کد خبر: 600282
تاریخ انتشار :

وزیر خارجه ونزوئلا: روابط راهبردی تهران- کاراکاس در برابر آمریکا تقویت می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس (تازه ترین خبرها) نوشت: «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا بر روابط راهبردی و همبستگی بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در برابر اعمال اقدامات قهری و غیرقانونی و سیاست های متجاوزانه دولت آمریکا تأکید کرد.

آرئاسا در نشست مشترک «ایران و ونزوئلا در دفاع از جهان نوین درحال شکل گیری» در مقر وزارت خارجه در مرکز ونزوئلا با "در اوج" خواندن روابط متقابل تهران- کاراکاس به ارائه دلایل اهمیت این پیوند استراتژیک پرداخت.

مقایسه ونزوئلای وابسته گذشته با ونزوئلای امروز

وزیر خارجه ونزوئلا در این کنفرانس که از سوی مؤسسه ساموئل رابینسون سازماندهی شده بود، با یادآوری زمان به قدرت رسیدن «هوگو چاوز» رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا، خاطرنشان کرد: در آن دوره ونزوئلا کشوری وابسته بود که فقط با آمریکا رابطه داشت و تصمیمات کاراکاس در وزارت خارجه دولت واشنگتن و در صندوق بین المللی پول (که مقر آن در واشنگتن است) گرفته می‌شد نه در داخل کشور و در مجلس خودمان.

رئیس دیپلماسی خارجی کاراکاس تصریح کرد: چاوز در ایران پتانسیل اتحاد برای مقابله با سلطه امپریالیست را شناسایی کرد و بدین ترتیب رئیس جمهوری ونزوئلا در چارچوب دیدگاهی چندقطبی، روابطی با کشورهای جنوبی، کوبا و فراتر از آن با ایران، چین و روسیه برقرار کرد.

آرئاسا همچنین تأکید کرد: سلطه امپریالیسم در تضاد با انقلابی‌گری بولیواری است که می گوید؛ ما باید اصالت و هویت خود را داشته باشیم و با حفظ حاکمیت هرگز تحت سلطه هیچ قدرت فراقاره ای یا قاره ای که قصد پایمال کردن استقلال ما را دارد قرار نگیریم.

مقام ونزوئلایی گفت: آمریکا همواره برای پیشبرد منافع سیاسی و اقتصادی خود به دنبال سلطه بر ملت ها بوده است و برای رسیدن به اهداف پلید خود، با بررسی نقاط ضعف دولت ها، برای رفع تحریم‌ها، نوعی از توافق و کاپیتولاسیون را به آن کشورها ارائه می دهد.

دلایل اهمیت روابط استراتژیک تهران- کاراکاس

وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به ارسال بنزین از ایران به کاراکاس در زمان تحریم این کشور آمریکای جنوبی به عنوان یکی از نمودهای بارز این اتحاد، یادآور شد: این همان کاری بود که چاوز در زمان تحریم صنعت نفت ایران در قبال تهران انجام داده بود. به همین دلیل است که رابطه استراتژیک ایران و ونزوئلا آنقدر حائز اهمیت است.

آرئاسا همچنین با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل سال میلادی جاری (۲۰۲۰) گفت: ایران در برابر این اقدام تحریک آمیز، پاسخی مقتدرانه متناسب با مقیاس ارتش آمریکا داد. جمهوری اسلامی ایران با پاسخی متناسب مورد احترام قرار گرفت و باعث شد که امپراطوری آمریکای شمالی تحت اختیار واشنگتن و تل آویو مجبور به عقب نشینی از مقاصد پلید خود در رابطه با ایران شوند. به همین خاطر روابط استراتژیک با ایران بسیار مهم است.

وزیر خارجه ونزوئلا با قدردانی از همبستگی ملت ایران با ملت ونزوئلا در شرایط دشواری ناشی از تحریم‌ها گفت: امروز ما در مباررزه برای استقلال و حاکمیت، با ایران هستیم.

وی سپس خطاب به ملت ونزوئلا افزود: امروز اگر پالایشگاه‌های نفتی ما به کار خود ادامه می دهند، مربوط به تجربه ایران است. اگر شما می توانید حتی در شرایط تحریمی کنونی، در خودروها یا شرکت ها و کارخانه های خود از بنزین استفاده کنید بیش از همه چیز مرهون راهبرد ایران است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا تاکید کرد که روابط بین ایران و ونزوئلا در جهانی صلح جویانه، در برابر اقدامات قهرآمیز غیرقانونی و سیاست های متجاوزانه دولت آمریکا همچنان تقویت خواهد شد.

ظریف: هژمونی غرب به پایان رسیده است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز به نوبه خود اظهار کرد: آمریکا که در میان ملت های ایران، ونزوئلا، کوبا، چین، روسیه و سوریه ترس و وحشت به راه می اندازد، در واقع به دنبال ایجاد تغییر سیاسی مدنظر خود از طریق تروریسم هستند؛ اقدامی ناکام از سوی کسانی که احساس می کنند قدرتشان مورد تهدید قرار گرفته است.

رئیس دیپلماسی ایران افزود: اگر آمریکا تصمیم بگیرد رویکرد خود را به جهان تغییر دهد، آنگاه دنیای بهتری خواهیم داشت. دولت آمریکای شمالی و جهان صنعتی از ظهر و قدرت های جدید به وحشت افتاده و به همین دلیل به تروریسم در برابر ملت ایران و ونزوئلا متوسل شده اند.

ظریف همچنین گفت: آمریکا با استقرار سیستم تروریسم به دنبال تجاوز و غارت خاورمیانه هستند. ایالات متحده با هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد دلار در زمینه سلاح، تصور می کرد اگر بتواند هژمونی خود را از طریق ابزار نظامی برقرار کند، از تغییر نظم جهانی جلوگیری خواهد کرد.

«غرب اکنون با از دست دادن انسجام، برای بقای خود می‌جنگد. دوره سلطه غرب به پایان رسیده است. غرب دیگر نمی تواند وانمود کند که به ملت های دیگر نحوه حفظ حقوق شهروندان خود را می آموزد، درحالی که خود تمرکز بر اقتصاد و سیاست خود و مدیریت همه گیری کرونا را از دست داده است. غربی‌ها در حالی که به شیوه‌ای وحشیانه به ملت های دیگر ازجمله مردم ونزوئلا و ایران حمله می کنند، خودشان از پس مقابله با یک ویروس کوچک برنمی آیند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تحریم های غیرقانونی واشنگتن، گفت: اقدامات آمریکا غیرقانونی است، چرا که به دنبال مجازات کسانی است که مصوبات شورای امنیت را اجرا می کنند. با این وجود، کشورها می توانند رفتار و آینده خود را تغییر دهند.

ظریف همچنین ابراز امیدواری کرد که بزودی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل اظهارات توهین آمیزش در قبال مردم ایران در دادگاه جنگ محاکمه شود. پمپئو گفته بود: مردم ایران اگر می خواهند چیزی برای خوردن داشته باشند باید به حرف های او (آمریکا) گوش کنند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها