کد خبر: 602347
تاریخ انتشار :

دونالد ترامپ خود را مورد عفو ریاست جمهوری قرار می‌دهد؟

دونالد ترامپ خود را مورد عفو ریاست جمهوری قرار می‌دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بعد از ظهر روز بیستم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، جو بایدن در مراسم تحلیف به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا قسم یاد خواهد کرد و در همان لحظه ترامپ هم زمان شغل و یکی از مهمترین عوامل مزایای شغلی یعنی مصونیت قضایی‌اش را از دست خواهد داد.

سایت خبری ان بی سی در گزارشی اعلام کرده ترامپ باید برای فعالیت‌های ستاد انتخاباتی، کسب وکار‌ها و رفتار‌های شخصی‌اش دز زمان ادای قسم در سال ۲۰۱۶ تاکنون مورد بازجویی قرار بگیرد. به محض اینکه او به یک شهروند عادی تبدیل شود مصونیت قضایی از او برداشته شده و پرونده‌های کیفری و مدنی او در دادگاه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این رسانه در یادداشتی نوشته: ترامپ دیگر نمی‌تواند در دادگاه مدعی شود که موقعیتش به عنوان رییس قوه مجریه او را از بازجویی و دادرسی مصون کرده است. او کمک وزارت دادگستری را نیز از دست خواهد داد. ان بی سی بر اساس برخی مستندات مدعی شده ترامپ ممکن است بعد از بازجویی‌ها درباره امور تجاری‌اش حتی به زندان محکوم شود. این رسانه برخی پرونده‌هایی که منتظرند دیگر ترامپ رییس‌جمهور نباشد تا به جریان بیوفتند را برشمرده است.

پرونده دادستانی ناحیه منهتن

مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ در سال ۲۰۱۸ به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر که اتهاماتی به ترامپ وارد کرده بود محکوم شناخته شد. در دادخواست کوهن گفته شده بود که او به استورمی دنیل ۱۳۰ هزار دلار قبل از انتخابات ۲۰۱۶ پرداخت کرده بود، اما بازپرسان پرونده ناحیه جنوبی نیویورک این جرم را علیه ترامپ دنبال نکردند چرا که در زمان طرح پرونده از مصونیت قضایی رییس‌جمهور برخوردار بود.

دو بازپرس در نیویورک در حال حاضر این پرونده را که پیش‌تر بازپرسان فدرال رها کرده بودند در دست گرفته‌اند و مسائل مالی ترامپ را دنبال می‌کنند. کی ونس دادستان ناحیه منهتن به دنبال مجموعه اتهامات مالی ترامپ است. اسناد دادگاه نشان می‌دهد ونس همه اقدامات وسیع و دنباله‌دار مجرمانه که در سازمان ترامپ به عنوان یک کسب و کار خانوادگی صورت گرفته را مورد بررسی قرار داده است. این اسناد احتمالا شامل رکورد‌های تجاری جعلی، تقلب بیمه‌ای و فرار مالیاتی است.

اگرچه تخلفات مالی ستاد انتخاباتی یک پرونده فدرال محسوب نمی‌شود، اما بر اساس قانون ایالت نیویورک، جعل اسناد تجاری برای پیشبرد یک عمل غیرقانونی، اقدامی مجرمانه است. کوهن اعتراف کرده که ترامپ از دو دسته عدد را در کسب و کارش جعل کرده است: یک دسته افزایش ارزش اموال برای دریافت وام‌های کلان و دومی کاهش ارزش اموال برای کاهش مالیات. ترامپ مدعی است که همه مالیات‌هایش را پرداخت کرده، اما روزنامه نیویورک تایمز در یک افشاگری اعلام کرده او به مدت دو سال بعد از رییس جمهور شدن تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. دفتر ونس همه اسناد مربوط به پرداخت‌های مالیاتی ۸ سال گذشته را بررسی کرده است.

پرونده دادستانی عمومی نیویورک

لتیتیا جیمز دادستان نیویورک در حال بررسی پرونده‌های مربوط به پروژه‌های املاک سازمان ترامپ است و تلاش ناموفق او برای خرید تیم فوتبال بافلو بیلز است. در ماه مارس ۲۰۱۹ دفتر دادستانی سوابق مربوط به بانک‌های داتچ و اینوستور را جمع آوری کرد.

دادستانی عمومی یک نهاد مدنی است و نهاد کیفری نیست، اما دفتر دادستانی می‌تواند در صورتی که به عنصر مجرمانه بر بخورد، مساله را به بازرپرس محلی ارجاع دهد.

بر اساس اسناد دادگاه، دارایی‌های ترامپ که در حال حاضر دفتر جیمز در حال بررسی آنهاست شامل عمارت «سون اسپرینگ» (یک ملک ۲۱۲ هکتاری در شمال شهر نیویورک)، ساختمان «۴۰ وال استریت» (ساختمانی در منهتن که به ترامپ تعلق دارد)، هتل بین المللی ترامپ در شیکاگو و باشگاه گلف ملی ترامپ در لس آنجلس است. ترامپ مدعی است پرونده‌های ونس و جیمز هر دو پرونده‌هایی سیاسی‌اند.

پرونده دونالد ترامپ مربوط به زنان

تا کنون چندین زن ترامپ را به رفتار‌های جنسی نامناسب از سال ۱۹۷۰ تاکنون متهم کرده‌اند. ترامپ همه این اتهامات را رد کرده. چند زن شکایتشان را به طور رسمی ثبت کرده‌اند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود به وزارت دادگستری دستور داده بود که جلوی ثبت مدارک را بگیرد.

در سال ۲۰۱۹ جین کارول در کتاب خود نوشت که ۲۰ سال پیش ترامپ در اتاق تعویض لباس یک ساختمان به او تجاوز کرده است. ترامپ این ادعا را رد کرده وگفته کارول اصلا مدلی نیست که ترامپ خوشش بیاید و مدعی شده که اسناد او همه افسانه است. کارول از ترامپ برای اتهام دروغگویی نیز شکایت کرده است. در زمان طرح این دعوی وزارت دادگستری پرونده را از دادگاه ایالتی به دادگاه فدرال منتقل کرد و دفاع ترامپ در رد اتهام تجاوز را ذیل قانون ریاست جمهوری تعریف و در خواست کرد که پرونده مختومه شود.

قاضی دادگاه درخواست وزارت دادگستری را در اکتبر ۲۰۱۹ رد کرد. ترامپ احتمالا به عنوان یک شهروند عادی باید اسنادی را برای دفاع از خودش در این پرونده ارائه کند. این یعنی باید در جلسه استماع حاضر شود و احتمالا از او تست دی ان‌ای گرفته می‌شود.

سامر زرووس نیز شکایت دیگری را علیه ترامپ به اتهام تجاوز جنسی به ثبت رسانده است. این شکایت در سال ۲۰۱۷ مطرح شده. زرووس مدعی شده که ترامپ به بدن او دست زده و سعی کرده او را بدون اجازه ببوسد. ترامپ قبول کرد که در جلسه استماع این دادگاه حاضر شود، اما وکلای او موافقت نکردند و این جلسه را تا پایان نتیجه دادگاه تجدیدنظر نیویورک به تعویق انداختند. جلسه تجدیدنظر سال آینده برگزار خواهد شد.

ترامپ می‌تواند قبل از ۲۰ ژانویه خود را عفو کند؟

کارشناسان حقوقی به ان بی سی گفته‌اند که رییس‌جمهور می‌تواند قبل از ترک کاخ سفید از قانون عفو ریاست جمهوری برای خود استفاده کند، اما بعید است که چنین اقدامی او را در برابر دادگاه‌هایی که در پیش دارد مصون کند. وزارت دادگستری در پنجم آگوست ۱۹۷۴، چهار روز قبل از استعفای ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری با معضل مشابهی مواجه شده است.

البته در آن زمان هیچ‌کدام از این کار‌ها لازم نبود چرا که جرالد فورد، رییس جمهور جانشین نیکسون به او عفو کامل و قطعی از هرگونه جرمی که به او اطلاق شود اعطا کرد. با این حال یادداشتی از سوی دستیار دادستان عمومی در آن سال منتشر شد که می‌گفت بر اساس یک قانون بنیادین، هیچ کس نمی‌تواند قاضی پرونده خودش باشد و به همین نسبت هم رییس جمهور نمی‌تواند خودش را مورد عفو قرار دهد.

با همه این‌ها عفو ریاست جمهوری اساسا تنها متوجه جرائم فدرال است و به ترامپ در پرونده‌های او در نیویورک کمکی نخواهد کرد.

منبع:رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها