کد خبر: 600404
تاریخ انتشار :

عربستان نگران ریاست جمهوری بایدن است؟

عربستان نگران ریاست جمهوری بایدن است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، عربستان سعودی قادر خواهد بود تا با هر دولتی که در آمریکا روی کار می‌آید به زمینه‌های مشترک دست یابد، اما یکی از کارشناسان مستقر در ریاض تاکید دارد که کشورش جمهوری‌خواهان را ترجیح می‌دهد به ویژه پس از ضربه و آسیبی که از سوی دولت سابق دموکرات آمریکا به آن‌ها وارد شد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، همزمان با ادامه مبارزات بر سر ریاست جمهوری در آمریکا، تعداد کمی از کشور‌ها از ادامه این رقابت تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند و قطعا عربستان سعودی یکی از آن‌ها نیست.

حالت معمول این است که با توجه به آنچه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا در چهار سال نخست ریاست جمهوری‌اش برای عربستان انجام داد، ریاض می‌خواهد وی مجددا در انتخابات پیروز شود و این خواسته و تمایلش نیز کاملا قابل درک است.

این ترامپ بود که لایحه کنگره برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان را وتو کرد.

اکنون که دموکرات‌ها تنها یک گام با رسیدن به کاخ سفید فاصله دارند، سیاست‌های واشنگتن در حمایت از عربستان قرار است تغییر کند و احمد الابراهیم، یکی از تحلیل‌گران سیاسی مستقر در ریاض می‌گوید کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت و تنها به نظاره بر اینکه چطور آمریکا به سمت سیاست خارجه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دموکرات باز می‌گردد، نخواهد نشست.

احمد الابراهیم گفت: آمریکا متحد سنتی ماست و ما با هر دولتی که در این کشور روی کار آید به یک زمینه مشترک دست خواهیم یافت، اما اگر ریاض ببیند که واشنگتن به سیاست‌های قبلی خود باز می‌گردد، روابطش با آمریکا سرد خواهد شد.

سعودی‌ها هرگز نتوانستند با سیاست خارجه اوباما در صلح زندگی کند. در سال ۲۰۱۱ میلادی با آغاز بهار عربی در مصر، دولت اوباما از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر و یکی از متحدان وفادار عربستان حمایت کرد و با این کار گروه "اخوان المسلمین" را که ریاض آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، تقویت کرد. چند سال بعد، اوباما از سیاست خط قرمز خود درخصوص سوریه عقب نشینی کرد و از هدف گرفتن دولت دمشق امتناع کرد. سپس او وارد توافقی با ایران شد و تحریم‌ها علیه تهران را برداشت.

انتظار می‌رود بایدن راه اوباما را ادامه دهد و احتمالا حتی روند‌هایی را که توسط ترامپ آغاز شده از جمله عادی‌سازی روابط کشور‌های حوزه خلیج فارس با اسرائیل را متوقف خواهد کرد. اما علاوه بر تغییر در سیاست خارجی، بایدن احتمالا رویکرد متفاوتی را در زمینه اقتصاد اتخاذ خواهد کرد، چیزی که می‌تواند در نهایت به ریاض صدمه بزند.

بایدن در طول کمپین پیش از انتخاباتش وعده داد که آمریکا تحت رهبری او از وابستگی به نفت و گاز خلاص خواهد شد و به سمت انرژی پاک روی آورد.

چنین اقدامی به معنای از بین رفتن یک میلیارد دلار برای عربستان سعودی است که هفت درصد از نیاز‌های نفتی آمریکا را پس از کانادا و مکزیک تامین می‌کند.

اما الابراهیم اهمیت چنین اقدامی را زیر سوال برد و گفت: این مساله به منافع عربستان آسیبی نخواهد زد.

او افزود: در حال حاضر کل جهان به طرف انرژی پاک روی آورده‌اند، اما ۵۰ سال یا بیشتر طول خواهد کشید تا این مساله بر بازار عربستان تاثیر بگذارد. به علاوه ما می‌توانیم همیشه نفت‌مان را به کشور‌های دیگری به جز آمریکا پیشنهاد دهیم.

الابراهیم ادامه داد: هنگامی که موضوع سیاست خارجه مطرح شود، ریاض می‌تواند رویکرد مشابهی اتخاذ کند. آمریکا متحد ماست، اما آن‌ها تنها متحد ما محسوب نمی‌شوند و اگر آن‌ها در این بازی شرکت نکنند، ما کانال‌های جدیدی را با کشورهایی، چون ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین باز خواهیم کرد.

با این حال، این تحلیل‌گر امیدوار است روابط با واشنگتن سرد نشود. اما برای جلوگیری از وخیم شدن روابط الابراهیم معتقد است که واشنگتن باید به سنت‌های عربستان احترام بگذارد و از مداخله در امور داخلی عربستان اجتناب کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها