کد خبر: 600646
تاریخ انتشار :

آیا بایدن دستاوردهای امارات از عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را تهدید می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش العالم، وب‌سابت " emiratesleaks " نوشت: "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رضایتش از توافق عادی‌سازی میان رژیم اسرائیل و امارات را کتمان نمی‌کند بلکه آن را "گامی تاریخی" خوانده که به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد.

استقبال بایدن از این توافق، به دلیل گرایش‌های ایدئولوژیک و نیز به دلیل نیات انتخاباتی‌اش، یعنی خشمگین نکردن لابی اسرائیل و راستگراهای آمریکایی حامی تل‌آویو، ضروری بوده است.

انتظار نمی‌رود که بایدن هنگام ورودش به راهروهای کاخ سفید در ژانویه آینده از توافقنامه‌های عادی‌سازی عقب‌نشینی یا دستورات حمایتی "دونالد ترامپ" از تل‌آویو را لغو کند مانند معرفی قدس اشغالی به پایتختی رژیم اشغالگر و به رسمیت شناختن حاکمیت تل‌آویو بر بلندی‌های جولان.

در مقابل، محافل آمریکا بعید می‌دانند که بایدن به تعهدات ترامپ درخصوص معاملات نظامی به دولت امارات که به عنوان پاداشی برای عادی‌سازی با اسرائیل مطرح شده، پایبند بماند.

"تونی بلینکن" از مشاوران ارشد سیاسی بایدن در گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان "تایمز آو اسرائیل" گفته است: فروش جنگنده‌های "اف-35" به امارات این تصور را ایجاد می‌کند که توافق عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو به نوعی "داد و ستد" بود. به گفته او، دولت "باراک اوباما" این نوع جنگنده‌ها را فقط در اختیار اسرائیل گذاشته.

این اظهارات گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند که دولت بایدن مانع از دستیابی امارات به جنگنده‌های "اف-35" خواهد شد.

موضع‌گیری رئیس‌جمهور جدید آمریکا درخصوص پرونده ایران نیز برجسته می‌شود؛ چرا که انتظار می‌رود سیاست بایدن در مقابل ایران هرگز مطابق با خواسته و اراده امارات نمی‌شود؛ این شیخ‌نشین همواره بر محاصره تهران و نیز اعمال فشار حداکثری سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه ایران تأکید دارد.

لذا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که امارات صرفا برای جلب رضایت ترامپ با اسرائیل عادی‌سازی نکرد بلکه این کشور به دنبال همپیمان منطقه‌ای قدرتمند است که در خصومت علیه ایران شریک شوند و در حالی‌که پایان عمر ترامپ در کاخ سفید و کاهش احتمالی فشار و تحریم‌ها علیه ایران به مثابه عقب‌نشینی آمریکا از نبرد کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس علیه تهران تلقی می‌شود.

در همین حال واضح است که بایدن پرونده فلسطین را بار دیگر در اولویت‌های برنامه‌های کاخ سفید قرار خواهد داد و "راه‌حل دو دولت"، "پایان دادن به احداث شهرک" و "پایان حرف و حدیث‌ها درباره طرح الحاق" را مطرح خواهد کرد.

این سیاست‌ها امارات را در موقعیت پیچیده‌ای قرار خواهد داد؛ زیرا از یک سو نمی‌تواند با همراه شدن با تلاش‌های دولت جدید آمریکا موجبات خشم تل‌آویو را فراهم کند به‌ویژه اینکه اگر طرح‌های آمریکا دلخواه اسرائیلی‌ها نباشد.

بر این اساس، در مورد آینده توافقنامه‌های عادی‌سازی نتیجه‌گیری قطعی کرد؛ زیرا ورود بایدن به کاخ سفید، امارات را سردرگم و حکامش را مجبور خواهد کرد که مواضعی پیچیده اتخاذ کنند.

پیشتر مسئولانی در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات تصریح کرده بودند که آنها از بازگشت مردان دولت اوباما به کاخ سفید به دنبال پیروزی بایدن نگران هستند و نمی‌دانند سیاست بایدن درخصوص منطقه دقیقا چگونه خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها