کد خبر: 603438
تاریخ انتشار :

جایگاه مبهم خاتمی در میان اصلاح‌طلبان/ یک عضو کارگزاران: خاتمی خود می‌گفت یک تدارکاتچی هستم

جایگاه مبهم خاتمی در میان اصلاح‌طلبان/ یک عضو کارگزاران: خاتمی خود می‌گفت یک تدارکاتچی هستم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «هدایت آقایی»، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در رابطه با چالش های پیش رو در کشور برای آمادگی در انتخابات ۱۴۰۰ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در حال حاضر بحث جایگاه ریاست جمهوری مخدوش شده و جایگاه فعلی با شعار جمهوریت که در ابتدای انقلاب داده می شد، مغایرت پیدا کرده است. رییس جمهوری که میلیون ها رای دهنده او را انتخاب می کنند امروز نقشی در تصمیمات کلان ندارد. ما می دانیم که در کشورهایی مثل کشور ما که در حال توسعه هستیم، اگر منتخب مردم در تصمیمات کلان سهمی نداشته باشد اساسا در مسیر فروعات و کارهای جاری به یک عامل تبدیل می شود و تصمیم ساز نخواهد بود از این رو اراده مردم با آرا مستقیم محقق نمی شود.

او افزود: ما امروز شاهد این هستیم که در پهنه سیاست های بین المللی رییس جمهور و تیم او تصمیمی می گیرند ولی گروه های پیدا و پنهان و پیرو و گروه های فشار این تصمیمات را به هم می زنند و یا در زمینه های کلان اقتصادی و اجتماعی، عملا تیم اجرایی نقشی ندارد و بیشتر عاملی است که امور جاری را نگه می دارد. به همین دلیل عمده اشکالاتی که پیش می آید در مسائل کلان ریشه دارد و رییس جمهور نقش زیادی ندارد.

آقایی تاکید کرد: در کل رییس جمهور در جایگاه جمهوریت قرار ندارد در چنین فضایی مهم نیست چه کسی بر سر کار باشد چه یک نظامی و چه فردی عادی رییس جمهور کشور شود امورات اجرایی را می چرخاند ولی معجزه نخواهد کرد تا زمانی که جریانات کلی کشور و قدرت نظام پشت آنها نباشند اتفاقات خاصی نمی افتد.

او خاطرنشان کرد: معلوم نیست که حتی اگر یک سپاهی یا یک ارتشی و نظامی به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، حتما همه جریان ها پشت او باشند. من بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد و هر کسی انتخاب شود، وضعیت اجرایی کشور بهتر از این نخواهد بود چون حل نشدن مشکلات کشور در عدم اختیار روسای جمهورهای ایران ریشه دار است و هر کسی بر سر کار آمده از این وضعیت نالیده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در دوره اول آقای هاشمی اقتدار بود که او هم شرایط خاص خود را داشت و در دوره دوم گروه های فشار شروع به تخریب کردند. در دوران آقای خاتمی وضعیت به نحوی بود که آقای خاتمی گفتند من یک تدارکات چی هستم. در دوران احمدی نژاد دو دوره کلا به اختلافات گذشت و معلوم نشد، قدرت در دست کدام طیف است در دوران آقای روحانی ایشان اعلام کردند رییس جمهور نقش زیادی ندارد.

او با بیان اینکه رییس جمهور کشور منتخب میلیون ها شهروند ایرانی است، گفت: با این حال روسای جمهور در ایران نمی توانند، پاسخگوی شعارهایی باشند که مردم بخاطر آن انقلاب کردند و نمی توانند، مطالبات مردم را محقق کنند.

خبرخوش نوبخت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال جدید

آقایی اضافه کرد: من فکر نمی کنم حضور یک نظامی به عنوان رییس جمهور تغییراتی مثبت یا منفی ایجاد کند.

عضو حزب کارگزاران تصریح کرد: در فعل و انفعالات سیاسی معمولا جوی ایجاد می‌شود که تر و خشک با هم می سوزد و فضا برای بحث منطقی، فراهم نیست. جو انتخابات برای قضاوت مناسب نیست. در آن میدان گروه های فشار هم فعالیت خود را بیشتر می کنند و فضای مه آلودی تشکیل می شود که هر کسی می تواند به هر کسی سیلی بزند و دیگری را زمین بزند. متاسفانه چنین فضایی در حوزه رشد فرهنگی و اجتماعی هر کشوری تعریف می شود.

او ادامه داد: متاسفانه فضای سیاست داخلی ما فارغ از نهله های فکری داخل و خارج نظام شاهد بداخلاقی ها، کژروی ها و بی مرامی های سیاسی است.

منبع: برنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها