کد خبر: 600190
تاریخ انتشار :

هشدار شدیداللحن کردستان عراق به گروهک پ.ک.ک

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شورای وزیران حکومت منطقه کردستان عراق حمله عناصر گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) به نیروهای پیشمرگه را شدیداً محکوم و آن را حمله به «همه مردم کردستان» قلمداد کرد.

حکومت کردستان عراق امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این حمله تأکید کرد که حکومت منطقه کردستان یک نظام سیاسی قانونی برای مردم این منطقه است و نیروهای پیشمرگه نیز مسئولیت حمایت از این منطقه و مردم آن هستند.

امروز « الند امیر‌»، بخشدار «جمانکی» در استان « دهوک »‌ (واقع در شمال عراق) از حمله عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به نیروهای پیشمرگه خبر داد.

در بیانیه حکومت منطقه کردستان عراق آمده است: «حکومت اقلیم کرستان مخالف هرگونه درگیری بین برادران است؛ ولی هجوم امروز حزب کارگران کردستان خط قرمز در این چارچوب را زیر پا گذاشته است و به همین دلیل شورای وزیران بشدت این حمله را محکوم و آن را حمله به اقلیم کردستان و مؤسسات قانونی آن می‌داند».

به گزارش شبکه «روودآو»، حکومت منطقه کردستان عراق همچنین گفته است که اربیل برای ممانعت از وخیم شدن اوضاع امنیتی در این منطقه تلاش خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، منبعی در بیمارستانی که زخمی‌های حمله عناصر پ.ک.ک به آنجا منتقل شده‌اند، گفته است که یکی از این زخمی‌ها بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

خبرنگار اعزامی شبکه روودآو می‌گوید فردی که در بیمارستان دهوک جان خود را از دست داده « هیرش خوشناو » از نیروهای پیشمرگه بوده که در جریان درگیری با پ.ک.ک زخمی و کشته شده است.

خوشناو به همراه دو تن از همرزمان خود امروز صبح در حمله پ.ک.ک زخمی شده‌اند. بخشدار منطقه جمانکی می‌گوید اوضاع در این بخش از شهرستان «العمادیه» استان دهوک هنوز پایدار نیست و تیراندازی بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

مسعود بارزانی ، رئیس حز دموکرات کردستان عراق و رئیس سابق این منطقه حمله امروز عناصر پ.ک.ک را محکوم کرده و در باره عواقب این حملات به این گروهک هشدار داده است.

ناظران و تحلیلگران تنش بین پ.ک.ک و حکومت کردستان عراق را معلول و نتیجه توافق اربیل با دولت مرکزی عراق در منطقه سنجار (یا شنگال) دانسته‌اند؛ بر اساس این توافق نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراق از این به بعد تأمین امنیت این منطقه را برعهده گرفته و با گروه‌های خراب‌کار و تروریستی مقابله خواهند کرد.

بعد از سیطره داعش به غرب عراق و منطقه سنجار و فرار نیروهای عراقی و پیشمرگه از این منطقه، عناصر پ.ک.ک از این شرایط استفاده کرده و این منطقه را به پایگاه خود در شمال غرب عراق که هم‌مرز سوریه است تبدیل کردند. ترکیه طی این سال‌ها با حمله به مواضع این گروهک، گفته بود اجازه نخواهد داد سنجار به «قندیل دوم» (اشاره به کوهستان قندیل در مثلث مرزی ایران، ترکیه و عراق) تبدیل شود.

هفته گذشته چهارشنبه خطر لوله انتقال نفت کردستان عراق که از استان ماردین ترکیه می‌گذرد و آن را به بندر « جیحان» این کشور وصل می‌کند، منفجر و کل صادرات نفت این منطقه از این خط لوله قطع شد. پ.ک.ک مسئولیت این حمله و انفجار را برعهده گرفت و با محکومیت شدید اربیل ، دو طرف به سمت اظهارات تند علیه یکدیگر حرکت کردند (جزئیات بیشتر).

رسانه‌های کردستان عراق نوشتند که این اقدام پ.ک.ک به صورت گسترده بر منطقه کردستان عراق تأثیر خواهد گذاشت؛ چرا که حقیقتاً با بحران مالی شدیدی روبه‌رو است؛ بحرانی که به زعم این رسانه‌ها، بعد از شیوع کرونا و اقدام دولت فدرال عراق در عدم پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان در کنار کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شدیدتر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها