کد خبر: 596097
تاریخ انتشار :

موضوع هسته ای ایران باید از راه گفتگو حل و فصل شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در سخنرانی مجازی خود در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: باید در ساختار شورای امنیت سازمان ملل بازنگری آغاز شده و به سرعت اصلاحات جامع را آغاز کنیم. اوایل همه گیری کرونا با منظره‌ای مواجه شدیم که کشورها به حال خود رها شده بودند؛ به این ترتیب بار دیگر حقانیت نظریه «دنیا بزرگتر از ۵ کشور است» که سال‌های سال است بر آن اصرار دارم، اثبات شد.

رئیس جمهور ترکیه بی اشاره به تهاجم کشورش به خاک یک کشور مستقل بر خلاف قوانین بین المللی و منشور ملل متحد گفت: ما به‌عنوان جامعه جهانی نمی‌توانیم بدون اتخاذ یک نگرش اصولی واحد نسبت به همه سازمان‌های تروریستی، راه حل دائمی برای مسئله سوریه پیدا کنیم!

وی در اشار ه به ویروس کرونا نیز گفت: مهم نیست که واکسن (کرونا) در کدام کشور تولید شود، مهم آن است که به نفع همه بشریت مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: موضوع برنامه هسته ای ایران باید با گفتگو و از راه دیپلماتیک و طبق قانون بین المللی حل و فصل شود.

اردوغان در خصوص موضوع فلسطین نیز هشدار داد: کشورهایی که برای افتتاح سفارتخانه در قدس اعلام آمادگی کرده‌اند، با این رفتارها تنها به پیچیده کردن هرچه بیشتر اختلافات دامن می‌زنند.

رجب طیب اردوغان پیرامون تنش ها در مدیترانه شرقی میان آنکارا و آتن هم اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهیم یک کنفرانس منطقه‌ای با مشارکت تُرک‌های قبرس با توجه به مطالبات مردم کشورهای منطقه برگزار شود. اقدامات بیهوده برای طرد کشورمان از مدیترانه شرقی به هیچ ‌وجه شانس موفقیت ندارند. دلیل مشکلات امروز منطقه اقدامات یکجانبه یونان و بخش روم‌نشین قبرس است که از سال ۲۰۰۳ به دنبال مطالبات بیشتر بودند. در پشت ‌صحنه تنش در مدیترانه شرقی کشورهایی وجود دارند که با منطق «آنکه برنده شود، همه چیز را می‌برد» عمل می‌کنند. تنها مانع راه‌حل (در قبرس) رویکرد آشتی‌ناپذیر و ناحق بخش روم‌نشین است. از هر راه‌حلی که امنیت مردم تُرک قبرس را تامین و حقوق تاریخی و سیاسی جزیره را به صورت پایدار تضمین کند، حمایت می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها