کد خبر: 598399
تاریخ انتشار :

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره خاتمه محدودیت تسلیحاتی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایرنا، بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که همزمان با انقضای محدودیت تسلیحاتی و مسافرتی ایران وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شد، به شرح زیر است:

«۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ پنجمین سالگرد «روز تصویب» برجام است. از این روز، وفق قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، دولتها دیگر ملزم به اخذ مجوز موردی از شورای امنیت برای انجام مراودات مندرج در بندهای ۵ و ۶(ب) قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله عرضه، فروش و انتقال تسلیحات و تجهیزات مربوطه به و از ایران نیستند. مضافا، محدودیت های مسافرتی برای افراد مندرج در فهرست ۲۲۳۱ لغو می گردد. باید تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران همواره تمامی تحریم‌ها و محدودیت های اعمالی علیه مردم ایران را بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی دانسته است.

در چند ماه گذشته، ایالات متحده در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ برای تحمیل تحریم تسلیحاتی جدید بر ایران تلاش کرده بود که راه به جایی نبرد چرا که شورای امنیت این اقدام خلاف قانون آمریکا را رد کرد. تلاش غیرقانونی آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های ملغی شده‌ی شورای امنیت علیه ایران هم شکست خورد. زمانی که ۱۳ عضو و سه رئیس پیاپی شورای امنیت ادعای آمریکا مبنی بر صلاحیت توسل به بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ را رد کردند و صلاحیت ادعایی مزبور را باطل و بی اثر دانستند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئول جامعه ی بین‌المللی با دیگر کشورها تجارت مشروع - درچارچوب حقوق بین‌الملل و براساس منافع ملی اش - از جمله در حوزه تجارت اسلحه صورت می دهد.»

به موجب پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس توافق بین‌المللی برجام که میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان جاری است، محدودیت خرید و فروش تسلیحات متعارف به و از ایران در ساعت ۸ شب به وقت نیویورک ۲۶ مهرماه پایان می‌یابد و جمهوری اسلامی مجاز خواهد بود به طور آزادانه به انجام این معاملات مبادرت ورزد.

همچنین فهرستی از ایرانیانی که دارای محدودیت مسافرتی بودند هم به موجب این قطعنامه از محدودیت خارج می‌شوند.

دولت ترامپ با خروج غیرقانونی و یکجانبه خود از برجام، تروریسم اقتصادی خود را متوجه مردم ایران ساخت و برای جلوگیری از برخورداری از منافع این توافق، کوشید حتی محدودیت تسلیحاتی مندرج در این توافق را تمدید کند.

از این رو، از چند ماه پیش، پیش نویس قطعنامه‌هایی را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد که هیچ یک نتوانست از سد چندجانبه‌گرایی عبور کند و آمریکا بیش از پیش در سطح بین‌المللی منزوی شد.

۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به صراحت اعلام کردند آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و نمی‌تواند از سازوکارهای مندرج در این قطعنامه استفاده کند. به این ترتیب تکاپوی دولت ترامپ به ویژه وزیر خارجه ضد ایرانی وی ره به جایی نبرد.

اگرچه پیش از این هم به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ ایران تحریم تسلیحاتی نداشت و می‌توانست هرگونه تسلیحات متعارف را با درخواست مجوز از شورای امنیت، خرید کند اما با اتمام این محدودیت، از ۲۷ مهرماه به طور رسمی می‌تواند وارد این عرصه شود به گونه‌ای که علیرضا میریوسفی رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به نشریه «نیوزویک» گفت: با پایان محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل،‌ ایران گزینه‌هایی در این زمینه در اختیار دارد که از یکشنبه آغاز خواهد شد.

وی افزود: ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی دارد و همچنین از یک صنعت تسلیحاتی قدرتمند در داخل کشور بهره می‌برد که می‌تواند نیازهای دفاعی کشور را در برابر هرگونه تهاجم خارجی برطرف سازد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها