کد خبر: 603492
تاریخ انتشار :

پوتین در رویای توسعه روسیه از سمت سرزمین‌های طلایی شمالی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«ولادیمیر پوتین» این رویا را امروز شنبه در یک نشست وبیناری با گروهی از داوطلبان روس برنده مسابقه «داوطلب روسیه-۲۰۲۰» به زبان آورد و گفت: روسیه در دهه‌های آینده با حضور در قطب شمال و سرزمین‌های شمالی مجاور آن توسعه می‌یابد و استفاده از منابع طبیعی این منطقه و بهره برداری از آن اهمیت فراوان دارد. روسیه از ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) ریاست دوره‌ای شورای قطب شمال را برعهده می‌گیرد که کشورهای دانمارک، ایسلند، کانادا، نروژ، آمریکا، فنلاند، سوئد و روسیه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

بیش از ۶۰ درصد تمام ذخایر نفت قطب در مناطقی قرار دارد که روسیه صاحب آن است یا ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: آنچه که در شمال رخ می‌دهد برای ما اهمیت و ارزش خاصی دارد. من حتی اینجا از بهره برداری از مسیر دریایی شمالی (اقیانوس منجمد شمالی) سخن نمی‌گویم. در مجموع آینده ما در این بخش از جمله طرح استخراج منابع طبیعی نهفته است.

پوتین خاطر نشان کرد: میخاییل لومونوسوف دانشمند روس گفته است که روسیه با سیبری توسعه خواهد یافت. روسیه در دهه‌های آینده با قطب شمال و سرزمینهای شمالی توسعه خواهد می‌یابد و این امری بدیهی است.

وی ادامه داد: اما طبیعت قطب شمال هم بسیار آسیب پذیر است.

رییس جمهوری روسیه بر لزوم توجه به خصوصیات قطب شمال و سرزمین‌های شمالی روسیه در فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق تاکید و بیان کرد که این اقدامات برای به حداقل رساندن ریسک‌های زیست محیطی باید صورت گیرد.

وی همچنین اظهار داشت که روسیه سرزمینی شمالی است زیرا ۷۰ درصد این کشور در شمال واقع شده است.

موسسه تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، ذخایر نفت این منطقه یخی را حدود ۹۰ میلیارد بشکه یا ۱۳ درصد ذخایر شناسایی شده جهانی، گاز طبیعی قابل استخراج را بیش از ۱۶۰۰ تریلیون فوت مکعب معادل ۳۰ درصد و مایعات گازی را هم بیش از ۴۰ میلیارد بشکه برابر ۲۰ درصد منابع مایعات گازی شناخته شده جهانی برآورد کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی در این باره نوشته است: نواحی قطبی همجوار خاک روسیه در قرن ۲۱ می‌تواند به منابع اصلی تولید نفت برای این کشور و بازار جهانی تبدیل شود. بنا به این گزارش، از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع فلات قاره روسیه، ۶ میلیون کیلومتر مربع برای انجام کارهای اکتشافی نفت و گاز جذاب است و براساس برآوردها چهار میلیون کیلومتر مربع آن آینده نفتی روشنی دارد. از سوی دیگر، بنا به ارزیابی متخصصان، تا سال ۲۰۵۰ سهم منطقه فلات قاره از استخراج کل نفت روسیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود. کارشناسان انستیتوی مسائل منطقه‌ای روسیه نیز در این باره معتقدند: پروژه‌های فلات قاره روسیه طرح‌های بزرگی بشمار می‌رود که زمان زیادی برای اجرا نیاز دارد، ولی طول زمان دوره قیمت‌های پایین نفتی با بدترین پیش بینی‌ها نیز زیاد طول نمی‌کشد و سپس شرکت‌هایی که بتوانند حداکثر مناطق را کنترل کنند، سود بیشتری می‌برند.

انتظار می‌رود با گرم شدن هوای کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

روسیه برای این منظور به تجهیز ناوگان کشتی‌های اتمی یخ شکن خود که قادر به سفر به قطب شمال هستند توجه خاص دارد.

در این رابطه ماه گذشته روسیه، بهره‌برداری از کشتی یخ‌شکن «آرکتیکا» که گفته می‌شود قوی‌ترین یخ‌شکن اتمی جهان است، را آغاز کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی دولت روسیه، مراسم بهره برداری از کشتی یخ شکن اتمی آرکتیکا با حضور «میخاییل میشوستین» نخست وزیر روسیه در منطقه مورمانسک در شمال غرب روسیه برگزار و این کشتی یخ شکن به ناوگان اتمی روسیه پیوست.

میشوستین در این مراسم گفت: کشور ما (روسیه) پیشرو در تسخیر سرزمین‌های شمالی است. ما افتخار می‌کنیم تنها کشور جهان هستیم که ناوگان یخ شکن اتمی تأسیس کرده و امروز یک کشتی یخ شکن اتمی دیگر به آن می‌پیوندد.

وی افزود: آرکتیکا کشتی اصلی پنج کشتی یخ شکن اتمی خواهد بود که برای پیمودن مسیر دریایی شمالی ساخته شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها