کد خبر: 599990
تاریخ انتشار :

مخالفت سازمان ملل با تحریم‌ مسئولان دادگاه کیفری بین‌الملل توسط آمریکا

مخالفت سازمان ملل با تحریم‌ مسئولان دادگاه کیفری بین‌الملل توسط آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ۷۲ کشور سازمان ملل بر حمایت خود از قدرت دادگاه کیفری بین‌المللی برای مقابله با آمریکا که دو تن از مسئولان این هیأت قضایی را تحریم کرده است، تاکید کردند.

این دادگاه از زمان تأسیسش، مسئول رسیدگی به جنایت‌های نسل کشی، جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی است و واشنگتن با به رسمیت شناختن قدرت و صلاحیت آن برای انجام تحقیقات مخالفت دارد.

این در حالی است که در دوم سپتامبر، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی ناگهانی و تعجب‌آور اقدام به تحریم فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی و مسئول عالی‌رتبه‌ این هیأت کرد.

در اعلامیه مشترکی که کشورهایی هم‌پیمان سنتی آمریکا مانند استرالیا، کانادا، انگلیس و فرانسه آن را امضا کردند، بر حمایت ثابت این کشورها از دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان نهاد قضایی مستقل و بی‌طرف تاکید شده است.

تمامی این کشورهای امضا کننده بر حفظ شفافیت این دادگاه، استقلال و حمایت از آن در برابر هرگونه اقدام یا تهدیدات علیه آن، مسئولان و کارمندانش متعهد شده‌اند.

در این اعلامیه تاکید شده است، تحریم‌ها، ابزاری علیه مسئولانی است که شنیع‌ترین جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند و نه علیه کسانی که خواهان احقاق عدالت هستند. نباید نسبت به هرگونه تلاش برای از بین بردن استقلال این دادگاه بی‌اعتنا بود.

در همین راستا، ریچارد دیکر، مدیر برنامه‌های عدالت بین‌المللی در سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، این اعلامیه مشترک به مثابه رد صریح و آشکار استفاده بی‌سابقه واشنگتن از تحریم‌ها با هدف تضعیف فعالیت دادگاه کیفری بین‌المللی است.

دیکر همچنین اظهار داشت، این بیانیه به وضوح به دولت آمریکا می‌گوید: این دادگاه ما است، مداخله نکنید.

دادگاه کیفری بین‌المللی فعالیت خود را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و مقر آن در لاهه است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها