کد خبر: 596446
تاریخ انتشار :

روایت عقب نشینی خارطوم از روند عادی سازی روابط با تل آویو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هیات مقامات ارشد سودانی که برای مذاکره در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در امارت ابوظبی حاضر شده بودند، چهارشنبه گذشته بدون هیچ پیشرفتی در اهداف کاخ سفید برای عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی به خارطوم بازگشتند. شورای حکومتی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات در مورد مسائل مختلف از جمله حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم آمریکا، ثبات در منطقه و نقش سودان در دستیابی صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی انجام شد.

دو منبع آگاه به پایگاه المانیتور گفتند که اعضای هیات آمریکایی به سرپرستی "میگوئل کوره‌آ" مدیر ارشد امور خلیج فارس شورای امنیت ملی آمریکا متعهد به اجرای درخواست کمک اقتصادی ۳ میلیارد دلاری عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حکومتی سودان نشده است. به گفته آنها در عوض مقامات آمریکایی و اماراتی احتمال اعطای چند صد میلیون دلار در زمینه سرمایه گذاری و تجارت را مطرح کردند که مقامات سودانی آن را نپذیرفتند.

درخواست البرهان ماه گذشته در جریان سفر مایک پمپئو به سودان مطرح شده بود و پمپئو در قبال آن عادی سازی روابط با تل آویو را از مقامات سودانی خواستار شد و وعده حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم آمریکا را داد.

حالا پس از بازگشت مقامات سودانی از امارات، به نظر مقامات آمریکایی درخواست اعطای کمک به سودان را نپذیرفته و به نظر وعده‌های واشنگتن تو خالی از آب در آمده است. برسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی برای شورای انتقالی سودان پس از انقلاب این کشور خطرناک است. گرچه البرهان و عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت انتقالی سودان پذیرای ایجاد روابط با تل آویو هستند، اما از آنجاییکه این کشور در بحران انتقال نظام از دیکتاتوری به دموکراسی به سر می‌برد به راحتی نمی‌تواند در این خصوص تصمیم بگیرد.

به گزارش ایرنا، اختلاف نظر میان مقامات ارشد سودانی نیز از موانع پیشبرد امور در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود. عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان امروز اعلام کرد که عادی سازی روابط با اسرائیل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیاز به بررسی عمیق در این خصوص است. در حالیکه البرهان معتقد است که عادی سازی روابط و خروج سودان از فهرست حامیان تروریست آمریکا می‌تواند درهای روابط به سمت خارطوم را بگشاید.

از طرف دیگر برغم فشار پمپئو و اعضای سنای آمریکا، بعید است یک قانونی برای مصون ماندن سودان از دادخواست‌ها علیه اقداماتی که واشنگتن آنها را تروریستی می‌خواند در دادگاه‌های آمریکا تا پایان ماه سپتامبر مصوب شود. اعضای کنگره آمریکا به دنبال آن هستند تا در قبال پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان انفجار سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ نام سودان از فهرست حامیان گروه‌های تروریستی آمریکا حذف شود، اما آمریکا نشان داده در تحقق وعده‌های خود برای کشاندن سودان به دام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، فریبکاری می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها