کد خبر: 599700
تاریخ انتشار :

ماهیت واقعی کودتای سودان و عوامل آن

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش طارق ابو شوره، خبرنگار العالم در سودان، سرتیپ ولد ابراهیم یک بار هم در دوران ریاست جمهوری عمر البشیر دست به کودتا زده بود که آنهم سرکوب شد. وی از عناصر نزدیک به اسلام گرایان بوده و از جایگاه قابل ملاحظه ای در میان نظامیان برخوردار است. عمر البشیر در آن زمان نتوانست او را محاکمه کند و او را به همراه شماری از همدستانش در گروه موسوم به "سائحون"، از شاخه های نیروهای مسلح با رویکرد اسلام گرایی عفو کرد.

به گزارش خبرنگار العالم این دومین باری است که ولد ابراهیم دست به کودتا می زند و این بار "علی مجوک"، وزیر مشاور در دولت عمر البشیر هم با او همدست بود. وی در شهر کلابات در مرزهای سودان و اتیوپی دستگیر شد. او که خارج از کشور زندگی می کرد به دبی و از آنجا به آدیس آبابا برگشت و شروع به طراحی کودتا کرد. تا اینکه سرانجام دستگیر شد.

خبرنگار العالم تصریح کرد که دولت سودان از دستگیری گروهی از کودتاچیان خبر داده و گفته است که به زودی پس از تحقیقات بیشتر و دستیگری بقیه عوامل کودتا، اطلاعات بیشتری را منتشر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که کودتا در سودان، معمولا واکنش طبیعی به اوضاع موجود در این کشور است. اوضاع اقتصادی به خودی خود زمینه ساز این کودتا بود اما بحران ناشی از سازش سودان با رژیم صهیونیستی جرقه کودتا شد. وی این سازش را علت اصلی کودتا دانسته است.

منابع خبری سودان از خنثی سازی کودتا توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر داده و خاطرنشان کرد که این کودتا توسط برخی نظامیان و بازنشستگان و گروهی از اسلامگرایان به فرماندهی سرتیپ ود ابراهیم برنامه ریزی و اجرا شد.

روزنامه السودانی نوشت نیروهای امنیتی عده زیادی را بازداشت کرده اند از جمله علی مجوک، از رهبران شورای بیداری انقلاب و وزیر مشاور سابق در زمان عمر البشیر و شماری از افسران ارشد و بازنشستگان و اسلامگرایان. این روزنامه تأکید کرده است که آنچه که رخ داده است کودتا علیه کل نظام بوده است.

گفتنی است که سرتیپ ود ابراهیم یکی از متهمین اصلی کودتا 2003 علیه حکومت البشیر بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها