کد خبر: 600376
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد

آصفری:آمریکایی‌ها بیش از ما به مذاکره نیاز دارند/ محتمل شدن مذاکره به معنی تقویت اصلاح‌طلبان نیست/ مشکلات فعلی نتیجه بی‌تدبیری ظریف است

آصفری:آمریکایی‌ها بیش از ما به مذاکره نیاز دارند/ محتمل شدن مذاکره به معنی تقویت اصلاح‌طلبان نیست/ مشکلات فعلی نتیجه بی‌تدبیری ظریف است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، احتمال کاندیداتوری محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ماه‌ها قبل مطرح شده بود، اما حالا که بایدن در یک قدمی کاخ سفید است، وضع فرق می‌کند. حسن روحانی و همکارانش در دولت تصور می‌کنند که دولت دموکرات بعدی تسلیم ایران می‌شود و اصلاح طلبان نیز امیدوارند که با علم کردن یک نامزد انتخاباتی کاربلد در حوزه مذاکره از معجزه امید بهره برده و سرمایه اجتماعی خود را بازیابی کنند. همین است که شاهدیم در یکی دو روز گذشته فضای مجازی و رسانه‌ای کشور تحت تاثیر این گمانه قرار گرفته است.
البته که گمانه مذکور مخالفانی هم دارد. اصلاح طلبانی مثل احمد زیدآبادی که در نگاهی واقع‌بینانه تصور می‌کنند بایدن و حامیان مذاکره در آمریکا بیش از اصلاح‌طلبان و دولت روحانی به جریانی که سهم بیشتری در اتخاذ سیاست‌های کلان کشور دارد، روی خوش نشان خواهند داد.
اصولگرایانی نیز مشغول زیر و رو کردن نامزد‌های احتمالی خود هستند تا گزینه‌ای مناسب مذاکره و رایزنی‌های دیپلماتیک بیابند. این گروه با اشاره به دستاورد‌های به باد رفته برجام و ناکامی دولت روحانی شانسی برای ظریف قائل نیستند و معتقدند که اگر هم در شرایط فرضی بنای مذاکره باشد، این مذاکره به آنان سپرده خواهد شد. محمدحسن آصفری، نماینده مجلس یکی از همین افراد است.
او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «اگر امروز دولت ما متاسفانه منتظر مانده تا ببیند که بایدن روی کار می‌آید یا ترامپ به خاطر ناکارآمدی آقای ظریف در حوزه دیپلماسی است. اگر آمریکا حاضر نشده به تعهدات خود در برجام عمل کند به خاطر بی‌تدبیری و نالایقی آقای ظریف بوده است. اگرسپهبد قاسم سلیمانی به شهادت رسیده و ما در عرصه بین‌المللی شاهد اقدام قابل توجه اعتراض‌آمیزی از سوی کشور‌های دیگر نیستیم، به خاطر بی‌برنامه‌گی آقای ظریف است. اگر لیست تحریم‌های ما افزایش یافته، اگر نتوانسته‌ایم در مذاکرات به حق خودمان برسیم به خاطر این بوده که آقای ظریف نتوانسته حق ما را در پشت میز مذاکرات بگیرد».
وی افزود: «درحالی که رزمندگان جبهه مقاومت با فداکاری و ایثارگری خود قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره کننده ما را بالا بردند، آقای ظریف نتوانست از این فرصت به نفع ملت ایران و جبهه مقاومت استفاده کند. او در حوزه سیاست خارجی پایین‌ترین نمره را می‌گیرند و جای سوال دارد که اصلاح‌طلبان چطور امروز که عرصه، عرصه جنگ بین الملل است تصور می‌کنند او گزینه مناسبی است».
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «اشتباه آقایان اصلاح طلب این است که فکر می‌کنند ملت ایران فراموش‌کار هستند و توجه ندارند که اقدامات آقای ظریف منجر به مشکلات امروز کشور و فشار حداکثری امریکایی‌ها علیه ایران شده است».
وی همچنین گفت: «مگر فراموش کرده‌اند که معلوم شد او در تیم مذاکره از افرادی استفاده کرد که بعد مشخص شد جاسوس بوده‌اند. کسی که نمی‌تواند حلقه نزدیک به خود را مدیریت و جمع کند، چطور می‌تواند رئیس جمهور باشد؟ در نتیجه عملکرد آقای ظریف است که امروز حتی کشور‌های حوزه خلیج فارس که اندازه نصف یک استان ماه هم نیستند، برای ما سینه سپر می‌کنند».
آصفری تاکید کرد: «کسانی که از کاندیداتوری آقای ظریف در انتخابات ریاست جمهوری آتی سخن می‌گویند یا می‌خواهند که او را بیش از این ضایع کرده و نشان دهند که در بین ملت ایران جایگاهی ندارد. یا اینکه اشتبا‌ها فکر می‌کنند که ملت ایران گذشته را فراموش کرده‌اند».
وی خاطرنشان کرد: «آقای ظریف اگر توانمند بود، اول تحریم خود را برمی‌داشت. او که از جوانی در امریکا بوده، خودش هم تحریم است، او چطور می‌تواند رئیس جمهور این مملکت شود؟ به نظر من جریان اصلاح‌طلب یا خواب‌نمانده شده و یا فکر می‌کند که ملت ایران فراموش‌کار شده است».
این فعال سیاسی اصولگر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اتخاذ سیاست‌های خارجی ایران در مجموعه حاکمیت و خارج از دولت چرا برخی گمان می‌کنند، تمایل بایدن به مذاکره موجب تقویت اصلاح طلبان می‌شود؟ گفت: «به اعتقاد من بایدن روی کار بیاید یا ترامپ، ما زمانی می‌توانیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم که قدرت چانه‌زنی و توانمندی دفاعی، اقتصادی و ... خود را افزایش داده باشیم. بعد از آن است که طرف مقابل - چه ترامپ باشد و چه بایدن - مجبور به مذاکره با ما است.»
وی با اشاره به اینکه «نیاز آمریکایی‌ها به مذاکره بیش از ما است» گفت: «آمریکایی‌ها برای پیاده کردن سیاست‌های منطقه‌ای خود و با توجه به تاثیرات جمهوری اسلامی در خاورمیانه، نیاز به تعامل با ایران دارند لذا اینکه جریان اصلاح‌طلب با روی کار آمدن و ایجاد فرصت مذاکره، تقویت می‌شود درست نیست.»
آصفری تاکید کرد: «در سیاست‌های خصمانه امریکا بین بایدن و ترامپ فرقی نیست و مذاکره زمانی ممکن است که قدرت ما بالا رفته باشد. ضمن اینکه سیاست‌های کلان خارجی در ایران طبق قانون توسط مقام رهبری مشخص می‌شود و محتمل شدن مذاکره لزوما به معنی تقویت اصلاح‌طلبان نیست.»
وی افزود: «مردم اینقدر از جریان اصلاح طلب در دولت روحانی ناکارآمدی دیده‌اند که بعید می‌دانم برای انتخاب شورای یک شهر کوچک هم به سمت آنان بروند. البته این به معنی آن نیست که مردم قسم حضرت عباس خورده باشند از اصولگرایان حمایت کنند. اصولگرایان هم اگر خوب خدمت نکند و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل نکند سرنوشت مشابهی خواهد داشت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها