کد خبر: 603331
تاریخ انتشار :

اعلام آمادگی ترکیه برای گفتگو با کشور‌های اروپایی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ششمین نشست گفتگوی مدیترانه که از سوی وزارت خارجه ایتالیا و موسسه مطالعات سیاست بین‌الملل تشکیل شد، مسائلی درباره روابط با اروپا و آمریکا را مطرح کرد و به بحران در دریای مدیترانه شرقی پرداخت.

وی با اشاره به این مساله که ترکیه آماده حضور در گفتگو با فرانسه یا اتریش برای حل مشکلات کنونی است، به انتقاد از اقدامات مناقشه برانگیز از سوی دولت‌های پاریس و وین در هدف قرار دادن جوامع مسلمان پرداخت و گفت: برخی از سیاستمداران جرات کرده‌اند و اسلام را بر اساس منافع خودشان معنا یا تفسیر کنند و این غیرقابل قبول است. تعریف مجدد از اسلام وظیفه هیچ سیاستمداری نیست. این در قرآن به صراحت آمده است.

وی همچنین تصمیم دولت وین را در ممنوعیت اسلام سیاسی محکوم کرد و گفت: چنین لفاظی پوپولیستی برای منافع سیاست داخلی است. هیچ اسلام سیاسی وجود ندارد. اسلام، اسلام است و اسلام به معنای صلح است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با یادآوری حذف یک سرمقاله که به انتقاد از سکولاریسم فرانسوی می‌پرداخت از وبسایت پولیتیکوی اروپا گفت: این یک استاندارد دوگانه است. آزادی بیان و توهین به مقدسات و باور‌های دیگران دو مساله کاملا متفاوت است. انتقاد و حمله به اسلام و پیامبر (ص) آزادی بیان است، اما وقتی ما سیاستمداران در اروپا را مورد انتقاد قرار می‌دهیم، غیرقابل قبول است!

وزیر خارجه ترکیه همچنین به این نکته اشاره کرد که کشورش کامل نیست و ادامه داد: به همین دلیل است که ما بر روی اصلاحات قضایی و حقوق بشر استراتژیک تمرکز می‌کنیم. من و همتای فرانسوی‌ام در هشتم دسامبر گفتگوی تلفنی داریم و در آن، به بررسی مسائل بسیاری می‌پردازیم. گفتگو بهترین راه درک یکدیگر است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به گفتگو برای حل مسائل مربوط به مدیترانه شرقی نیز اشاره کرد و گفت: ترکیه آماده گفتگو است. کنفرانس مدیترانه شرقی فرصتی برای ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری است و این پیشنهاد ماست. انتظار داریم که اتحادیه اروپا هم موضع خود را تغییر دهد.

وی افزود: تهدید ترکیه و بی اعتنایی به حقوق قبرس ترک‌نشین به نفع اتحادیه اروپا، ناتو و ملت‌های حوزه مدیترانه نیست.

چاووش‌اوغلو همچنین درباره انتقاد‌های مطرح شده از سوی وزیر خارجه آمریکا در خرید اس-۴۰۰‌های روسی توسط آنکارا گفت، نمی‌تواند از نشستی که پشت در‌های بسته انجام شده، نقل قولی ذکر کند: ما درباره هیچ چیز توافق نداریم. این حقیقت ماجراست. اما کسی هم حق ندارد عضویت ترکیه را در ناتو زیر سوال ببرد.

وی همچنین درباره تصمیم ترکیه در خرید اس-۴۰۰‌های روسی نیز گفت، این یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها