کد خبر: 597626
تاریخ انتشار :

درخواست ایران برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محسن بهاروند روز جمعه در نشست غیر متعهد‌ها که در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی برگزار شد، افزود: جهان ما به گونه‌ای فزاینده به بی‌نظمی و آشفتگی میل می‌کند و این، نه به انتخاب ما یا نبود بینش در ما، که به دلیل اقدامات اقلیتی است؛ که بی‌تابانه در صدد وارونه ساختن آشکار محوریت قدرت و مکنت در دوران در حال گذار به سمت و سوی یک نظم جهانیِ غرب‌گراست.
وی ادامه داد: از این رو، در میانه محشر بیماری همه‌گیر مرگبار کووید-۱۹، حافظان دیرین نظام سلطه و استیلا، قدرت اقتصادی رو به زوال خویش- توأمان با ابزار مرگ و کشتار دسته جمعی خود- را برای به زیرپا نهادن هنجار‌های بین‌المللی، از کنوانسیون پاریس گرفته تا پیمان تسلیحات هسته‌ای میان‌برد (INF) و برجام، بدنام کردن مؤسسات جهانی از سازمان بهداشت جهانی گرفته تا شورای امنیت سازمان ملل متحد و لگدمال کردن حقوق بنیادین بشر از طریق اعمال محاصره‌ی قرون وسطایی علیه تمامیت جمعیت‌های انسانی به کار می‌بندند.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: مبادا از یاد ببریم که همه ما سرنشینان قایقی واحد و نیازمند تبیین یک جایگزین معتبر برای این انگیزش‌های هژمونیک (استیلاطلبانه) هستیم. چنانچه ناکام بمانیم، هیچ یک رها نخواهیم شد.
بهاروند خاطرنشان کرد: اشتباه نکنید؛ در زمانی که رژیم یاغی در واشنگتن در تلاش است تا یکجانبه‌گرایی ستیزه‌جوی خود را به سراسر جهان صادر کند، کوشش‌های او بر یکجانبه‌گرایی منفعلانه کسانی که پنداره‌ی وهم‌آلود آمریکا را به امیدِ خوش‌بینانه‌ی رهایی از شرر خشم‌اش می‌پذیرند، تکیه دارد.
وی خطاب به حاضران این اجلاس که در سطح عالی رتبه تشکیل شده بود، اظهار کرد: تنها ما می‌توانیم میزان کامیابی یا ناکامی قلدران یاغی را تعیین کنیم؛ خواه این قلدر یاغی تروریسم اقتصادی آمریکا باشد که علیه مردم کوبا، ونزوئلا، سوریه، چین، روسیه، ایران و طیفی در حال گسترش از دیگر ملت‌ها اعمال می‌شود، یا کوشش‌های بی‌شرمانه‌ی آمریکا برای دایمی‌کردن تبعیض نژادی بی‌رحمانه در فلسطین.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تنها راه از نفس انداختن یکجانبه‌گرایی ستیزه‌جو، در جانِ چندجانبه‌گرایی دمیدن و احترام به حقوق بین‌الملل است. ما باید از خانه از طریق حل و فصل اختلافات خود با توسل به ابزار صلح آمیزِ مبتنی بر حقوق بین‌الملل، شروع کنیم.
بهاروند افزود: در سطح جهانی، باید تصمیم بگیریم که در رد یکجانبه‌گرایی و رها کردن خویش از بند یکجانبه‌گرایی منفعلانه از طریق مخالفت جمعی با رعایت اقدامات یکجانبه علیه دیگران، متفق و یک صدا عمل کنیم.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها