کد خبر: 600341
تاریخ انتشار :

واکنش کشورهای عربی به شکست احتمالی ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، کشورهای عربی نیز همانند دیگر مناطق جهان واکنش‌های متفاوتی نسبت به شکست احتمالی دونالد ترامپ دارند، اما با توجه به تکیه بسیاری از رژیم‌های عربی به رویکرد تاجرپیشگی حاکم فعلی کاخ سفید، نگرانی از خروج او به تدریج به یک کابوس واقعی برای این جریان تبدیل خواهد شد.

فیصل القاسم مجری معروف شبکه الجزیره در صفحه توییتر خود نوشت: به کسانی که از شکست ترامپ خوشحال می‌شوند باید بگویم که او رئیس‌جمهور متفاوتی نیست بلکه باید او را صادق‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد کرد که به شکل واقعی و حقیقی ارزش‌ها و حقایق حاکم بر سیاست‌گذاری‌های آمریکا را نمایان می‌کند. با خروج او از کاخ سفید (اگر خارج شود) آمریکا، آمریکای بهتری نخواهد شد چون ترامپیسم یک ویژگی شخصیتی برای او نیست بلکه ویژگی ریشه‌دار آمریکایی است.

به زعم بسیاری از رسانه‌های عربی که امروز جمعه در حال پوشش انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، دوره چهارساله ریاست‌جمهوری آمریکا به طور طبیعی همانند دیگر رؤسای جمهور این کشور به پایان نخواهد رسید، این در حالی است که بسیاری از جریان‌های سیاسی فعال در خاورمیانه از جمله اخوان‌المسلمین از پیشتازی جو بایدن ابراز خرسندی کرده‌اند.

ایندیپندنت عربی به سراغ ولید فارس دبیر کل مجموعه آتلانتیک رفت تا او به این رسانه نزدیک به عربستان بگوید: جهان نگران سرنوشت ابرقدرتی است که قرار بود از جامعه جهانی در مقابل تهدید قدرت‌های تندرو حمایت کند.

به اعتقاد این کارشناس، در صورت تحقق این تغییر عمق آمریکا به لرزه درخواهد آمد و تاثیرات آن ماه‌ها و شاید سال‌ها باقی خواهد ماند.

ولید فارس کوشید همسو با اظهارنظرهای ترامپ و ستاد انتخاباتی‌اش سخن بگوید؛ او تاکید کرد تکان‌های اول این تزلزل با تصویب رأی‌گیری از طریق پست توسط حاکمان دموکرات ایالت‌های آمریکا آغاز شد.

از سویی الیاس حرفوش در روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط نوشت: دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به طور حتم به شکل عادی به پایان نخواهد رسید زیرا او یک رئیس‌جمهور عادی نبود. او هم در رفتار سیاسی و هم در نوع تعاملی که با پست ریاست‌جمهوری داشت با دیگر اسلاف خود متفاوت بود.

او اذعان کرد، بسیاری از تحلیلگران امور آمریکا بر این باورند که ترامپ یک پدیده زودگذر در تاریخ آمریکاست که چهار سال پیش وارد شد و همه امیدها به این بود که آمریکایی‌ها با انتخاب نکردن او این اشتباه خود را در مورد چنین پدیده‌ای تصحیح کنند.

روزنامه العرب چاپ لندن هم با تمرکز بر اظهارنظر برخی از شخصیت‌های اخوان‌المسلمین و ابراز خرسندی آنها نسبت به پیشی گرفتن جو بایدن از دونالد ترامپ نوشت، ظاهراً برخی از طرف‌ها به دنبال استفاده از حضور جو بایدن برای ایجاد موج جدیدی از بهار عربی در منطقه هستند.

علاوه بر اینها، روزنامه اماراتی الاتحاد به سراغ جفری کمپ مدیر برنامه راهبردی «نشنال اینترست» رفت. او طی یادداشتی برای این روزنامه ادعا کرد: صرف نظر از فردی که در انتخابات پیروز می‌شود، طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین فعالیت‌های انتخاباتی تاریخ آمریکا به نوعی بیشترین تعداد آرا را هم برای نامزدهای آن به همراه داشته است.

او در یادداشت خود نوشت، در صورت پیروزی بایدن در انتخابات او باید با رهبر مجلس سنای آمریکا که یک جمهوری‌خواه است تعامل داشته باشد و احتمال کارشکنی مجلس سنا که در قبضه جمهوری‌خواهان است علیه دولت بایدن وجود دارد. گرچه با توجه به تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان، بسیاری از مسائل مربوط به بودجه و... همچنان در اختیار دموکرات‌ها و دولت باقی خواهد ماند.

با این حال، این پرسش همچنان باقی است که برای ترامپ و ترامپیسم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اصولاً ترامپ حاضر خواهد بود بدون هیچ مقاومتی از قدرت خارج شود؟

در این میان روزنامه لبنانی الجمهوریه هم تلاش کرد میزان تاثیرگذاری حضور ترامپ یا بایدن در کاخ سفید را بر حزب‌الله لبنان مورد بررسی قرار دهد.

عماد مرمل نویسنده این یادداشت معتقد است، این روزها رسانه‌های لبنانی به اندازه‌ای که توجه خود را معطوف به جنگ انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن کرده‌اند به رایزنی‌های سعد حریری و میشل عون برای تشکیل کابینه لبنان اعتنا نمی‌کنند.

او به نقل از برخی از تحلیلگران نوشت: اگر می‌خواهی بدانی چه اتفاقی در بیروت خواهد افتاد، ابتدا باید بدانی چه کسی قدرت را در واشینگتن در دست خواهد گرفت.

این نویسنده لبنانی عقیده دارد: از دیدگاه حزب‌الله هیچ تفاوت قابل توجهی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد، چه فیل و چه الاغ هر ۲ نزد حزب‌الله یکسان‌اند. هرچند نباید تفاوت‌ این ۲ نفر را در تاکتیک‌ها نادیده گرفت، اما کاملاً مشخص است که گزینه‌های راهبردی آنها یکی است و در راستای منافع اسرائیل حرکت می‌کنند.

منبع: اعتمادآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها