی به مناسبات تجاری و سیاسی آنها وارد می‌شود، عملا باید فاتحه تجارت را در آن کشورها خواند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها مناسبات ایران و آمریکا تغییر می‌کند، تصریح کرد: «قطعا مناسبات ایران و آمریکا تغییر نمی‌کند اما تاکتیک‌های آمریکا عوض می‌شود. ترامپ یک تاجر است که قصد برهم‌زدن معادلات سیاسی جهان را دارد، در صورتی که بایدن سعی می‌کند قدری وجهه آمریکا را ترمیم کند».

مالکی در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر به فرض محال مکانزیم ماشه اجرا شود یا آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند واکنش مجلس چه خواهد بود، گفت: «در این صورت قطعا مجلس دولت را وادار می‌کند که به صورت کامل از برجام خارج شود. ما به مسئولان هم گفته‌ایم که در چنان شرایطی به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم. ممکن است یک زمانی گفت‌وگوی تندی بین دو کشور حاکم باشد که در آن صورت ایرادی نیست اما وقتی یک کشور می‌خواهد به ملت ایران زور بگویم، حتما مقابلش ایستادگی می‌کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها