کد خبر: 601085
تاریخ انتشار :

هشدار نمایندگان پارلمان عراق درباره سازش با اسرائیل

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق از بیش از دو هفته پیش انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل در خصوص پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

عراق و عربستان سعودی در راستای کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.

از دو هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شده و عربستان سعودی نیز یکشنبه هفته جاری یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، اقتصادی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان سعودی متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواهان توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

این در حالی است که عراق در طول سالهای بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی عملیات هزاران تروریست سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. سعودیها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

شماری از نمایندگان پارلمان عراق و تحلیلگران سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراقی تاکنون هر یک از زوایای خود به موضوع تلاش عربستان برای نزدیک شدن به عراق در پوشش سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این کشور پرداخته اند و این سرمایه گذاری را برای اهداف "پولشویی، تلاش برای جدا کردن بیشترین مناطق عراق برای ملحق کردن آن به اصطلاحا «اقلیم سنی»، استعمارگری به جای سرمایه گذاری، طرح عربستان برای جدا کردن عراق از همسایگانش و تبدیل برخی مناطق جنوب و غرب عراق به پایگاههایی برای بمب گذاری کردن خودروها و جذب تروریست ها، قطع تماس جغرافیایی بین محور مقاومت و عملیات اطلاعاتی علیه فرایند سیاسی عراق" دانسته اند.

حال برخی از نمایندگان پارلمان و تحلیلگران عراقی نیز تلاش عربستان برای حضور در عرصه عراق برای فتنه انگیزی و سوق دادن عراق به سمت سازش با رژیم صهیونیستی از دریچه عربستان را از جمله اهداف دیگر عربستان سعودی برای حضور در خاک عراق در قالب سرمایه گذاری دانسته اند.

به عقیده این نمایندگان و تحلیلگران، عربستان تلاش می کند که با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در بیابان های جنوب و غرب عراق، پای شرکت های صهیونیستی را به صورت پوششی از جمله برای پروژه های آبیاری مدرن به این مناطق در آینده و در راستای توطئه بزرگتر سازش باز کند.

«کریم علیوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق می گوید که پرونده سرمایه گذاری عربستان دروغی بیش نیست و هدف عربستان سیطره بر عراق و وارد کردن آن به جرگه کشورهایی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کرده اند.

علیوی خاطرنشان می کند: همه می دانند که دستان عربستان با ارسال هزاران عامل انتحاری به خون ملت عراق آغشته است و از باندهای داعش با سلاح و پول در طول سالهای گذشته حمایت کرده است لذا برای ریاض رنج و مشکلات عراقی ها مهم نیست بلکه تلاش می کند تا پروژه های پلید خود را در عراق اجرا کند.

وی تاکید می کند: طرح عربستان فریبی بیش نیست. مناطقی در عراق که عربستان در آن سرمایه گذاری خواهد کرد، چه بسا شاهد ایجاد پناهگاه های داعش باشد و به منبع نگرانی برای امنیت استان های جنوبی و مرکزی عراق تبدیل شود.

«عدی عواد» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز درباره هدف عربستان از سرمایه گذاری در این کشور را در راستای تحقق رویای "از نیل تا فرات" صهیونیست ها ارزیابی می کند.

وی می گوید: هیچ گونه خیر و خوبی از جانب عربستان از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد ندیده ایم. چطور می توانید مرا قانع کنید که عربستان در قبال عراق حسن نیت دارد؟

عواد می افزاید: عربستان بدنبال فتنه انگیزی در جنوب و مرکز عراق است و دادن جای پایی به این کشور در عراق خیانت به خون قربانیان عراقی است.

وی تصریح می کند: "اسرائیل و عربستان نماینده رسمی آمریکا هستند و ریاض می خواهد رویای اسرائیل در جنوب عراق را تحقق بخشد".

این نماینده پارلمان عراق هشدار داد که رژیم صهیونیستی می خواهد به رویای "از نیل تا فرات" خود از طریق عربستان برسد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها