کد خبر: 599340
تاریخ انتشار :

زمزمه‌هایی از عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: سیمون حاییم سکیرا، رئیس اتحادیه یهودیان مراکشی در فرانسه در صفحه خود در فیسبوک نوشت: دیداری میان دیپلمات‌های آمریکایی، اسرائیلی و مراکشی‌ها برای ایجاد اصول عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و مراکش در نیویورک برگزار خواهد شد.

اظهارات سکیرا در سایه جنجال بزرگ در مراکش درباره امکان عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و رباط ایراد شده است.

امارات، سودان و بحرین پیشتر از توافق سازش با رژیم صهیونیستی خبر دادند. رباط و تل‌آویو سال ۱۹۹۴ دفاتر ارتباطی برای مأموریت‌های تجاری باز کردند اما مراکش در سال ۲۰۰۰ بعد از تجاوزهای رژیم صهیونیستی به اراضی فلسطینی‌ها این دفتر را بست.

با این حال گزارش‌هایی درباره ادامه معاملات تجاری میان دو طرف وجود دارند. سایت میدل ایست آی فاش کرد که میزان تجارت میان مراکش و رژیم صهیونیستی بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷، ۱۴۹ میلیون دلار بوده است.

این سایت اعلام کرد، تنها در سال ۲۰۱۷، میزان مبادلات تجاری میان تل‌آویو و رباط ۳۷ میلیون دلار بود. از بین ۲۲ شریک تجاری آفریقایی اسرائیل، در سطح واردات مراکش جزو چهار کشور اول است. در سطح صادرات نیز مراکش نهمین شریک آفریقایی رژیم صهیونیستی است.

اما مسؤولان مراکشی قاطعانه هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب می‌کنند.

فوریه رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی اظهاراتی منسوب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را منتشر کردند که در آن تأکید کرد، فشارهایی وجود دارند تا آمریکا حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد و در ازای آن روابط دیپلماتیک رسمی میان تل‌آویو و رباط ازسر گرفته شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها