کد خبر: 597268
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

منصور حقیقت‌پور:احتمالا ظریف به صورت غیررسمی از لاریجانی حمایت می‌کند/سیاست‌های ظریف و لاریجانی نزدیک به هم است

منصور حقیقت‌پور:احتمالا ظریف به صورت غیررسمی از لاریجانی حمایت می‌کند/سیاست‌های ظریف و لاریجانی نزدیک به هم است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: محمد جواد ظریف اخیرا در گفت‌وگویی با روزنامه «کار و کارگر» گفته است که خودم نمی‌آیم اما فرد مورد وثوق حمایت می‌کنم: «علت شرکت نکردنم در انتخابات ریاست جمهوری سال‌۱۴۰۰ از سر عافیت‌طلبی نیست... من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاست‌گذاری‌های کلان یک دولت ندارم. تخصص لازم را هم ندارم اما در مورد وزارت خارجه هیچ‌گاه نگفتم که تخصص ندارم... معتقدم که ما باید یک اجماع ملی برای سال آینده و سال‌های پیش رو در راستای زدودن این ناامیدی و یأس فعلی از جامعه ایجاد کنیم و من نیز با تمام توان در شکل‌گیری چنین اجماع ملی ایفای نقش خواهم کرد تا فردی که مورد وثوق تمام ملت و گروه‌های تاثیرگذار سیاسی است وارد میدان شود تا از شرایط خطیر فعلی عبور کنیم و با شکل‌گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم».

پس از سخنان ظریف این پرسش به‌وجود می‌آید حالا که او در انتخابات نامزد نمی‌شود از چه کسی حمایت می‌کند؟ قطعا او را نمی‌توان در دایره اصولگرایی تعریف کرد و طبیعتا باید یک فرد میانه‌رو در بین جناح‌های سیاسی دانست و در این دایره او به اصلاح‌طلبان رادیکال یا همان جناح چپ اصلا‌ح‌طلب هم نزدیک نیست و شاید تنها یک گزینه باشد که محمدجواد ظریف بی‌تمایل به حمایت از او نباشد و آن علی لاریجانی است که در این سال‌ها نشان داده است اولا مواضع تندی در داخل ندارد و ثانیا نسبت به سیاست خارجی نگاه تعامل‌گری دارد و مانند برخی اصولگرایان هرگونه مذاکره را از اساس نادرست نمی‌داد.

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در دوران ریاست‌مجلس‌اش درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که سیاست خارجی بر اساس نظرات شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و می‌دانیم این شورا، فراقوه‌ای است؛ یعنی رئیس‌جمهور صرفا یک رکن آن است و رؤسای قوای دیگر هم در آن حضور دارند که در نهایت مصوبات آن شورا باید به تأیید مقام رهبری هم برسد؛ بنابراین نمی‌توان مجموعه دولت و مشخصا رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه تصمیمات و باورهای شخصی‌شان را در حوزه سیاست خارجی اجرا می‌کنند و با این گزاره باید گفت که با تغییر دولت‌ها در روند تصمیم‌گیری سیاست خارجی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود».

او درباره اینکه چه‌قدر سیاست‌های ظریف و لاریجانی به هم نزدیک است، اظهار کرد: «سیاست‌های آقای ظریف و نوع نگاه او نسبت به ارتباط با دنیا به آقای لاریجانی نزدیک است و این احتمال می‌رود که در صورتی که آقای لاریجانی نامزد ریاست‌جمهوری بشود، آقای ظریف به صورت غیررسمی و محفلی از آقای لاریجانی حمایت کند».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «البته باید توجه داشته باشیم که آقای ظریف به‌صورت رسمی نه از آقای لاریجانی که از هیچ‌یک از نامزدها نمی‌تواند حمایت کند زیرا این عمل قانونی نیست و بر اساس قانون مسئولان حکومتی نباید از کسی حمایت کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها