کد خبر: 601533
تاریخ انتشار :

اولین واکنش روسیه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره قعالیت‌های هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«میخاییل اولیانوف» روز چهارشنبه با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که آژانس و ایران برای حل و فصل مساله ذرات هسته‌ای پیدا شده در یکی از سایت‌های ایران علاقه‌مند هستند.

وی افزود: روسیه امیدوار است و حمایت می‌کند که در این روند دو طرف روحیه سازنده بیانیه مشترک ماه اوت(شهریور) را حفظ کنند.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.

دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

با این حال گروسی امروز با ادعای کشف برخی ذرات اورانیوم در مکانی در ایران، خواستار رفع ابهام در این خصوص شد. وی در جلسه شورای حکام آژانس بیان داشت: ضروری است از طریق تعامل و همکاری پایدار با ایران در ماموریت خود در زمینه راستی‌آزمایی در این کشور پیشرفت داشته باشم.

مدیر کل آژانس در عین حال تصریح کرد که این سازمان کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران ذیل توافق پادمانی این کشور ادامه می‌دهد. به گفته وی در زمان حاضر سایتی در ایران وجود ندارد که آژانس بین‌المللی به دنبال دسترسی به آن باشد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیشتر با اشاره به اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته بود که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها