کد خبر: 601524
تاریخ انتشار :

ارتش ترکیه وارد خاک جمهوری آذربایجان می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری تاس، الهام علی‌اف در پیام‌های توییتری خود نوشت: آذربایجان برای خاک خود جنگید و تمامیت ارضی خود را حفظ کرد و این امر براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به ابتکار اتحادیه اروپا و سند آذربایجان انجام شد.

وی تاکید کرده است: آوارگانی که ۳۰ سال صبر کرده‌اند این پیروزی بزرگ نظامی و سیاسی را جشن می‌گیرند. آنها بی صبرانه منتظر اعلام زمان بازگشت هستند. عدالت پیروز است. قره‌باغ ما! قره‌باغ آذربایجان است.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید دارد مشکل اصلی هنوز وجود دارد. وضعیت نهایی قره باغ هنوز مشخص نشده و توافق صورت گرفته بر حفظ وضعیت کنونی بوده و آنچه بعدا اتفاق می‌افتد با رهبران آینده تعیین می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه گفته است: برای به رسمیت شناختن یا نشناختن قره باغ به عنوان یک کشور مستقل دارای حق حاکمیت، باید اوضاع را از زوایای مختلف دید چون این یک فاکتور مهم است. با توجه به اقدامات رهبر سابق گرجستان، منظورم حمله به صلح‌بان‌های ما در اوستیای جنوبی، روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت. ما همچنین خواسته مردم کریمه را به رسمیت شناختیم.

در همین حال براساس قطعنامه شورای فدراسیون روسیه رئیس جمهوری می‌تواند نیروهای مسلح این کشور را در قره باغ مستقر کند.

بر اساس توافق صورت گرفته میان رهبران سه کشور آذربایجان، ارمنستان و روسیه، نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی خاک آذربایجان که از سال ۱۹۹۴ تحت سیطره داشتند، خارج می‌شوند و ارتباط آنها با منطقه قره‌باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان تنها از طریق یک کریدور که تحت نظارت صلحبانان روسی خواهد بود، برقرار می‌شود. اما وضعیت منطقه قره‌باغ و جمهوری خودخوانده ارمنی آن موسوم به آرتساخ همچنان نامشخص مانده و بر خلاف اظهارات مطرح شده از سوی علی‌اف، نیروهای آذربایجان تنها کنترل بخش‌های کوچکی از این منطقه را که در جریان جنگ به دست آوردند، حفظ می‌کنند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها