کد خبر: 603034
تاریخ انتشار :

گزافه‌گویی نخست‌وزی انگلیس درباره صنعت هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای در پاسخ به سازمان «CFI» (دوستان محافظه‌کاری اسرائیل) و بیش از ۸۰ عضو محافظه‌کار پارلمان انگلیس بر حفظ برجام تأکید کرد.

اواخر مهرماه و در آستانه منقضی‌ شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، ۸۴ نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس که از حامیان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند با هماهنگی سازمان «دوستان محافظه‌کار انگلیس»، نامه‌ای را به جانسون ارسال کرده و خواستار شفاف‌سازی وی در خصوص سیاست لندن در قبال جمهوری اسلامی ایران شدند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «سی اف آی» که این خبر را امروز منتشر کرده است، گزارش داد که جانسون روز ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ماه) در جواب این نامه اولویت اصلی دولت وی جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است؛ ادعایی که بارها مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آن را رد کرده‌اند.

این نمایندگان حامی رژیم صهیونیستی از جمله افرادی بودند که همچون ایالات متحده از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

علیرغم آنکه ایران قبل از امضای برجام نیز تأکید کرده بود که هرگز به دنبال سلاح‌های اتمی نیست، جانسون در پاسخ به این نامه تصریح کرده بود که ایران مجهز به سلاح‌های اتمی، «پیامدهای بسیار ثبات‌زدا و عواقبی برای امنیت ملی خود این کشور به همراه خواهد داشت».

وی در این نامه تأکید کرد: «ما در خصوص لزوم رسیدگی به فعالیت‌های ثبات‌زدای منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران شفاف هستیم و آماده پذیرش راههای مختلف برای انجام این هدف هستیم».

جانسون در این نامه همچنین درباره منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ادامه داد: «دولت با توجه به پیامدهایی که برای امنیت و ثبات منطقه وجود خواهد داشت، تمایلی به منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی (ایران) نداشت اما تلاش‌های ما برای یافتن راههایی برای حفظ (این محدودیت‌ها) ناموفق بود».

این مقام ارشد انگلیس در ادامه بر تلاش دولت بریتانیا برای حفظ برجام تأکید کرد و گفت «هدف مداوم ما، استفاده از مکانیسم حل اختلاف (DRM) برای رسیدگی به عدم پایبندی ایران (به تعهدات برجامی) است و به وضوح اعلام کرده‌ایم که ایران باید به طور جدی تعامل داشته باشد: اقدامات فعلی این کشور برجام را در معرض خطر قرار می‌دهد».

این مقام انگلیسی در پایان نامه خود در پاسخ به درخواستی درباره تحریم‌های ایران تصریح کرد: «تحریم‌ها تنها یک ابزار برای دستیابی به اهداف سیاسی بین‌المللی ما است و ما این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم».

علیرغم تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، این محدودیت‌ها در 18 اکتبر (27 مهرماه) منقضی شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران با صدور بیانیه‌ای کشورهایی را که با ایران وارد معامله تسلیحاتی شوند، تهدید کرد با اینحال، نمایندگان کشورهای چین و روسیه تأکید کرده‌اند که روابط این کشورها با جمهوری اسلامی ایران، تحت تأثیر این تهدیدات قرار نمی‌گیرد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها