کد خبر: 598161
تاریخ انتشار :

خشم چین از تصمیم آمریکا برای فروش سلاح به تایوان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری شینهوای چین، به دنبال انتشار اخباری پیرامون تصمیم اخیر کاخ سفید برای فروش سلاح به تایوان به رغم مخالفت‌های پی در پی پکن، سفارت چین در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که تصمیم تحریک آمیز کاخ سفید برای عرضه تسلیحات به تایوان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به شدت به ضرر روابط چین و آمریکا و نیز و صلح و ثبات تنگه تایوان است.

این بیانیه به صورت هشدار گونه ضمن تأکید بر سیاست "چین واحد"، از آمریکا خواست که به این سیاست پایبند بوده و "ماهیت بسیار مضر فروش سلاح به تایوان را تصدیق کند و فروش سلاح به تایوان و روابط نظامی با آن را متوقف کند، زیرا در غیر اینطورت نه تنها به روابط چین و آمریکا لطمه وارد می‌کند بلکه به ضرر جهان است و در عین حال صلح و ثبات دو طرف تنگه تایوان را نقض می کند".

گزارش ها حاکی است که دیروز (سه شنبه) پنج منبع آگاه اعلام کردند که کاخ سفید سه قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته به تایوان را پیش می‌برد و اخیرا اطلاعیه‌ای را درباره این قراردادها برای تایید به کنگره این کشور ارسال کرده است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از منابع مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: روز دوشنبه به رهبران کمیته‌های روابط خارجه سنا و مجلس نمایندگان اطلاع داده شد که این سه قرارداد فروش تسلیحاتی برنامه‌ریزی شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا که بر فروش‌های نظامی خارجی نظارت دارد، تایید شده است.

این خبرگزاری تسلیحات مورد نظر را شامل هفت نوع سلاح و سامانه‌های نظامی از جمله مین، موشک کروز و رادار دانست و نوشته بود که وزارت خارجه آمریکا نیز در زمینه فروش حسگرهای جنگنده «اف-۱۶»، موشک‌های پیشرفته «اسلمر» ویژه حمله به اهداف دریایی و راکت‌های «هیمراس» مکاتباتی با کنگره انجام داده است.

این اقدام واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا خشم و عصبانیت چین را برانگیخت.

در بیانیه سفارت چین به صورت هشدار گونه آمده است: "چین همواره و به طور جدی با فروش تسلیحات آمریکا به تایوان مخالف است و در حفظ امنیت و تمامیت ارضی خود عزم راسخی دارد".

"ژائو لیجان" سخنگوی وزارت خارجه چین نیز دیروز با انتقاد از آمریکا، گفت این اقدام نقض توافقات دیرینه است و واشنگتن روابط با تایوان را مقدم بر روابط با چین برشمرده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: "آمریکا اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض کرده است. با فروش اسلحه به تایوان، آمریکا در امور داخلی چین دخالت جدی کرده و به حاکمیت و منافع امنیتی چین آسیب جدی وارد کرده است".

این دیپلمات چینی از اقدامات قانونی و لازم در صورت فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان خبر داد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها